31 oct. 2008

Negocierile dintre sindicate şi reprezentanţii Guvernului au eşuat. Profesorii intră în grevă în noiembrie

Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Spiru Haret, a declarat astăzi în urma discuţiilor cu reprezentanţii Executivului că legea votată de Parlament privind majorările salariale nu poate fi negociată. Apelul preşedintelui nu poate avea nici un efect, iar mişcările sindicale vor începe aşa cum a fost anunţat, a adăugat Nistor.
Peste 190.000 de cadre didactice afiliate FSLI intră în grevă generală pe 18 noiembrie. Protestele din învăţământ încep de luni, cu o grevă de avertisment a sindicaliştilor de la Spiru Haret. Peste o săptămână aceştia vor fi urmaţi de FSLI, federaţia cu cel mai mare număr de profesori. Profesorii universitari din Alma Mater vor declanşa la rândul lor o grevă de avertisment de două ore pe 10 noiembrie şi vor intra în grevă generală pe 18 noiembrie.
Aproape 90% dintre sindicaliştii FSLI au fost în favoarea declanşării grevei generale pe 18 noiembrie. Acesta nu este însă şi singura acţiune a sindicaliştilor.
''Vom trimite luni o petiţie Parlamentului European. De asemenea, vom picheta Senatul în momentul în care se va discuta Ordonanţa de urgenţă a Guvernului'', a precizat Simion Hăncescu, prim vicepreşedinte FSLI.
Nici discuţiile purtate joi cu ministrul Educaţiei, Anton Anton, nu i-au convins pe sindicalişti să renunţe la proteste. Ministrul a recunoscut că salarizarea cadrelor didactice este rigidă şi a propus introducerea unui salariu variabil, în funcţie de performanţele cadrelor didactice. Sindicaliştii au refuzat însă orice discuţii pe tema introducerii salariului variabil, până la majorarea salariilor actuale.
''Vrem ca legea majorării salariilor să fie aplicată. Vrem ca Ministerul Educaţiei să îşi retragă semnătura de acceptare a Ordonanţei de urgenţă care amână majorarea salarială. (...) Vom ataca decizia Guvernului la Curtea de Strasbourg'', a precizat Gheorghe Isvoranu, preşedintele Federaţiei Spiru Haret.
Federaţia Spiru Haret a iniţiat deja procedurile de declanşare a grevei generale, în numele celor 70.000 de cadre didactice pe care le reprezintă la nivel naţional. De asemenea, Gheorghe Isvoranu a anunţat joi că Federaţia Spiru Haret a trimis o scrisoare deschisă Parlamentului. În document se cere adoptarea în regim de urgenţă a unei legi de respingere a ordonanţei de ieri a Guvernului, prin care majorarea salariilor a fost amânată pentru 1 aprilie 2009.
Invitaţia la negocieri, făcută sindicatelor de ministrul Educaţiei Anton Anton a stârnit şi primele tensiuni. Preşedintele Federaţiei Educaţiei Naţionale, Cătălin Croitoru, este supărat pe Guvern pentru că nu a fost invitat şi el la discuţii. Croitoru susţine că reprezentanţii Executivului se tem de sindicaliştii FEN, deoarece aceştia nu sunt dispuşi la compromisuri în dezavantajul cadrelor didactice şi nu ar accepta niciodată să negocieze legile votate de Parlament.
De cealalată parte, reprezentanţii guvernului susţin că nu au invitat decât trei din cele patru federaţii sindicale din învăţământ pentru că preşedintele FEN, Cătălin Croitoru, este membru PD-L şi va intra în campanie electorală pentru un mandat de parlamentar. Cu circa 45.000 de membri, Federaţia Educaţiei Naţionale este cea mai mică organizaţie sindicală din educaţie, în timp ce FSLI este cea mai importantă, cu aproape 191.000 de membri.
Tăriceanu: Grevele nu sunt o soluţie
Premierul Călin Popescu Tăriceanu crede că grevele nu sunt o soluţie în acest moment. "Am discutat cu ministrul Educaţiei şi i-am cerut să facă o discuţie cu sindicatele din Educaţie, un dialog care mi se pare util în această perioadă. Nu cred că grevele sunt cele care pot să rezolve aceste probleme. Invit pe toţi la dialog, la responsabilitate", spune Tăriceanu.
Primul-ministru susţine că "pe măsură ce dezvoltarea economică va continua, aspiraţiile şi dorinţele cetăţenilor către o viaţă mai bună vor putea fi fără îndoială îndeplinite".

Sursa: Realitatea.net

Ordonanţa de urgenţă privind amânarea majorării salariilor a ajuns la Senat

Ordonanţa de urgenţă privind amânarea majorării cu 50% a salariilor profesorilor până la 1 aprilie 2009 a ajuns la Senat, după ce astăzi a fost publicată în Monitorul Oficial.
Senatul va lua marţi în discuţie ordonanţa de blocare a majorărilor .
Deputaţii nu au un termen în care să decidă dacă sunt sau nu de acord cu ordonanţa, ceea ce poate prelungi după alegeri aşteptările pofesorilor.
Deocamdată, toate partidele, cu excepţia PNL, promit să dezbată şi să respingă în regim de urgenţă acest act normativ.
Sursa: NewsIn

Decalogul legislativ al directorului, al candidatului pentru funcţia de director/director adjunct, dar şi al liderului sindical din învăţământ

1. Legea nr. 84/1995 - Legea învăţământului
2. Legea nr. 128/1997 - Statutul personalului didactic
3. Contractul colectiv de muncă unic la nivel naţional
4. Contractul colectiv de muncă unic la nivel de ramură învăţământ
5. Codul muncii
6. Legea nr. 54/2003 - Legea sindicatelor
7. Legea nr. 273/2006 - Legea finanţelor publice
8. Normele metodologice privind finanţarea învăţământului preuniversitar de stat - aprobate prin H.G. nr. 538/2001
9. Ordinul nr. 4925/2005 -Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
10. ORDIN nr. 3502/03.03.2005 pentru aprobarea Regulamentului privind actele de studii şi documentele şcolare în învăţământul preuniversitar

!!!!! Alte reglementări specifice învăţământului aici !!!!!

Metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare 2009-2010

ORDIN nr. 5746/28.10.2008 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat pentru anul şcolar 2009-2010

Metodologia privind fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat pentru anul şcolar 2009-2010, aprobată prin OMECT nr. 5746/28.10.2008

30 oct. 2008

REFERENDUM, privind declansarea actiunilor de protest

Având în vedere faptul că:
1. Guvernul României refuză să aplice Legea privind creşterile salariale pentru personalul didactic, în condiţiile în care aceasta a fost votată, în unanimitate, de Camera Deputaţilor, a fost declarată constituţională de către Curtea Constituţională şi a fost promulgată de Preşedintele României;
2. Executivul a adus jigniri întregului personal didactic prin declaraţiile diversioniste ale membrilor acestuia, în frunte cu Prim-Ministrul Călin Popescu Tăriceanu, vă rugăm să vă exprimaţi opţiunea pentru declanşarea acţiunilor de protest.

Rugam liderii din unitatile scolare sa listeze documentul atasat si sa solicite membrilor de sindicat sa-si exprime liber vointa cu privire la actiunile de protest din perioada urmatoare.

COMUNICAT F.S.L.I.


Sindicatele din învăţământ se întâlnesc astăzi cu ministrul Educaţiei

Sindicatele de învăţământ se pregătesc de grevă generală. Deşi profesorii fac presiuni ca greva să fie declanşată de azi, cel mai probabil, protestele vor începe de luni. Sindicaliştii FSLI, Alma Mater şi Federaţia "Spiru Haret" se întâlnesc la această oră cu cu ministrul Educaţiei, Anton Anton pentru a discuta pe tema majorării salariilor.

Ministrul Anton Anton a declarat ieri că va fi vorba despre o simplă discuţie, iar profesorii susţin că nu au de ce să negocieze aplicarea unei legi votată de Parlament şi promulgată de preşedinte.
Indiferent de rezultatul discuţiilor de astăzi cu ministrul Educaţiei, cadrele didactice nu renunţă la proteste. 80 de lideri din ţară ai Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ se întâlnesc la această oră pentru a stabili data la care vor ieşi în stradă.
Federaţia Spiru Haret a iniţiat deja procedurile de declanşare a grevei generale, în numele celor 70.000 de cadre didactice pe care le reprezintă la nivel naţional. Tot Federaţia Spiru Haret a trimis o scrisoare deschisă Parlamentului. În document se cere adoptarea în regim de urgenţă a unei legi de respingere a ordonanţei de ieri a Guvernului, prin care majorarea salariilor a fost amânată pentru 1 aprilie.
''Cel mai probabil greva generală va începe luni, însă avem mari presiuni din teritoriu ca greva să înceapă chiar de mâine'', a declarat peşedintele Federaţiei Spiru Haret, Marius Nistor.
Liderul FSLI a anunţat şi el că în această săptămână se va întâlni cu reprezentanţi ai profesorilor din toată ţara şi, în funcţie şi de reacţiile celorlalte partide politice, PD-L şi PSD vor trece la proteste. "Programul acestora nu a fost stabilit, dar cel mai probabil săptămâna viitoare vom organiza pichete şi grevă de avertisment, iar dacă nu se iau măsuri vom trece la greva generală", a preconizat Cornea.
Invitaţia la negocieri, făcută sindicatelor de ministrul Educaţiei Anton Anton a stârnit şi primele tensiuni. Preşedintele Federaţiei Educaţiei Naţionale, Cătălin Croitoru, este supărat pe Guvern pentru că nu a fost invitat şi el la discuţii.
Croitoru susţine că reprezentanţii Executivului se tem de sindicaliştii FEN, deoarece aceştia nu sunt dispuşi la compromisuri în dezavantajul cadrelor didactice şi nu ar accepta niciodată să negocieze legile votate de Parlament.
De cealalată parte, reprezentanţii guvernului susţin că nu au invitat decât trei din cele patru federaţii sindicale din învăţământ pentru că preşedintele FEN, Cătălin Croitoru, este membru PD-L şi va intra în campanie electorală pentru un mandat de parlamentar. Cu circa 45.000 de membri, Federaţia Educaţiei Naţionale este cea mai mică organizaţie sindicală din educaţie, în timp ce FSLI este cea mai importantă, cu aproape 191.000 de membri.
Tăriceanu: Grevele nu sunt o soluţie
Premierul Călin Popescu Tăriceanu crede că grevele nu sunt o soluţie în acest moment. "Am discutat cu ministrul Educaţiei şi i-am cerut să facă o discuţie cu sindicatele din Educaţie, un dialog care mi se pare util în această perioadă. Nu cred că grevele sunt cele care pot să rezolve aceste probleme. Invit pe toţi la dialog, la responsabilitate", spune Tăriceanu.
Primul-ministru susţine că "pe măsură ce dezvoltarea economică va continua, aspiraţiile şi dorinţele cetăţenilor către o viaţă mai bună vor putea fi fără îndoială îndeplinite".
Sursa: NewsIn

F.S.L.I. decide azi formele de protest

Avand in vedere situatia creata de pozitia Guvernului, prin adoptarea ordonantei de urgenta in vederea amanarii majorarii salariilor personalului didactic pana in aprilie 2009, reprezentantii sindicatelor afiliate la F.S.L.I. s-au intrunit miercuri (ieri, 29.10.2008), in sedinta Biroului Operativ si au intocmit un calendar al formelor de protest pentru perioada urmatoare, care vor fi discutate azi, 30.10.2008, in Colegiul Liderilor F.S.L.I., urmand a se hotari la nivel de sindicate judetene, prin referendum, la care dintre ele se va accede.
Din partea SLIPC participa la aceste sedinte d-na presedinte, prof. Lucia Cojocaru.

