25 dec. 2008

Sindicaliştii din învăţământ ameninţă cu noi proteste în 2009

Sindicaliştii din învăţământ vor ieşi în stradă şi anul viitor, dacă nu vor primi salarii mărite, aşa cum a votat Parlamentul şi cum au promis, de altfel, politicienii în campania electorală. Declaraţia a fost făcută la Realitatea Tv de preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ, Aurel Cornea. Asta după ce sâmbătă, ministrul desemnat al Educaţiei, Ecaterina Andronescu a cam dat înapoi în privinţa majorării cu 50% a lefurilor profesorilor.

"Este o lege de care nu vreau să mă dezic, dar precizez că salarizarea profesorilor din învăţământul preuniversitar nu mai e de 50%, pentru că au fost făcute deja nişte măriri, e de 37% în prezent", a declarat Andronescu.
Sindicaliştii din învăţământ i-au cerut premierului desemnat Emil Boc să facă publică, în mod transparent, situaţia în care se află bugetul ţării, după predarea gestiunii de către Guvernul Tăriceanu. Revendicările lor nu se opresc însă aici.
"Am trecut la darea în judecată a Guvernului României, inclusiv cu colegii de la Spiru Haret, ne-am adresat şi Parlamentului European şi consider că legea ar trebui aplicată de la 1 ianuarie. Dacă guvernul nu se va ţine de cuvânt există riscul ca şi anul acesta şcolar să fie bulversat de mişcări ale profesorilor", a spus Aurel Cornea, preşedinte FSLI.
Şi ministrul desemnat al Muncii, Marian Sârbu promite creşterea salariului minimim cu 60% până în 2012, dar nu ştie dacă poate mări indemnizaţiile pentru creşterea copiilor de la 1 ianuarie. Sârbu dă însă asigurări că va încerca să respecte ce a promis în campania electorală.
"În maxim 5,6 zile, dacă vom fi aprobaţi, vom lua principalele măsuri de natură socială care vor fi finanţate în cadrul programului prezentat pe 15 ianuarie în Parlament", a afirmat Marian Sârbu.


Sursa: Realitatea TV

E. Andronescu: Salariile nu vor creşte cu 50% pentru toţi profesorii

Viitorul guvern nu aduce veşti bune pentru profesori care aşteptau ca pâinea caldă majorarea votată de fostul Parlament. Salariile nu vor creşte cu 50% pentru toţi profesorii, spune viitorul ministrul al Educaţiei. Ecaterina Andronescu avertizează că unele promisiuni electorale au fost cam exagerate.
Ecaterina Andronescu a declarat ieri în faţa comisiilor parlamentare de specialitate că nu se poate dezice de legea de majorare a salariillor cadrelor didactice, însă avertizează că majorarea salariilor pentru profesorii din învăţământul preuniversitar nu mai poate fi de 50%, aşa cum s-a promis.
Viitorul ministrul al Educaţiei a preconizat o creştere salarială de doar 37%, având în vedere că în acest an au fost aplicate deja câteva majorări.
Nici studenţii nu au motive de bucurie. Promisiunile făcute de PSD, potrivit cărora studenţii vor avea burse la nivelul salariului minim pe economie, au puţine şanse de realizare. În noul program de guvernare PSD+PC-PD-L situaţia burselor studenţeşti este tratată în termeni foarte vagi.
Sursa: Realitatea TV

Andronescu: Sunt necesare modificări la examenul naţional de bacalaureat

Ministrul nominalizat pentru Educaţie, Ecaterina Andronescu, a afirmat la audierea în faţa comisiilor reunite ale Parlamentului, că sunt necesare modificări în privinţa examenului de bacalaureat şi că tezele unice nu i se par potrivite pentru admiterea în liceu.
În termeni generali, Andronescu a spus că va milita pentru o educaţie care să pună accentul mai mult pe competenţe, şi nu pe acumularea de informaţii. Altfel spus, elevii şi studenţii să nu înveţe, de cele mai multe ori mecanic, informaţii care nu le vor fi necesare în domeniul pe care intenţionează să îl aprofundeze.
În prezent, media obţinută de elevii claselor a VII-a şi a VIII-a la tezele cu subiect unic este luată în calcul la admiterea la liceu. Astfel, potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Educaţiei, elevii sunt admişi la liceu fără examen, ţinându-se cont de media generală a notelor obţinute la tezele cu subiect unic, care are o pondere de 50 la sută din nota finală, şi de media generală de absolvire a claselor V-VIII, care are tot o pondere de 50 la sută din nota finală.
În privinţa bacalaureatului, acesta se va desfăşura, în 2009, se va desfăşura, după o procedură similară celei de anul acesta, potrivit metodologiei publicate, pe 1 septembrie, de Ministerul Educaţiei, în ciuda numeroaselor contestaţii aduse de părinţi, profesori, sindicate şi organizaţii ale societăţii civile. Examentul de bacalaureat de anul acesta a fost sursa multor controverse, legate în principal de publicarea listei de subiecte pe internet, procedură despre care s-a spus că ar încuraja copiatul şi corupţia.
Andronescu a mai afirmat că salarizarea nediferenţiată nu este, în opinia sa, o metodă de a motiva cadrele didactice. "Stabilirea unor criterii de performanţă şi de salarizare diferenţiată reprezintă puncte foarte importante în creşterea calităţii în sistemul de învăţământ", a precizat ea.
În acelaşi timp, ministrul nominalizat de PSD a reafirmat faptul că Legea privind majorarea salariilor profesorilor cu 50%, care a stârnit un imens scandal înainte de alegeri, trebuie aplicată. "Avem o lege pe care avem obligaţia să o aplicăm. Aşteptăm cu deosebit interes întocmirea bugetului şi promovarea lui în Parlament. Trebuie să se asigure ceea ce legea dă educaţiei, şi anume finanţarea cu cele 6 procente din Produsul Intern Brut", a spus Ecaterina Andronescu, după ce, sâmbătă, afirmase că nu ştie dacă vor fi fonduri suficiente pentru mărirea salariilor cu 50%.
După audierile la care au fost chemaţi, duminică, toţi miniştrii nominalizaţi pentru cabinetul Boc, comisiile reunite ale parlamentului vor întocmi rapoarte de admitere sau de respingere, pentru fiecare demnitar propus în parte. Rapoartele nu influenţează însă accederea acestora în funcţie, care va fi decisă, luni, de plenul parlamentului.
Sursa: NewsIn