29 oct. 2008

METODOLOGII 2009-2010

La rubrica METODOLOGII 2009-2010 puteti accesa:

C A L E N D A R U L mişcării personalului didactic din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2009 - 2010
Anexă la ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5743 / 28.10.2008
O R D I N nr.5743 privind Metodologia privind mişcarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar
O R D I N privind Calendarul mişcării personalului didactic din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2009 - 2010
Anexă la ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5741/28.10.2008
O R D I N nr. 5573 privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor didactice /catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ sau al grupurilor de unităţi de învăţământ, în 14 judeţe şi municipiul Bucureşti
O R D I N privind Metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din municipiul Bucureşti şi judeţele nominalizate în ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5573/2008
Anexă la ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 5730/27.10.2008
O R D I N privind aprobarea Metodologiei şi a criteriilor de acordare a gradaţiei de merit şi a salariului de merit în învăţământul preuniversitar

Profesorii intră luni în grevă generală, după ce Guvernul a amânat majorarea salariilor

Sindicatele de învăţământ se pregătesc de grevă generală. Cadrele didactice afiliate la Federaţia Spiru Haret au trimis o scrisoare deschisă Parlamentului prin care cer adoptarea în regim de urgenţă a unei legi de respingere a ordonanţei Guvernului prin care salariile lor au fost îngheţate.
''Cel mai probabil greva generală va începe luni, însă avem mari presiuni din teritoriu ca greva să înceapă chiar de mâine'', a declarat peşedintele Federaţiei Spiru Haret, Marius Nistor.
Liderul FSLI a anunţat şi el că în această săptămână se va întâlni cu reprezentanţi ai profesorilor din toată ţara şi, în funcţie şi de reacţiile celorlalte partide politice, PD-L şi PSD vor trece la proteste.
"Programul acestora nu a fost stabilit, dar cel mai probabil săptămâna viitoare vom organiza pichete şi grevă de avertisment, iar dacă nu se iau măsuri vom trece la greva generală", a preconizat Cornea.
În plus, reprezentanţii Sanitas, SedLex şi Spiru Haret se vor întâlni astăzi pentru a hotărî dacă vor accepta majorarea salariilor cu 50%, în mai multe tranşe, ori vor continua protestele separat, a declarat preşedintele CNSLR Frăţia, Marius Petcu. "Ne aşteptam să se întâmple aşa ceva, însă nu ne vine să credem. Suntem în situaţia în care am pierdut tot. Poate că există o variantă de creştere cu 50% a salariilor bugetarilor", a precizat Petcu.
Liderul Sanitas, Marius Petcu, declara pe 24 octombrie că, în cazul în care Guvernul va anula legea privind salarizarea profesorilor cu 50%, va propune confederaţiilor sindicale să declanşeze proteste comune pentru "a forţa" majorarea salariilor tuturor bugetarilor. Guvernul a adoptat, marţi, prin ordonanţă de urgenţă, amânarea creşterii salariilor profesorilor, până la 1 aprilie, în aşteptarea unei Legi a salarizării bugetarilor.

Sursa: NewsIn

Legea 221 - 2008 pt aprobarea OG 15/2008 privind cresterile ce se vor acorda in 2008 personalului din invatamant



Băsescu: Avem resurse bugetare, dar Guvernul trebuie să decidă dacă dă banii profesorilor sau clientelei politice

"Vă spun din nou că sunt bani pentru profesori, dar Guvernul trebuie să decidă care sunt priorităţile. Aşa cum a putut majora salariile directorilor din ANL de 4,4 ori, tot aşa ar putea găsi resurse şi pentru profesori", a declarat preşedintele Traian Băsescu, acuzându-l pe Tăriceanu de lipsă de onestitate.

Preşedintele l-a acuzat marţi pe Tăriceanu de lipsă de onestitate şi a explicat de ce a promulgat legea majorării salariilor profesorilor.
"Nu vreau să fac astăzi o declaraţie polemică, dar am convingerea că învăţământul este o prioritate pentru România, pentru că toate partidele au semnat pactul pentru educaţie. Dacă în ultimii ani, bugetul pentru educaţie a crescut de la 3,8% la 5% din PIB şi de la 5% la 6% PIB, ceea ce a permis la o creştere a investiţiilor în infrastructura educaţională, dar în acelaşi timp, nu putem face reformă cu profesori plătiţi prost. Îmi este greu de imaginat că un absolvent de Facultate de Limba Engleză va accepta să predea pentru 700 de lei salariu net. De aceea am votat legea şi cred că Tăriceanu dă dovadă de lipsă de onestitate când ne spune despre dezastrul din economie", a explicat preşedintele.
Preşedinle a citat o declaraţie a premierului din 20 iunie când anunţa dezechilibre economice după majorarea pensiilor.
"După afirmaţia primului-ministru din data de 20 iunie şi atunci economia naţională se prăbuşea, dar după ce s-au făcut aranjamente politice, s-a arătat că este posibilă majorarea pensiilor. De aceea cred că şi salariile profesorilor pot fi majorate, dar depinde de priorităţi", a afirmat Băsescu.
Mai mult, şeful statului a arătat modul în care s-au aprobat anumite cheltuieli bugetare.
"De curând a fost aprobată o majorare de salarii în sectorul sanitar cu procente cuprinse între 21% şi 37%, iar salariaţii din ANL au beneficiat de o creştere a salariilor de 4,4 ori. Mai mult, cum o fi posibil să măreşti salariile în aprilie, dar în octombrie să nu poţi să faci acelaşi lucru?", a spus retoric şeful statului.
În încheiere, preşedintele a arătat ce înseamnă cheltuirea banului public responsabil.
"Onestitatea este o condiţie a guvernării şi a cheltui banii responsabil pentru educaţie, e mai important decât a cheltui banii pentru clientela politică", a încheiat Traian Băsescu.

Sursa: Realitatea TV

28 oct. 2008

Ordin nr. 5702/23.10.2008 + anexe


Democraţia aruncată la coş de Guvernul Tăriceanu!

„Instituţiile fundamentale ale statului de drept - Parlamentul, Curtea Constituţională, Preşedinţia - nu au nicio valoare pentru Guvernul Tăriceanu. Legea este facultativă, iar dispreţul faţă de salariaţii din învăţământ este total” a declarat domnul Aurel Cornea, preşedintele FSLI.
„Măsura adoptată demonstrează că Executivul nu a alocat educaţiei 6% din PIB, cifrele fiind doar pe hârtie, iar în realitate nu sunt bani nici pentru plata salariilor până la sfârşitul anului.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ nu va accepta încălcarea flagrantă a dreptului la o salarizare decentă a personalului din învăţământ. În aceste condiţii, în perioada imediat următoare, vom recurge la forme extreme de protest, mergând până la greva generală „ a mai precizat domnul Aurel Cornea.

DEPARTAMENTUL COMUNICARE F.S.L.I.
Mihai MOCANU

Profesorii ameninţă cu greva generală, după ce Guvernul a decis amânarea majorării salariilor

Sindicaliştii din învăţământ au anunţat, după ce Guvernul a decis amânarea majorării salariilor profesorilor, că săptămâna viitoare vor trece la proteste care vor culmina cu greva generală, a precizat liderul Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Aurel Cornea.
"Prin această decizie democraţia e aruncată la coş, instituţiile fundamentale ale statului de drept, Parlamentul, Curtea Constituţională, Preşedinţia, nu au nicio valoare pentru Guvernul Tăriceanu. Mai mult, din calculele noastre, nici procentul de 6% din PIB nu a fost alocat decât pe hârtie. În aceste condiţii, vom lua poziţie şi vom reacţiona dur", a spus Aurel Cornea.
Liderul FSLI a mai spus că în această săptămână se va întâlni cu reprezentanţi ai profesorilor din toată ţara şi, în funcţie şi de reacţiile celorlalte partide politice, PD-L şi PSD vor trece la proteste. "Programul acestora nu a fost stabilit, dar cel mai probabil săptămâna viitoare vom organiza pichete şi grevă de avertisment, iar dacă nu se iau măsuri vom trece la greva generală", a preconizat Cornea.
Guvernul a adoptat, marţi, prin ordonanţă de urgenţă, amânarea creşterii salariilor profesorilor, până la 1 aprilie, în aşteptarea unei Legi a salarizării bugetarilor.

Sursa: NewsIn

Guvernul a amânat majorarea salariilor profesorilor

Guvernul a adoptat, astăzi, prin ordonanţă de urgenţă, amânarea creşterii salariilor profesorilor, până la 1 aprilie, în aşteptarea unei Legi a salarizării bugetarilor.

"Guvernul nu este lupul cel rău, dar nici zână fermecată cu baghetă magică. Sunt bani la buget, da nu putem să-i aruncăm numai pe salarii. Nu putem să facem minuni",a afirmat Tăriceanu la finalul şedinţei de Guvern.
Premierul a mai afirmat că decizia de astăzi se vrea o măsură protecţionistă faţă de economia naţională.
"Decizia luată astăzi de către Guvern arată dorinţa de a nu ne îndrepta spre o criza economică, spre o inflaţie galopantă, spre devalorizarea monedei naţionale", a declarat premierul.
Premierul a acuzat politicienii care susţin majorarea salariilor cu 50% de populism ieftin, iar sindicatelor din învăţământ le-a propus să colaboreze cu autorităţile locale pentru a indica investiţiile pe care nu şi mai doresc.
"Nici Parlamentul şi nici preşedintele nu au indicat sursele de finanţare atunci când au susţinut această măsură populistă. Sigur că bugetul are bani, dar nu avem bani pentru salarii, aşa că propun sindicatelor să se întâlnească cu autorităţile locale şi să indice investiţiile pe care vor să le oprească, fie că vorbim de grădiniţe, de şcoli, de licee, de universităţi, să ne indice la care investiţii să renunţăm, ce lucrări de reparaţii să nu le mai facem, pentru că şcoala nu se face numai cu salarii", a încheiat premierul.
Legea privind majorarea cu 50% a salariilor din învăţământ a fost promulgată pe 24 octombrie de preşedintele Traian Băsescu. În aceeaşi zi sindicatele au semnat la Palatul Cotroceni strategia pentru reforma educaţiei.
Majorarea salariilor a fost votată în Parlament pe 30 septembrie, când toţi deputaţii, inclusiv ministrul Educaţiei de la acea vreme au votat în favoarea propunerii PSD de creştere a salariilor cu 50%. Iniţial, Guvernul a oferit prin ordonanţă de urgenţă o majorare de 6%, ulterior una de 9%.
După votul din Parlament, legea a fost contestată de Guvern la Curtea Constituţională, care pe 15 octombrie a stabilit că aceasta este conformă cu legea fundamentală. Executivul a susţinut contant că nu sunt bani pentru creşterea salariilor din educaţie şi că aceste majorări încurajează şi alte categorii bugetare să solicite creşteri similare.
Potrivit, preşedintelui Băsescu justificările Guvernului sunt neadevărate. Partidele au anunţat că vor ataca deciziile Guvernului de blocare a creşterilor salariale pentru profesori. PD-L spune că va depune moţiune de cenzură şi va da Guvernul în judecată, iar PSD e pregătit să convoace Parlamentul pentru a dezbate în regim de urgenţă decizia Guvernului.

Sursa: Realitatea TV

27 oct. 2008

Traian Băsescu i-a cerut lui Bogdan Olteanu să publice urgent legea de majorare a salariilor în Monitorul Oficial

Administraţia Prezidenţială i-a solicitat astăzi, în cadrul unui comunicat de presă emis de către palatul Cotroceni, Preşedintelui Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, să trimită urgent la Monitorul Oficial decretul Preşedintelui României de promulgare a legii privind creşterea salariilor profesorilor.

În cadrul comunicatului de presă Traian Băsescu afirmă că Monitorul Oficial se află în subordinea lui Bogdan Olteanu.
"Monitorul Oficial se află în subordinea preşedintelui Camerei Deputaţilor şi nu este prima dată când domnul Bogdan Olteanu blochează publicarea unor acte oficiale ale instituţiilor statului român, inclusiv decrete ale Preşedintelui României. Administraţia Prezidenţială îi solicită Preşedintelui Camerei Deputaţilor să dea dovadă de respect faţă de instituţiile statului şi să nu tergiverseze publicarea legii în Monitorul Oficial.", se arată în cadrul comunicatului de presă.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, Bogdan Olteanu, a declarat că Legea care prevede mărirea salariilor cadrelor didactice a fost trimisă Monitorului Oficial şi ar urma să fie publicată în cursul zilei de luni sau, cel mai târziu, marţi."Este trimisă la Monitorul Oficial", a precizat Olteanu, care a explicat că, imediat ce vor fi terminate procedurile la care sunt supuse toate actele normative, va fi publicată de MO.
"Azi, cel mai târziu mâine", a estimat preşedintele Camerei Deputaţilor, precizând că a primit Legea de la Preşedinţie în cursul zilei de vineri.

Comunicatul de presa al Presedintiei poate fi accesat la adresa http://www.presidency.ro/?_RID=det&tb=date&id=10374&_PRID=

Sursa: http://www.realitatea.net/traian-basescu-i-a-cerut-lui-bogdan-olteanu-sa-publice-urgent-legea-de-majorare-a-salariilor-in-mo_376716.html
Sursa:

Tăriceanu a publicat astăzi pe site-ul Guvernului, scrisorile trimise lui Băsescu privind majorările salariale

Guvernul a publicat astăzi, pe pagina de internet a Executivului, scrisorile pe care i le-a trimis premierul Tăriceanu şefului statului, în 16 şi în 22 octombrie, cu privire la impactul majorării salariilor cadrelor didactice asupra economiei.

Astfel, în scrisoarea trimisă în data de 16 octombrie preşedintelui, Tăriceanu îi atrăgea atenţia şefului statului că sumele suplimentare generate de majorarea salariilor pentru profesori, pentru care iniţiatorii nu au prevăzut sursa de finanţare, sunt de 700 de milioane de lei, (reprezentând 0,14% din PIB) pentru anul 2008 şi de 4.300 milioane de lei (reprezentând 0,8% din PIB), pentru anul 2009.
"Discriminarea faţă de restul salariaţilor bugetari, care beneficiază în luna octombrie 2008 de creşteri salariale de maxim 5,5%, îi va determina pe aceştia să exercite presiuni şi acţiuni revendicative sub diferite forme pentru majorarea salariilor cu cel puţin 50%", se arată în document.
"Nivelul de salarizare a cadrelor didactice din învăţământul universitar, chiar fără această majorare, era superior faţă de cel al altor categorii, comparabil cu cel a personalului din sistemul judiciar", se mai arată în scrisoare.
Tăriceanu mai atrage atenţia că majorarea cheltuielilor aferente personalului din sectorul bugetar, în cazul în care, sub influenţa presiunilor sindicale va fi luată măsura creşterii cu 50% a salariilor tuturor celor 1,45 milioane de salariaţi din sectorul bugetar (reprezentând cca 30% din efectivul salariaţilor din economie), va duce la cheltuieli suplimentare, pentru anul 2009, de peste 21 miliarde lei, reprezentând echivalentul a 4 % PIB.
Potrivit documentului, pentru acoperirea acestor cheltuieli trebuie luate una dintre următoarele măsuri: majorarea deficitului bugetar la 6% din PIB, ceea ce va conduce la intrarea României în procedura de deficit excesiv deschisă de Comisia Europeană, păstrarea deficitului bugetar prin diminuarea cheltuielilor cu investiţiile şi renunţarea la orice investiţie nouă sau majorarea unor taxe şi impozite.
În plus, spun reprezentanţii Guvernului, punerea sectorului privat din România în faţa unei astfel de situaţii ar obliga la reducerea programelor investiţionale şi, pentru evitarea falimentelor, la disponibilizarea unui număr important de salariaţi, estimat la 300.000.
"Riscul de a ne reîntoarce în perioada de stagnare, caracteristică deceniului trecut, trebuie, în aceste condiţii, luat în mod serios în calcul, cu consecinţe dramatice asupra nivelului de trai al românilor, pe termen lung", conchide Tăriceanu.
În scrisoarea din 22 octombrie, Tăriceanu i-a trimis preşedintelui o sinteză cu privire la proiecţia bugetară pentru anul 2009 şi a proiectelor bugetare pe următorii trei ani, având la bază proiectul de buget pe anul 2009.

Nota informativa prezentata Presedintelui Traian Basescu poate fi accesata la adresa http://www.gov.ro/upload/articles/102872/2-adresa-presedinte-21-oct.doc

Sursa: http://www.realitatea.net/tariceanu-a-publicat-astazi-pe-site-ul-guvernului--scrisorile-trimise-lui-basescu-privind-majorarile-salariale_376781.html

24 oct. 2008

Preşedintele Traian Băsescu a promulgat legea majorării salariilor profesorilor cu 50%

Preşedintele Traian Băsescu a anunţat astăzi, în urma discuţiilor la întâlnirea de la Cotroceni cu sindicatele din învăţământ, că a promulgat legea majorării salariilor profesorilor cu 50%.

Traian Băsescu şi-a motivat decizia prin faptul că legea este constituţională şi respectă obligaţiile internaţionale asumate, încadrându-se în special în obiectivele Strategiei Lisabona. Traian Băsescu a amintit totodată de Pactul pentru Educaţie asupra căruia au convenit partidele şi la care s-au raliat şi sindicatele. Nepromulgarea legii ar fi putut fi interpretată ca o dezicere a preşedintelui de acest pact, consideră Băsescu.
"Cu actuala salarizare este imposibil ca în sistemul de educaţie românesc să intre dascăli care să pregătească tânăra generaţie pe IT, pe limba engleză, limba germană, fizică sau matematică. Niciun absolvent bun de facultate nu vine pentru 700 de lei în sistemul de educaţie", a explicat şeful statului.
Sindicatele şi-au asumat responsabilitatea strategiei de reformare a sistemului de educaţie simultan cu mărirera salariilor dascălilor, a precizat Băsescu. Astfel, se realizează un echilibru între bani contra reformă şi performanţă. Acesta este un alt motiv pentru care şeful statului a promulgat legea privind majorarea salariilor profesorilor.
"Ca preşedinte nu pot intra în acest joc, Logan contra profesor, ori cumpărăm Loganuri de 70.000 ori mărim salariile profesorilor", a spus preşedintele, amintind totodată de măririle salariale substanţiale pentru diplomaţi sau pentru judecători. El consideră, de asemenea, că dacă s-au putut găsi fonduri pentru administraţiilor locale, bani îndreptaţi în opinia şefului statului în mare către "clientela politică", se pot găsi bani şi pentru profesori.
Camelia Spătaru, purtător de cuvânt al Guvernului, a precizat că premierul Călin Popescu Tăriceanu aşteaptă publicarea legii în Monitorul Oficial pentru a face declaraţii referitoare la acest subiect.
Ministrul Muncii, Mariana Câmpeanu, a declarat astăzi că nu a afirmat niciodată că Guvernul va emite o ordonanţă de urgenţă pentru blocarea legii care priveşte mărirea salariilor profesorilor cu 50%, afirmând că va astepta întâi publicarea sa în monitorul oficial.