Preluarea mandatului de către noul ministru al Educaţiei, doamna Ecaterina Andronescu

Doamna Ecaterina Andronescu a preluat portofoliul de ministru al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Evenimentul de predare/primire între doamna Ecaterina Andronescu si domnul Anton Anton, fostul ministru, a avut loc astazi, 23 decembrie, la sediul ministerului.

Biografia Ecaterinei Andronescu, ministrul Educaţiei

Ecaterina Andronescu a mai fost ministru al Educaţiei în perioada 2000 – 2003. Este membru al PSD din 1996, iar din 2006 este vicepreşedinte al organizaţiei de Bucureşti. Ecaterina Andronescu are o vastă carieră în domeniul învăţământului.
După ce a fost, pe rând, asistent, conferenţiar, profesor şi prodecan la Facultatea de Chimie Industrială din Universitatea Politehnică din Bucureşti, în 1992 a devenit decan, funcţie pe care a deţinut-o, cu scurte pauze, timp de 12 ani.
Între 1995 şi 1996, Ecaterina Andronescu a fost Secretar de Stat în Ministerul Educaţiei, apoi deputat între 1996 şi 2000, iar în timpul guvernului Năstase a ajuns în fruntea Ministerului Educaţiei.
Ecaterina Andronescu este căsătorită şi are un copil.
DATA ŞI LOCUL NAŞTERII: 7 aprilie 1948, Malovăţ, judeţul Mehedinţi
STUDII: Doctor în Chimia fizică a compuşilor oxidici, Univ. "Politehnică"Inginer în Ştiinţa şi Ingineria Materialelor Oxidice, Univ. "Politehnică"
FUNCŢIE: profesor Universitatea "Politehnică"vicepreşedinte al Organizaţiei PSD Bucureşti
CARIERĂ POLITICĂ:
1996 – 2000 Deputat, Comisia pentru învăţămănt, Ştiinţă, Tineret şi Sport
2000 – 2003 Ministru al Educaţiei şi Cercetării



Sursa: http://www.realitatea.net/, http://www.edu.ro/

19 dec. 2008

Profesorii asteapta Guvernul cu temele facute

Liderii sindicatului Liber pentru Invatamintul Preuniversitar Cluj spun ca vor insista pe linga noul Executiv sa respecte Legea de majorare salariala votata in octombrie.

Dascalii nu au uitat de temele de vacanta pe care le-au dat guvernantilor. Reprezentantii clujeni ai Sindicatului Liber pentru Invatamintul Preuniversitar (SLIP) spun ca dupa instalarea noului Executiv si dupa Sarbatorile de iarna vor relua negocierile pentru acordarea majorarilor salariale cu 50%.
"Promisiuni avem. Din cite stiu, vom relua punctual negocierile cu viitorul Guvern din ianuarie, pentru ca noi dorim sa se aplice legea in care ni se acordau majorari salariale cu 50% de la 1 octombrie", a declarat pentru monitorul Lucia Cojocaru, presedinta SLIP Cluj. Ea a completat ca, daca se voteaza majorarea bugetului Educatiei la 6% din PIB, noul Executiv nu ar mai trebui sa aiba nici o retinere in aplicarea acestei legi.
"Vom reveni cu forte noi anul viitor si speram sa obtinem plata salariilor retroactiv, cu atit mai mult cu cit cele doua Ordonante de Urgenta ale fostului Guvern care aminau majorarile salariale au fost declarate neconstitutionale si legea de majorare salariala a fost promulgata si de presedintele Romaniei", a adaugat presedinta SLIPC.
Sindicatele din Educatie au fost gata sa demareze greva generala in 18 noiembrie, pentru ca Guvernul a emis doua Ordonante de Urgenta care aminau cresterile salariale. Sindicalistii au renuntat la protest, dupa ce Curtea Constitutionala a dat verdict de neconstitutionalitate ambelor ordonante, si au promis ca vor relua negocierile cu noul Executiv.
Sursa: http://www.monitorulcj.ro/cms/site/m_cj/news/profesorii_asteapta_guvernul_cu_temele_facute_54571.html