Profesorii vor face grevă dacă legea salariilor, promulgată de Băsescu, va fi blocată de Guvern
Crin Antonescu: Guvernul are două soluţii, fie măreşte salariile, fie demisionează

Traian Băsescu s-a întâlnit astăzi cu patru federaţii sindicale din învăţământ
Patru federaţii sindicale au semnat astăzi, la Palatul Cotroceni, un acord prin care îşi asumă strategia de modernizare a educaţiei, elaborată de comisia prezidenţială condusă de Mircea Miclea, documentul urmând a fi transmis viitorului Parlament care să o transpună în legi.
În cadrul aceleaşi întruniri, liderii sindicali au expus motivele pentru care preşedinele României trebuie să promulge legea care prevede majorarea salariilor profesorilor cu 50%, subliniind importanţa învăţământului în economia de piaţă.
Convocarea liderilor sidicali din învăţământ la Palatul Prezidenţial a venit la două zile după ce şeful statului a primit din partea Guvernului o analiză privind impactul economico-financiar al majorărilor salariale, al majorării punctului de pensie pentru grupele I şi II de muncă şi al acordării indemnizaţiilor pentru mame, votate de Parlament, din datele furnizate reieşind că majorările promovate de Legislativ nu se susţin din punct de vedere economic.

Sursa: http://www.realitatea.net/presedintele-traian-basescu-a-promulgat-legea-majorarii-salariilor-profesorilor-cu-50prc-_374091.html

PREŞEDINTELE ROMÂNIEI A PROMULGAT LEGEA PRIVIND MAJORAREA SALARIILOR PERSONALULUI DIDACTIC !


Acord


22 oct. 2008

Miting 15 octombrie 2008

Ordin nr. 5573 / 02.10.2008

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 688 din 09/10/2008

privind organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ sau al grupurilor de unităţi de învăţământ, în 14 judeţe şi în municipiul Bucureşti

Având în vedere "Strategia de descentralizare a învăţământului preuniversitar", aprobată prin memorandum în şedinţa Guvernului din data de 20 decembrie 2005, în baza art. 154 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2)-(3) şi ale art. 11 alin. (4)-(5) din Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a consultării federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură învăţământ, consemnată în Procesul-verbal înregistrat la Direcţia generală managementul resurselor umane din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului cu nr. 90 din 22 septembrie 2008, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Pentru organizarea şi desfăşurarea concursului de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar la nivelul unităţii de învăţământ sau al grupurilor de unităţi de învăţământ se nominalizează judeţele: Bihor, Brăila, Caraş-Severin, Cluj, Constanţa, Dolj, Galaţi, Harghita, Iaşi, Mureş, Neamţ, Prahova, Satu Mare, Sibiu şi municipiul Bucureşti.
Art. 2. - Concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învăţământul preuniversitar în municipiul Bucureşti şi în judeţele nominalizate la art. 1 se organizează şi se desfăşoară în baza metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu consultarea federaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ, aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 3. - Direcţia generală managementul resurselor umane din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi inspectoratele şcolare din judeţele nominalizate la art. 1 vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
Bucureşti, 2 octombrie 2008.
Nr. 5.573.

21 oct. 2008

Învăţământul nu a primit 6% din PIB !!!

„Atitudinea Guvernului României, în urma Deciziei Parlamentului României de majorare a salariilor personalului didactic, ne determină să credem că bugetul alocat învăţământului pentru anul 2008, nu reprezintă 6% din PIB!”, a declarat Aurel Cornea, preşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.).
Pentru a proba contrariul, F.S.L.I. solicită M.E.C.T. următoarele:
1. Prezentarea execuţiei bugetare, în conformitate cu prevederile legale, având în vedere faptul că, plăţile pentru mijloacele didactice, lucrările şi investiţiile contractate în acest an, nu au fost efectuate, din cauza lipsei fondurilor , aşa cum am fost sesizaţi de către liderii de sindicat din teritoriu.
2. Prezentarea unui raport din partea comisiei mixte, constituite în baza Acordului semnat de federaţiile din învăţământ cu Guvernul României, în noiembrie 2005, privind modul în care au fost implementate proiectele de investiţii din învăţământ.
„Faptul că sunt judeţe unde nu există fonduri pentru acordarea salariilor pentru luna decembrie a.c., este o dovadă în plus că bugetul alocat învăţământului este mult mai mic decât 6% din PIB”, susţine domnul Aurel Cornea.

Prim-vicepreşedinte F.S.L.I.,
Prof. Simion HANCESCU
Sursa: http://www.fsli.ro/info2008/comunicat_21_10_2008.pdf

F.S.L.I. se apropie de 200.000 de membri

Pentru o prezentare corectă a situaţiei gradului de sindicalizare din învăţământ, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ a solicitat Ministerului Educaţiei, Cercetării si Tineretului, situaţia rezultată în urma recensământului din anul 2008.

Analizând rezultatul acestuia, constatăm următoarele:
1. La nivelul învăţământului preuniversitar, personalul din învăţământ (personal didactic, personal didactic auxiliar, personal nedidactic) este în număr de 336740, din care, 302090 sunt membri de sindicat, după cum urmează:
- Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.) are 190.936 membri (62,20% din numărul sindicaliştilor din învăţământ);
- Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „Spiru Haret” are 65.942 membri (21,83% din numărul sindicaliştilor din învăţământ);
- Federaţia Educaţiei Naţionale (F.E.N.) are 45.212, membri (14,97% din numărul sindicaliştilor din învăţământ).
2. Raportat la numărul total de angajaţi, situaţia este următoarea:
F.S.L.I. …………………….56,70%,
F.S.I. „Spiru Haret” ……….19,58%,
F.E.N. ………………………13,43%,
Nesindicalişti……………..10,29%

Secretar general F.S.L.I.:
Prof. Liviu Marian Pop
Sursa: http://www.fsli.ro/info2008/suntem_peste_190000.doc

Strategia Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ privind educaţia (detalii)

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, consecventă principiilor sale, s-a implicat şi se va implica în procesul complex pe care îl reprezintă înfăptuirea unei reforme coerente şi sustenabile a învăţământului românesc, care să conducă la compatibilizarea şcolii naţionale cu cea din ţările membre ale Uniunii Europene.Considerăm că singura posibilitate a României de a atinge standardele de civilizaţie şi progres din ţările dezvoltate ale Uniunii Europene depinde de un învăţământ performant. Pentru aceasta este nevoie ca, în următorii ani, să se asigure coerenţă şi durabilitate reformei şi să se investească masiv în educaţie.

Necesitatea de a asigura deplinul acces la educaţie pentru toţi trebuie să reprezinte o prioritate a României. Aceasta implică:
· asigurarea accesului la învăţământul obligatoriu pentru toţi copiii;
· extinderea accesului la învăţământul liceal şi terţiar non-universitar.
Actuala structură are câteva puncte slabe:
· fragmentarea învăţământului obligatoriu de 10 clase;
· lipsa compatibilizării cu procesul de la Bologna şi cu cadrul european al calificărilor (EQF);
· nivel scăzut de calificare a forţei de muncă.

Direcţii de acţiune:
1. Restructurarea sistemului naţional de învăţământ preuniversitar:
1. învăţământul preşcolar (3-6 ani);
2. învăţământul primar (6-11 ani);
3. învăţământul gimnazial (11-16 ani);
4. învăţământul liceal (16-19/20 ani);
5. învăţământul terţiar non-universitar/postliceal (20-23 ani).

2.1. Organizarea învăţământului obligatoriu preuniversitar de 10 clase în aceeaşi unitate de învăţământ, până la împlinirea vârstei de 16 ani.
2.2. În învăţământul obligatoriu elevii care nu-şi însuşesc cunoştinţe minimale la una sau mai multe discipline de învăţământ rămân în colectivele de elevi în continuare şi vor intra într-un program de remediere/recuperare şcolară.
2.3. Finalizarea învăţământului obligatoriu prin certificarea competenţelor dobândite şi nivelul lor de realizare.
3. Trecerea absolvenţilor de gimnaziu la liceu se va face prin concurs/examen, pe baza unei metodologii elaborate de unitatea de învăţământ.
4.1. Organizarea învăţământului liceal pe filiere şi profiluri:
a) filiera teoretică, cu profilurile uman şi real;
b) filieră tehnologică cu profilurile tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului;
c) filiera vocaţională cu profilurile artistic, sportiv, confesional, militar, ordine şi securitate publică.
4.2. Finalizarea învăţământului liceal prin susţinerea unui examen de bacalaureat, care verifică gradul de însuşire a competenţelor cheie şi specifice, în funcţie de profilul liceului.
4.3. Modificarea metodologiei de susţinere a examenului de bacalaureat în sensul introducerii unui nou tip de bacalaureat, diferenţiat după profil, astfel: academic, tehnologic şi vocaţional.
5.1. Structurarea învăţământului tehnologic pe învăţământul liceal şi învăţământul terţiar non-universitar prin:
· realizarea profesionalizării progresive pe baza standardelor de pregătire profesională, pentru dobândirea calificărilor profesionale compatibilizate cu cadrul european al calificărilor;
· asigurarea bazei materiale adecvate pentru însuşirea deprinderilor specifice meseriei/meseriilor alese;
· implicarea corporaţiilor, a firmelor care au nevoie de forţă de muncă, în asigurarea condiţiilor de practică şi în acordarea unor burse pe bază de contract.
5.2. Finalizarea învăţământului vocaţional şi tehnologic prin susţinerea şi a examenului de certificare a competenţelor profesionale.

2. CONŢINUTUL ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR
Actualul curriculum prezintă deficienţe majore:
· nu este adecvat cerinţelor de pe piaţa muncii;
· volumul de informaţii prevalează faţă de dezvoltarea de competenţe necesare pentru a face faţă problemelor practice întâlnite în viaţa de zi cu zi;
· programele şcolare sunt încărcate;
· planurile cadru prevăd un număr mult prea mare de ore, ceea ce generează un program zilnic încărcat;
· nu sunt definite finalităţile pe cicluri de învăţământ;
· examenele naţionale au suferit nepermis de multe modificări pe parcursul unui ciclu de învăţământ;
· curriculumul la dispoziţia şcolii, de cele mai multe ori, se realizează fără să se ţină cont de opţiunile părinţilor sau ale elevilor, în ceea ce priveşte alegerea disciplinelor opţionale şi de necesităţile de pe piaţa forţei de muncă locale.
Deficienţele curriculum-ului au condus la obţinerea de către elevii din România a unor performanţe sub nivelul mediei europene, în urma evaluărilor internaţionale.
În contextul schimbărilor economice şi sociale care au loc în Uniunea Europeană sunt necesare:
· asigurarea unei oferte educaţionale şi formări iniţiale şi continue destinate dobândirii de calificări şi competenţe de cea mai înaltă calitate, în scopul creării, menţinerii şi întăririi capacităţilor de inovare, care sunt necesare pentru îmbunătăţirea competitivităţii, pentru creştere gradului de ocupare a forţei de muncă;
· asimilarea unui ansamblu de competenţe, prin crearea unui mediu şcolar în care personalul didactic şi elevii sunt încurajaţi să fie inovativi şi creativi;
· învăţarea elevilor “cum să înveţe”, de la cea mai mică vârstă, reflectând critic asupra scopurilor procesului lor de învăţăre, lucrând în mod autonom sau în echipă, căutând informaţii sau sprijin atunci când este necesar şi utilizând toate posibilitățile oferite de noile tehnologii.

Direcţii de acţiune:
1. Elaborarea unui nou cadru de referinţă centrat pe competenţe cheie şi competenţe specifice, care să cuprindă:
· Competenţe de comunicare în limba maternă/oficială şi în două limbi de circulaţie internaţională;
· Competenţe fundamentale de matematică, ştiinţe şi tehnologie;
· Competenţe digitale (de utilizare a tehnologiei informaţiei pentru cunoaştere şi rezolvarea de probleme);
· Competenţe pentru managementul vieţii personale, sociale şi al evoluţiei în carieră;· Competenţe antreprenoriale;
· Competenţe de a învăţa pe tot parcursul vieţii;
· Competenţe de protecţie a mediului;
· Competenţe de expresie culturală;
· Competenţe pentru o viaţă sănătoasă.

2. Reforma curriculară:
2.1. Elaborarea curriculumului centrat pe competenţe cheie şi competenţe specifice;
2.2. Creşterea graduală şi diferenţiată a ponderii curriculumului la decizia şcolii;
2.3. Adaptarea curriculumului la nevoile elevilor şi ale comunităţii locale;
2.4. Dezvoltarea competenţelor prin studiul interdisciplinar şi prin conţinuturile din manuale.

3. Reforma programelor şcolare, destinată îmbunătăţirii competenţelor printr-o abordare globală şi o organizare a conţinuturilor în cadrul materiei şi între materii.Programele şcolare trebuie să prevadă niveluri minimale, standard şi maximale/excelenţă de însuşire a competenţelor.

4. Planurile cadru
· să fie adaptate la nevoile elevilor, ţinându-se cont de particularităţile lor de vârstă;
· să asigure un program zilnic ce să includă repaus şi recreere, efectuare a temelor, diferite activităţi extracurriculare şi extraşcolare ( şcoala de după şcoală).

3. CONDUCEREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR
Şcolile sunt instituţii din ce în ce mai complexe şi trebuie să devină autonome din punct de vedere administrativ şi financiar. Asigurarea unei conduceri eficiente necesită competenţe diverse. Tendinţa evoluează spre stiluri de administrare colaborativă şi distribuirea sarcinilor de conducere, mai strâns legate de orientările politicii şcolare.Recrutarea în posturi de conducere trebuie profesionalizată şi menţinerea persoanelor care dau dovadă de certe calităţi manageriale în exercitarea acestor funcţii trebuie să devină o constantă a sistemului de învăţământ.

Direcţii de acţiune:
1. Profesionalizarea carierei manageriale în învăţământul preuniversitar prin:
- introducerea în COR a profesiei de „manager de şcoală”;
- îndeplinirea unor criterii minimale: studii de licenţă, master în management educaţional şi experienţă în activitatea didactică.
2. Asigurarea conducerii şi administrării unităţilor de învăţământ de o echipă managerială a şcolii (EMS) formată din cadre didactice, părinţi/elevi, reprezentanţii autorităţilor publice locale, ai agenţilor economici şi ai unor instituţii interesate.
3. Întărirea rolului EMS în domeniul curricular, în stabilirea planului de şcolarizare, în managementul resurselor umane, precum şi în domeniul financiar.
4. Redefinirea rolului diferitelor instituţii şi niveluri ierarhice în contextul descentralizării. Stabilirea instituţiilor care vor avea rol de consiliere şi control în managementul unităţilor de învăţământ, evaluarea acestora urmând să fie asigurată de instituţii externe de evaluare, pe baza standardelor de calitate.
5. Creşterea treptată a contribuţiei familiei şi a comunităţii la susţinerea materială a şcolilor prin crearea unei legislaţii care să permită cofinanţarea şi să stimuleze sponsorizarea de către firme, fundaţii şi persoane private.
6. Crearea unui sistem informaţional eficient, simplu şi cu termene şi teme precise de raportare.
7. Eliminarea criteriului politic drept criteriu de promovare în orice funcţie de conducere din sistemul de învăţământ şi instituirea ca singur criteriu de promovare – calităţile manageriale.
8. Promovarea într-o funcţie de conducere de la nivelul unităţii de învăţământ se va face în urma concursului organizat de unitatea respectivă.

4. EVALUAREA ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT
Actualul sistem de evaluare prezintă o serie de neajunsuri, cum ar fi:
· evaluarea elevilor se realizează doar pentru notarea lor, iar instrumentele utilizate în evaluare vizează, de cele mai multe ori, informaţiile pe care le-au reţinut şi nu competenţele pe care le pot utiliza aceştia;
· evaluarea cadrelor didactice nu ţine cont de performanţele/rezultatele obţinute de elevi, de calitatea prestaţiei didactice şi se realizeză pe baza unor indicatori de performanţă necorelaţi cu nevoile actuale ale sistemului educaţional;
· evaluarea unităţilor de învăţământ este de cele mai multe ori formală, neutilizându-se standarde de evaluare decât la autorizare/acreditare, iar rezultatele evaluărilor nu sunt utilizate pentru îmbunătăţirea planurilor de dezvoltare, pentru elaborarea unor strategii locale/naţionale şi a politicilor de finanţare.
Evaluarea internă şi externă trebuie să devină un instrument real şi sincer de obţinere a informaţiilor necesare identificării şi gestionării din timp a problemelor, iar rezultatele lor trebuie să constituie un argument puternic în favoarea creşterii resurselor alocate educaţiei.
Astfel:
· este nevoie de o evaluare special concepută pentru a favoriza învăţarea, pentru creşterea nivelului de pregătire a elevilor, în principal a celor cu rezultate nesatisfăcătoare şi pentru pregătirea acestora în perspectiva învăţării de-a lungul vieţii;
· evaluarea personalului din învăţământ şi a unităţilor de învăţământ trebuie să se facă pe baza standardelor naţionale care să cuantifice rezultatele educaţionale în termeni de “valoare adăugată” şi “valoare nou creată”, pornind de la factori şi indicatori de risc educaţional foarte bine definiţi;
· standardele de evaluare şi judecăţile rezultate din evaluare trebuie să aibă la bază o serie de criterii de evaluare care să alinieze performanţele aşteptate, la nivelul calitativ planificat;
· este necesară operaţionalizarea standardelor de evaluare pentru fiecare nivel şi tip de unitate de învăţământ, precum şi elaborarea mecanismelor, procedurilor şi instrumentelor adecvate de evaluare.Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană este necesar ca valorile indicatorilor sistemului de învăţământ să se ridice la standardele europene.

Direcţii de acţiune:
1. Stabilirea unui sistem unic de evaluare a elevilor care să verifice nivelul de însuşire a competenţelor cheie şi a celor specifice, prin evaluări periodice, interne şi externe.
2. Elaborarea unor standarde şi instituirea unui sistem de evaluare a cadrelor didactice pe baza competenţelor/calităţilor profesionale, a performanţei educaţionale şi măsura în care le dezvoltă elevilor competenţele cheie şi cele specifice, pentru fiecare ciclu de studiu.
3. Îmbunătăţirea sistemului de evaluare a unităţilor de învăţământ pe baza standardelor de evaluare. Elaborarea standardelor de calitate şi dezvoltarea sistemelor de asigurare a calităţii pentru fiecare subsistem, nivel şi formă de educaţie.Crearea unor mecanisme adecvate pentru o evaluare externă care să constituie argumente extrem de puternice în favoarea creşterii resurselor alocate educaţiei.

5. RESURSE UMANE
Resursa umană este cel mai important factor intraşcolar, de care depinde calitatea procesului instructiv-educativ.Constatăm următoarele deficienţe în formarea cadrelor didactice:
· universităţile oferă o foarte slabă pregătire iniţială pentru cariera didactică, iar pregătirea continuă este superficială;
· practica pedagogică a dispărut din planurile cadru ale facultăţilor care pregătesc viitorii dascăli;· stimulentele şi investiţiile în domeniul formării continue sunt reduse;
· timpul alocat formării în cursul exercitării profesiei este minim ;
· nu există un sprijin sistematic acordat viitoarelor cadre didactice;
· sistemele actuale de formare destinate cadrelor didactice nu corespund nevoilor actuale de formarea de care acestea au nevoie.
Salariile neatractive şi scăderea prestigiului social al cadrului didactic au redus dramatic interesul pentru cariera didactică. Puţinii tineri cu vocaţie care intră în sistemul de învăţământ îl părăsesc în scurt timp, orientându-se către alte domenii de activitate în care se asigură salarii decente.Trebuie să aibă loc o transformare a „profesorului transmiţător de cunoştinţe”, în „profesorul educator”, menit să stimuleze dorinţa de cunoaştere şi capabil să structureze cunoştinţele însuşite de tineri din alte surse.Nicio formare iniţială nu va putea asigura toate cunoştinţele şi competenţele necesare pentru a asigura aceeaşi calitate până la încheierea carierei profesionale.Formarea continuă trebuie să ţină seama nu numai de nevoile individuale ale profesorului, dar şi de nevoile generale ale şcolii, privită ca o comunitate mai restrânsă ce face parte dintr-o comunitate mai largă, în care intervin o multitudine de factori de schimbare.Formarea continuă este o datorie şi o condiţie indispensabilă în exercitarea acestei meserii. Pentru a putea fi pusă în practică, este nevoie de timp, de spaţiu şi de resurse.Partenerii sociali, mai ales organizaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, trebuie consideraţi interlocutori avizaţi în definirea obiectivelor şi evaluarea sistemelor de formare continuă a personalului didactic.Condiţiile de acces şi de evoluţie în cariera didactică, sprijinul necesar desfăşurării ei în bune condiţii, o remuneraţie pe măsura importanţei sociale a profesiei şi recunoaşterea socială a funcţiei, sunt doar câţiva factori ce contribuie, pe lângă formarea cadrelor didactice, la atragerea către această meserie nobilă a celor cu vocaţie şi cu pregătire ştiinţifică de înalt nivel.
Sunt necesare strategii care să ofere sprijin tinerelor cadre didactice la început de carieră, prin acţiuni de îndrumarea a acestora de către colegii cu experienţă.

Direcţii de acţiune:
1. Formarea iniţială a cadrelor didactice prin:
· studii universitare de specialitate pentru toate categoriile de cadre didactice de predare;
· restructurarea rutelor de pregătire profesională, punându-se un accent tot mai mare pe stagii de practică pedagogică şi nu doar pe componenta teoretică;
· formarea iniţială trebuie să-l privească pe viitorul cadru didactic ca pe un profesionist capabil să reflecteze asupra propriilor practici, să evalueze contextul în care îşi exercită profesia, să-şi construiască propriile strategii şi să-şi evalueze rezultatele;
· instituţiile de învăţământ superior trebuie să-şi modifice radical programele de studiu, în sensul punerii unui accent mai mare pe crearea de abilităţi practice în activitatea cu elevii, pe metodica predării şi evaluării, pe noţiuni de psihopedagogie, precum şi pe folosirea mijloacelor moderne de predare;
· ridicarea la un înalt nivel de calitate nu numai în domeniul ştiinţific, didactic şi pedagogic, dar şi în ceea ce priveşte crearea unor noi competenţe precum capacitatea de a lucra în echipă, de a interacţiona cu alţi actori sociali, în special familia, precum şi capacitatea de a stimula dorinţa de învăţare;
· formarea competenţelor necesare cadrelor didactice pentru a lucra în colectivităţi multiculturale/multietnice şi pentru copii cu cerinţe speciale de educaţie.
2. Formarea continuă a cadrelor didactice prin:
2.1. Perfecţionarea şi înnoirea practicilor profesionale prin actualizarea cunoştinţelor însuşite în timpul formării iniţiale, astfel încât cadrele didactice:
· să fie capabile să operaţionalizeze competenţele în cadrul disciplinei;
· să analizeze nevoile de învăţare ale elevilor;
· să construiască oferta curriculară.
2.2. Completarea formării iniţiale prin dobândirea de noi competenţe, în noi domenii şi specializări.
3. Perfecţionarea cadrelor didactice şi dezvoltarea carierei profesionale prin:
3.1. Perfecţionare realizată într-un sistem de credite transferabile de studiu. Acest sistem:· dă posibilitatea studierii de cursuri noi, în noi specializări, altele decât cele dobândite prin formarea iniţială;· contribuie la dezvoltarea unei cariere didactice responsabile şi motivate.Astfel, cel format dobândeşte autonomie în acţiunile sale, iar evoluţia sa ulterioară se face în conformitate cu motivaţia şi posibilităţile personale.
3.2. Certificarea unui nivel de dezvoltare a carierei didactice şi dobândirea certificatului de grade didactice realizată prin acumularea unităţilor de credite transferabile de studiu, prezentarea şi evaluarea unui portofoliu personal şi prin susţinerea unei inspecţii speciale.
4. Ocuparea posturilor didactice se va face prin concurs, obţinându-se astfel şi titularizarea în sistemul educaţional.
4.1. Titularizarea în învăţământ se face după obţinerea definitivatului. Până la acel moment, cadrul didactic are calitatea de stagiar şi este consiliat de un mentor pentru stagiatură. Mentorul pentru stagiatură întocmeşte un raport profesional de evaluare care îi va permite sau nu stagiarului să participe la concursul de definitivat;În urma promovării concursului de titularizare, decizia de titularizare în sistem a cadrelor didactice se emite de către inspectoratul şcolar. Acesta coordonează şi desfăşurarea etapelor mişcării de personal: completarea activităţii didactice de predare; transferul ca urmare a restrângerii de activitate; transferul la cerere sau prin schimb de posturi; detaşarea la cerere şi în interesul învăţământului.
4.2. Definitivatul va consta în prezentarea şi evaluarea unui portofoliu personal, susţinerea unei inspecţii speciale şi susţinerea unui examen naţional care să permită certificarea competenţelor/calităţilor profesionale şi a performanţei educaţionale a cadrului didactic, iar tematica acestuia va fi adecvată carierei didactice;
5. Finanţarea activităţilor de formare prin:
· fonduri alocate de la bugetul de stat pentru asigurarea integrală a finanţării activităţilor de formare continuă şi de reconversie profesională;
· instituirea la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ a unui fond suplimentar pentru susţinerea formării profesionale, din sume care provin din programe de finanţare.
6. Elaborarea legii salarizării prin care:
· să se elimine decalajul existent în momentul de faţă între salariile din învăţământ şi cele din alte domenii de activitate bugetare;
· să se introducă un sistem de salarizare diferenţiată a cadrelor didactice în funcţie de progresul şcolar al elevilor şi de performanţele individuale, precum şi de creşterea cantităţii şi calităţii prestaţiei didactice în interiorul normei didactice;
· să fie majorate substanţial salariile cadrelor didactice tinere.

6. BAZA MATERIALĂ A ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR
Actuala infrastructura şi resursele materiale din sistemul de învăţământ sunt inadecvate pentru desfăşurarea unui învăţământ de calitate, deoarece:
· în prezent, se află în diferite stadii de execuţie o serie de obiective de investiţii, lucrări de consolidare, reabilitare şi reparaţii capitale la unele unităţi de învăţământ preuniversitar, însă fără a se putea asigura fondurile necesare pentru finalizarea acestor lucrări;
· parte dintre clădirile în care îşi desfăşoară activitatea unităţile de învăţământ preuniversitar au fost construite încă din secolul al XIX-lea, unele fiind proiectate ca având iniţial altă destinaţie, cu o structură de rezistenţă şi o conformaţie funcţională ce prezintă deficienţe majore;
· după anul 1990 au fost retrocedate foştilor proprietari unele clădiri în care funcţionau unităţi de învăţământ; localurile grădiniţelor care au funcţionat pe lângă întreprinderi au trecut în patrimoniul acestora, care au desfiinţat această activitate, după privatizare;
· există foarte multe unităţi de învăţământ, în special din mediul rural, care nici în prezent nu au autorizaţie sanitară de funcţionare datorită neîndeplinirii unor condiţii elementare, cum sunt: lipsa apei potabile dinsurse autorizate sanitar sau a grupurilor sanitare cu dotări minime, necesare pentru a nu se periclita sănătatea elevilor;· în special în mediul rural, în lipsa unei finanţări substanţiale, infrastructura educaţiei a rămas, uneori, la nivelul secolului al XIX-lea şi nici nu există o strategie şi proiecte coerente de remediere a acestei situaţii;· multe fonduri alocate s-au cheltuit ineficient din cauza sistemului birocratic ce trebuie parcurs pentru derularea şi finalizarea lucrărilor de reabilitare.
Modificarea structurii ciclurilor de învăţământ implică construirea unor noi spaţii de învăţământ destinate procesului instructiv-educativ.Într-un viitor nu prea îndepărtat se impune generalizarea sistemului „after school” (şcoala de după şcoală) şi introducerea programului „şcoală de vară”, ceea ce va presupune creşterea considerabilă a numărului sălilor de studiu în care se va desfăşura acesta, construirea de restaurante şcolare, spaţii de cazare şi, într-o perspectivă, crearea campusurilor şcolare.
Parte componentă a procesului de modernizare a învăţământului, dezvoltarea bazei materiale a învăţământului preuniversitar are între priorităţile sale:
· îmbunătăţirea dotării cu mijloace didactice de învăţământ şi mobilier şcolar;
· înfiinţarea, dotarea şi informatizarea bibliotecilor şcolare;
· reabilitarea spaţiilor de învăţământ şi a celor sociale destinate elevilor;
· realizarea unor lucrări de investiţii şi consolidare, reabilitare, reparaţii capitale;
· măsuri menite să asigure menţinerea în stare bună de funcţionare a întregului patrimoniu al unităţilor şcolare.
În acest sens, planificarea/previziunea bugetară trebuie să aibă în vedere, pe de o parte fondurile necesare dotării, reabilitării unor clădiri din patrimoniu şi a investiţiilor noi, iar pe de altă parte, fondurile necesare acoperirii cheltuielilor de întreţinere/mentenanţă ale acestui patrimoniu.

Direcţii de acţiune:
1. Construirea unor noi spaţii de învăţământ destinate procesului instructiv – educativ;
2. Dezvoltarea infrastructurii şcolare, astfel încât toate unităţile de învăţământ preuniversitar să funcţioneze după un program orar ce asigură desfăşurarea învăţământului obligatoriu şi permite servicii educaţionale “after school”;
3. Dezvoltarea bazelor sportive proprii pentru toate unităţile de învăţământ care să includă şi bazine de înot;
4. Continuarea procesului de informatizare a unităţilor de învăţământ şi dotarea cabinetelor şi laboratoarelor pe baza unor normative de dotare minimală;
5. Crearea centrelor de documentare şi informare pentru elevi, cadre didactice, părinţi şi membri ai comunităţii, asigurându-se acces nelimitat la conţinuturile care se predau elevilor şi la resursele de învăţare necesare.

7. FINANŢAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PREUNIVERSITAR
O problemă deosebit de importantă în funcţionarea sistemului educaţional o reprezintă şi modalităţile de finanţare a unităţilor de învăţământ. Acestea trebuie să permită autonomie în ceea ce priveşte gestionarea fondurilor de către unităţile de învăţământ.Pilotarea descentralizării administrative şi financiare a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat a fost un eşec, datorită faptului că:
· resursele financiare alocate au fost insuficiente;
· au fost utilizate formule de finanţare care nu ţin cont de realităţi;
· imposibilitatea unităţilor de învăţământ de a-şi întocmi bugete proprii şi de a şi le gestiona.Este necesară continuarea procesului de descentralizare administrativă şi financiară a unităţilor de învăţământ, fără însă ca aceasta să se facă haotic, ci să se ţină cont de realităţile din ţara noastră.
Direcţii de acţiune:
1. Finanţarea unităţilor de învăţământ se va face ţinându-se cont de costurile necesare pentru asigurarea unui învăţământ de calitate, de gradul de îndeplinire a standardelor de calitate pe baza unor evaluări interne anuale şi externe periodice;
2. Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat va cuprinde:finanţarea de bază, finanţarea complementară şi finanţarea compensatorie.Finanţarea de bază trebuie să se asigure exclusiv de la bugetul de stat, ordonatorul principal de credite fiind Ministerul Educaţiei. De la bugetul de stat se vor acorda fonduri suplimentare unităţilor de învăţământ în funcţie de calitatea procesului educaţional şi de managementul instituţional.Finanţarea complementară şi compensatorie se va face de la bugetele locale.
3. Bugetul pentru educaţie se asigură din fondurile publice, alocaţiile bugetare urmând să crească anual, astfel încât, până în anul 2013, acestea să reprezinte cel puţin 7,5 % din PIB.
4. Activitatea financiară a unităţilor de învăţământ va fi asigurată de servicii de contabilitate proprii, pe baza unui buget propriu, întocmit şi gestionat în mod independent.
5. Revizuirea legii sponsorizării care să stimuleze dirijarea unor fonduri mai mari spre învăţământ din partea corporaţiilor, a firmelor, a unor fundaţii şi a persoanelor particulare care doresc să susţină învăţământul.
6. Modificarea legii administraţiei publice locale şi a legii finanţelor publice, astfel încât să fie posibilă descentralizarea financiară şi administrativă a unităţilor de învăţământ.

Sursa: http://www.fsli.ro/info2008/strategia_FSLI_24_09_2008.pdf

19 oct. 2008

Precizari M.E.C.T. - beneficiari 100 euro cf. Legii 315/2006

Prin Legea 315/2006 s-a stabilit acordarea unui ajutor financiar cadrelor didactice titulare şi/sau suplinitoare calificate din învăţământul preuniversitar, în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice. Acest ajutor se acordă anual, iar pentru anul 2009, conform art. 3 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare a Legii 315/2006, aprobate prin HG nr. 453/2007, beneficiarii ajutorului trebuie să formuleze cererea de acordare a ajutorului financiar până la 1 noiembrie, la unitatea de învăţământ la care solicitantul are funcţia de bază. Pentru 2009, plata ajutorului financiar de 100 de euro se efectuează începând cu ianuarie.

Ordin nr. 5599/07.10.2008

Ordin nr. 5599/07.10.2008 privind suplimentarea sumelor alocate judeţelor prin OMECT nr. 3352/2008 privind repartizarea bugetului destinat perfecţionării/ formării continue pe anul 2008

13 oct. 2008

Proiecte metodologii

Ministerul Educatiei Cercetarii si Tineretului a lansat spre dezbatere publică urmatoarele proiecte de metodologii:

-Proiectul metodologiei de acordare a gradatiei de merit si a salariului de merit in invatamantul preuniversitar ,

- Proiectul metodologiei privind miscarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar ,

- Proiectul calendarului mişcării personalului didactic din învăţământul preuniversitar pentru anul şcolar 2009 - 2010 ,

- Proiectul metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante în unităţile de învăţământ preuniversitar din Municipiul Bucureşti şi judeţele nominalizate în OMECT nr. 5573/2008 ,

- Proiect - Programe şcolare pentru elevii cu dizabilităţi uşoare şi moderate

Vă rugam să ne trimiteţi propunerile dvs. de modificare şi completare ale acestor metodologii la adresa de e-mail slipcluj@gmail.com pana la data de 24 octombrie 2008.

Presedinte SLIPC
Prof. Lucia Cojocaru

S.L.I.P.C. va participa la mitingul de la Bucuresti din 15.10.2008

Sindicatul Liber al Învăţământului Preuniversitar Clujean se va alatura celorlalte sindicate din invatamant si va protesta miercuri, 15 octombrie 2008 in cadrul unui miting de amploare organizat de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, FSI "Spiru Haret" şi FNS "Alma Mater", care va avea loc la Bucuresti, în Piaţa Constituţiei la ora 11,30.
Vom protesta impotriva deciziei Guvernului de a nu respecta legea de majorare cu 50% a salarilor personalului din invatamant.
Mitingul, la care se estimeaza ca vor participa aproximativ 15.000 de cadre didactice, va fi urmat de un marş de protest din Piata Constituţiei, dupa care participantii se vor indrepta spre sediul Guvernului.

Prezidiul SLIPC
Presedinte, prof. Lucia Cojocaru
Vicepreseidneti, inst. Vioara Temian
prof. Grigore Tarţa

12 oct. 2008

Profesorii îi pregătesc lui Tăriceanu un miting cu surprize

Aproximativ 15.000 de cadre didactice vor protesta, miercuri, începând cu ora 11:30, în Piaţa Constituţiei din Capitală, împotriva deciziei Guvernului Tăriceanu de a nu aplica legea de majorare a salariilor pentru personalul din învăţământ. La miting vor participa membrii a trei din cele patru federaţii din învăţământ – FSLI, „Alma Mater” şi „Spiru Haret”. „Îi vom oferi premierului Tăriceanu ceva, din partea cadrelor didactice. Va rămâne în amintire pentru domnia sa!” de-a declarat preşedintele executiv al Federaţiei „Spiru Haret”, Marius Nistor. Liderul de sindicatul nu a dat alte detalii, dar ne-a asigurat că primul ministru va avea parte de o surpriză, la protestul de miercuri. La rândul său, liderul FSLI, Aurel Cornea a punctat: „Noi nu negociem, nici nu putem negocia legea. Din punctul nostru de vedere este votată”! După miting, cadrele didactice vor porni în marş spre sediul Guvernului. (M.B.)

Sursa: http://www.gandul.info/scoala/profesorii-ii-pregatesc-lui-tariceanu-un-miting-cu-surprize.html?3934;3301527

Tăriceanu: Nu sunt bani de majorări salariale, iar românii trebuie să înţeleagă că pot consuma atât cât produc

Fiecare român trebuie să înţeleagă că pe cât producem, atât consumăm, iar România mai mult consumă, a declarat premierul Călin Popescu Tăriceanu, vineri, referitor la revendicările salariale ale bugetarilor. Pe scurt, nu sunt bani de nicio majorare salarială. Curtea Constituţională poate declara validă legea de majorare a salariilor bugetarilor, dar salariile nu vor creşte, spune premierul. "Cu banii de la buget nu dăm numai salarii", a spus Tăriceanu.
Este obligatoriu din partea ambilor parteneri sociali, Guvern şi sindicat, să se găsească o soluţie pe termen lung a acestei situaţii, nu una izolată. Premierul spune că înţelege aceste revendicări şi le consideră fireşti. E de imaginat că o majorare cu 50% a salariilor profesorilor va conduce la alte revendicări din partea altor angajaţi ai sectorului bugetar.
"Aceste majorări nu sunt sustenabile economic. Nu e o problemă de refuz din principiu, ci mă bazez pe perfoarmanţa economiei. Dacă economia produce mai mult, salariile sunt mai mari. Economia nu creşte din septembrie în octombrie cu 50%. Numai creşterea economiei asigură creşterea salariilor", a declarat premierul.

Sursa: http://www.antena3.ro/stiri/politica/tariceanu-nu-sunt-bani-de-majorari-salariale-iar-romanii-trebuie-sa-inteleaga-ca-pot-consuma-atat-cat-produc_55189.html

9 oct. 2008

Ordin M.E.C.T. nr. 5600 / 07.10.2008 - incadrarea absolventilor promotia 2008 (Bologna)


Legea privind majorarea salariilor profesorilor cu 50% a fost contestată de Guvern la Curtea Constitutionala

Guvernul a trimis Curţii Constituţionale sesizarea privind legea salariilor profesorilor.

Executivul motivează în sesizare lipsa resurselor financiare pentru creşterea salariilor.
Premierul Tăriceanu a declarat luni că, în unanimitate, conducerea PNL a decis să nu susţină punerea în aplicare a măririi salariilor cadrelor didactice cu 50%, indiferent de costurile politice, precizând că are variante de a împiedica această majorare."Am o responsabilitate pe care înţeleg să o duc până la capăt şi chiar dacă vor fi costuri politice vă declar foarte simplu şi direct că prefer ca PNL şi eu personal să suportăm aceste costuri. Nu cred că putem să acceptăm lipsa de responsabilitate", a spus Tăriceanu.
Tăriceanu a explicat că mărirea salariilor nu ar putea fi susţinută decât dacă s-ar mări taxele şi impozitele şi a atras atenţia că acumulările din ultimii ani riscă să fie "năruite" de o revenire galopantă a inflaţiei. "Nu suntem scamatori să scoatem din pălărie iepuraşul care aduce astfel de câştiguri mirifice", a comentat el.
Premierul a menţionat că, în situaţia în care CCR nu va admite contestaţia Guvernului, există "o serie de variante în analiză".
"Eu vă spun că voi depune toate eforturile pentru ca astfel de decizii să nu poată fi puse în practică, cel puţin atâta vreme cât am responsabilitatea conducerii acestui Guvern al României", a mai spus el.

Sursa: http://www.realitatea.net/legea-privind-majorarea-salariilor-profesorilor-cu-50prc--a-fost-contestata-de-guvern-la-ccr_362321.html

8 oct. 2008

Anton Anton a depus jurământul de investire în funcţia de ministru al Educaţiei

Noul ministru al Educaţiei, Anton Anton, a fost învestit oficial, miercuri, la Palatul Cotroceni. Acesta îl înlocuieşte, astfel, pe Cristian Adomniţei, demis de către premier în cursul zilei de marţi.

Prezent la ceremonia de învestitură, preşedintele Traian Băsescu i-a urat succes noului ministru al Educaţiei, precizând că speră ca Anton să fie ultimul din seria de patru miniştri ai Educaţiei pe care i-a avut actuala legislatură. Preşedintele a precizat că misiunea lui Anton va fi una dificilă, având de gestionat în puţinul timp cât va fi la guvernare o situaţie critică. El l-a asigurat însă pe noul ministru că va avea tot suportul din partea preşedinţiei.
La ceremonia de la Palatul Cotroceni a luat parte şi premierul Călin Popescu Tăriceanu, alături de alţi importanţi demnitari.
Anton Anton este profesor universitar şi, până în prezent, a făcut parte din Guvern în calitate de preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS). În ianuarie 2005, acesta a fost numit secretar de stat şi s-a ocupat exclusiv de activitatea de cercetare în Ministerul Educatiei şi Cercetării. Anton este membru PNL din 1996, dar spune că nu deţine nicio funcţie în partid. S-a născut la Timişoara şi a absolvit Institutul Traian Vuia în 1972. Ulterior şi-a luat doctoratul la Institutul de Inginerie Civilă din Bucureşti. Din 1995 este profesor la Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti. A publicat 7 carţi şi peste 79 de lucrări de specialitate.

Sursa: http://www.antena3.ro/stiri/politica/anton-anton-a-depus-juramantul-de-investire-in-functia-de-ministru-al-educatiei_55055.html

„O lege nu se negociază”

Lucia Cojocaru, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) Cluj, explică mecanismul de majorare a salariilor profesorilor. Dacă profesorii vor beneficia de majorarea salarială promisă de politicieni, atunci un absolvent de studii superioare, angajat ca profesor debutant în sistemul preuniversitar, va câştiga 1.300 de lei în mână, adică aproape dublu faţă de cât câştigă acum. Sindicaliştii din învăţământul clujean vor merge la Bucureşti în 15 octombrie, pentru a forţa politicienii să acorde majorarea salarială promisă. Până atunci însă, ei aşteaptă decizia Curţii Constituţionale în această problemă.

Reporter: Cât câştigă în mână un profesor debutant cu studii superioare la ora actuală?
Lucia Cojocaru: Tinerii absolvenţi care intră în sistemul preuniversitar în primul an au între 740-760 de lei net. Eu am 21 de ani vechime, gradul 1, masterat, gradaţii de merit, toate sporurile şi primesc în mână 1.400 de lei. Un învăţător cu liceul pedagogic primeşte 720 lei.
– Care sunt revendicările concrete ale sindicatului?
– O lege, noi credem, nu se negociază, o lege care s-a votat în Parlament cu atât mai mult. Aşteptăm cu sufletul la gură răspunsul de la Curtea Constituţională. Acum ministrul Adomniţei a fost înlocuit cu domnul Anton Anton. Aşa că avem trei oameni cu care trebuie să negociem: ministrul Anton Anton, ministrul Vosganian şi primul ministru Tăriceanu. E nedrept faptul că am fost porniţi unii împotriva altora cei din sistemul bugetar, nu luăm din bugetul altui sector de activitate. Noi vrem banii care ni se cuvin din cei 6% care s-au acordat pentru învăţământ, dar trebuie să punem priorităţile în ce trebuie să facem: să avem şcoli foarte frumoase şi dotate cu termopan şi cu calculatoare ultimul răcnet sau să investim în resursa umană mai ales în tineri, altfel vom avea şcoli minunate, dar cadre didactice slab pregătite şi nemotivate. Iar aici este o chestiune de prioritate care trebuie rezolvată în interiorul bucătăriei noastre. Nu afectăm pe nimeni, mai mult decât atât banii aceştia există şi se vor pierde până la sfârşitul anului calendaristic. Suntem indignaţi de ce se întâmplă şi la data de 15 octombrie vom organiza un miting al nostru la Bucureşti împreună cu cele trei federaţii din învăţământ. Trebuie să vedem care este răspunsul şi de la Curtea Constituţională, dar acum noi suntem pregătiţi să mergem la Bucureşti pentru a ne apăra drepturile salariale. Aceasta este revendicarea principală pentru că, să nu uităm că în 2005 am semnat un acord cu actualul Guvern în care ni se promitea foarte clar că se vor dubla salariile. Nu noi am pus aceasta în programul lor de guvernare, nu noi ne-am asumat acest lucru, ci ei. Cred că şi pe infrastructură s-a pus importanţa cuvenită, dar credem că trebuie să vedem cine este primordial în acest moment şi cred că valoarea umană trebuie apreciată mai mult decât termopanul din şcoală.
Ce aşteptări aveţi de la ministrul Anton Anton?
– Nu-l cunosc, n-am auzit de dânsul, am înţeles că vine din cercetare, nu ştiu ce poate să facă într-o lună de zile mai mult decât să se obişnuiască cu propriul birou, nu pot să-mi imaginez ce va face, cred ca ar trebui să aşteptăm de la el să aibă înţelegerea necesară şi să facă în aşa fel încât să se vadă că de fapt creşterea reală care ne revine este de 20% şi nu de 50%. Asta pentru că e vorba de o indexare de 9% şi de indexarea de 15% care ne-a fost dată deja pentru acest an, deci e vorba de o creştere de 20% şi nu de 50% cum se spune.
– Câţi oameni vor pleca la Bucureşti în 15 octombrie?
– Vom pleca cu un efectiv de 50 de oameni într-un autocar pentru că e distanţa lungă şi costurile sunt foarte mari. Bineînţeles că cei care sunt mai aproape de Bucureşti vor mege cu mai multe autocare. Am ajuns la o înţelegere cu liderii unităţilor de învăţământ aşa încât cei care merg la miting să fie supliniţi în acea zi şi să nu fie sancţionaţi de către conducerea unităţii de învăţământ pentru că afectează procesul de învăţământ.
– Se plăteşte performanţa în învăţământ?
– Corect ar trebui să se facă o ierarhizare şi ar trebui să existe o lege de salarizare în sistemul de învăţământ pe performanţa şi pe complexitatea muncii pe care o desfăşoară fiecare. Dar cel mai mult trebuie motivaţi tinerii să se califice în sistem şi să nu fie pentru ei învăţământul un refugiu pentru că nu şi-au găsit un alt loc de muncă în altă parte. Este un pericol la acest moment pentru că tinerii nu sunt calificaţi şi aceştia nu vor rămâne dacă au un salariu de 700-800 de lei. Nu mă leg de profesorii universitari, deşi şi acolo asistenţii şi laboranzii au salarii mici, dar în sistemul preunivesitar lucrurile stau foarte prost. Tot de la buget vor veni aceşti bani şi conform performanţei şi ar trebui să se facă descentralizarea pentru că depindem de un inspectorat şi de un minister şi ar trebui să se lase la nivelul unităţii de învăţământ problema angajării personalului cum se întâmplă în societăţile comerciale. Nu vom mai avea acele şedinţe publice în care se stă în stres, pentru un post care se poate rezolva foarte uşor printr-un concurs direct la unitatea de învăţământ ca la orice firmă.
– Există diferenţe mari între salariile din sistemul universitar şi cel preuniversitar?
– Categoric. Să nu uităm că ministrul Athanasiu a mărit cu 100% salariile profesorilor universitari, care predau la trei-patru facultăţi şi salariile lor nu se pot compara cu cele din învăţământul preuniversitar.
Absolvenţii care vin sunt atât de pregătiţi aşa încât să merite un salariu foarte bun?
– Vorbim de la caz la caz. Se spune că sunt slab pregătiţi pentru că nu mai este pregătirea în practica pedagogică de pe vremea noastră, studiul aprofundat pe băncile facutăţilor, şi fiecare absolvent trebuie să aibă o vocaţie pentru acestă profesie, dar intrând în sistem pot deveni profesori foarte buni. Pe vremuri se făcea practică pedagogică de un an de zile şi vedeai dacă ai aptitudinile necesare. La profesorii titulari nu sunt probleme de pregătire în specialitatea lor, dar sunt probleme la cei care nu sunt în specialitatea lor şi au lacune. Cei care au terminat o facultate de fizică, de matematică sunt bine pregătiţi, dar dacă predau în alt domeniu decât al lor sunt slab calificaţi.
– La cât va ajunge salariul unui debutant în momentul în care se va acorda acestă majorare.
– Salariul unui debutant va ajunge de la 760 de lei la 1.200, maxim 1.300 de lei. Ar fi ceva încurajator, stimulativ, deci optez pentru această categorie de tineri care trebuie să împrospăteze această veche generaţie.
Lucia Cojocaru, preşedinte FSLI Cluj: "Cred că şi pe infrastructură s-a pus importanţa cuvenită, dar credem că trebuie să vedem cine este primordial în acest moment şi cred că valoarea umană trebuie apreciată mai mult decât termopanul din şcoală."
Sursa: http://www.informatiacluj.ro/-8222-O-lege-nu-se-negociaza-8221-~10324

7 oct. 2008

Informare privind sedinta Comisiei de Dialog Social la nivelul M.E.C.T.




Traian Băsescu a semnat decretul de revocare din funcţie a lui Cristian Adomniţei

Premierul Călin Popescu Tăriceanu l-a demis astăzi pe ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, şi i-a propus lui Anton Anton, preşedintele Autorităţii de Cercetare, să preia portofoliul. Scrisoarea de revocare din funcţie a lui Adomniţei şi cea de propunere a lui Anton au fost trimise la Cotroceni.

Cristian Adomniţei a fost demis din funcţia de ministru al Educaţiei pentru că nu şi-a îndeplinit obligaţia de a monitoriza dezbaterile din comisiile parlamentare, pentru a evita "derapaje" precum adoptarea Legii prin care au fost majorate salariile profesorilor cu 50%, a declarat astăzi Călin Popescu Tăriceanu. "O astfel de Lege, odată adoptată, creează aşteptări. Este vina sa într-o măsură apreciabilă, nu exclusivă, iar pentru astfel de greşeli este nevoie de anumite responsabilităţi stabilite foarte clar", a declarat premierul.
Oficialul a respins ipoteza lansată de ziarişti, potrivit căreia Adomniţei a fost demis pentru că a folosit un elicopter al Ministerului de Interne pentru a ajunge la propria nuntă. "O serie de lucruri acumulate în ultima vreme m-au făcut să iau această decizie", a declarat Tăriceanu.
Într-o intervenţie telefonică la Realitatea TV, Anton Anton a confirmat că premierul Călin Popescu Tăriceanu i-a propus să preia conducerea Ministerului Educaţiei. "Am acceptat această propunere pentru că nu mă consider un om politic din prima linie. Sunt membru PNL, dar nu mă consider un om politic", a declarat Anton Anton.
Întrebat care vor fi primele măsuri pe care le va lua după ce va fi numit oficial în funcţia de Ministru al Educaţiei, liberalul Anton Anton a declarat că se va orienta spre modul în care s-au făcut investiţiile. "Cel mai urgent mi se pare să urmăresc cum s-au cheltuit banii din invesţiile din educaţie, pentru că asta e componenta cea mai importantă de lămurit în momentul de faţă. Cât despre salariile profesorilor, nu vreau să fac nici un comentariu momentan", a spus Anton Anton.
Anton Anton s-a născut la Timişoara şi are 58 de ani. Este inginer, vorbeşte patru limbi străine şi are patru brevete de invenţie. Membru al Partidului Naţional Liberal din 1996, Anton Anton a fost numit în 2005 secretar de stat pentru activitatea de cercetare în Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi ulterior preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.
Anton este profesor la Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti şi specialist în inginerie urbană şi hidraulică. Potrivit declaraţiei de avere, Anton Anton are un teren şi o casă în Voluntari, un apartament în Bucureşti şi două maşini. Are un cont în bancă de şase mii de euro şi a câştigat anul trecut din salariu 137.000 de lei.
La sfârşitul săptămânii trecute, Tăriceanu a spus că ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a făcut o greşeală când a votat pentru majorarea salariilor cadrelor didactice cu 50%, şi că ar fi trebuit să fie consecvent cu discursul susţinut înainte de vot de la tribuna Parlamentului, când a explicat că majorarea nu este sustenabilă.

Sursa: http://www.realitatea.net/traian-basescu-a-semnat-decretul-de-revocare-din-functie-a-lui-cristian-adomnitei_360711.html