17 dec. 2008

Inspectorii scolari clujeni sunt multumiti de tezele unice

Tezele cu subiect unic din acest an - modalitatea de evaluare si rezultatele elevilor - sunt mai mult decit satisfacatoare. Aceasta este si concluzia reprezentantilor Inspectoratului Scolar Judetean Cluj (ISJ). Un sistem de evaluare mai putin stresant pentru elevi.
Potrivit reprezentantilor ISJ Cluj, atat elevii, cat si parintii s-au obisnuit cu acest sistem de evaluare. Inspectorul scolar general, Adrian Harion, sustine ca rezultatele au fost “bune si foarte bune”. “As putea spune ca au fost mai bune decit anul trecut. Lumea s-a obisnuit cu tezele unice si nu le mai contesta. De altfel, noi am facut un studiu de impact la inceputul anului, iar in judetul Cluj ele au fost bine receptionate. Tezele unice au fost o idee buna a Ministerului Educatiei, este o evaluare mai reala decit testele nationale. Elevii se confrunta cu un sistem de evaluare pe care il cunosc - teze au fost de cind lumea - si nu este atit de stresant pentru ei, cum era de exemplu, examenul pe care il dadeau la sfirsitul clasei a VIII-a”, a declarat Adrian Harion. De asemenea, conform reprezentantilor ISJ Cluj, acest sistem de evaluare este mai generos si datorita corectarii lucrarilor, la “prima mina”, de catre profesorii de la clasa.
Rezultate mai bune decit anul trecut la limba si literatura romana
Cu toate ca ultima proba a examenelor a avut loc ieri si, prin urmare, corectarea lucrarilor nu s-a incheiat inca, potrivit ultimelor date, atit notele cit si prezenta la tezele cu subiect unic sint pe placul inspectorilor scolari. Limba si literatura romana este una dintre probele la care elevii clujeni au obtinut note mai mari decit anul trecut. Astfel, din 5.589 de elevi de clasa a VII-a prezenti la aceasta proba, 831 au obtinut note sub cinci. Restul elevilor- 4.758 - au obtinut note peste cinci. In ceea ce ii priveste pe elevii claselor a VIII-a, din cei 5.850 prezenti la aceasta proba, atit in mediul rural, cit si in mediul urban, doar 766 au obtinut note sub cinci. De asemenea, o alta proba la care rezultatele au fost mai bune decit anul trecut este limba materna.
Anul acesta aproximativ 11.000 de elevi ai claselor a VII-a si a VIII-a, din judetul Cluj, au sustinut tezele cu subiect unic.
Anca M. COLIBASANU
Sursa: http://www.ziarulfaclia.ro/Inspectorii-scolari-clujeni-sint-multumiti-de-tezele-unice+20344

16 dec. 2008

Propunerile F.S.L.I. la proiectul ordinului privind modul de plata a personalului din comisiile de organizare a tezelor cu subiect unic 2008-2009







Proiect ordin de plata pentru personalul din comisiile pentru tezele unice

PROIECT O R D I N
privind modul de plată a personalului didactic care face parte din comisiile pentru organizarea şi desfăşurareatezelor cu subiect unic la clasele a VII-a şi a VIII- a, în anul şcolar 2008-2009

În baza prevederilor art.167 din Legea învăţământului nr.84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr.5164/2008 cu privire la organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic pentru clasele a VII-a şi a VIII-a, în anul şcolar 2008-2009,
În temeiul Hotărârii Guvernului nr.366/2007, privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,

MINISTRUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUIemite prezentul ordin:
Art.1. (1) Personalul didactic care face parte din comisiile din unităţile de învăţământ cu cel puţin 3 clase/an de studiu este plătit după cum urmează:
- preşedinte - 170 lei;
- membri - 92 lei/persoană;
- asistenţi - 46 lei/persoană;
(2) În unităţile de învăţământ cu 1-2 clase/an de studiu, comisia va fi constituită dintr-un preşedinte, un membru şi asistenţi şi plătită după cum urmează:
- preşedinte - 144 lei;
- membru - 69 lei;
- asistenţi – 46 lei/persoană;

Art.2. (1) Personalul didactic care face parte din comisiile din centrele de evaluare şi din comisiile de contestaţii este plătit după cum urmează:
- preşedinte - 288 lei;
- membri – 173 lei/persoană;
- profesori evaluatori - 3,75 lei/lucrare evaluată;
- informatician – 1,4 lei/candidat.
(2) Personalul didactic care face parte din comisiile din centrele de comunicare este plătit după cum urmează:
- preşedinte - 170 lei;
- membri - 144 lei/persoană;
- informatician – 144 lei.
Art.3. Membrii comisiilor judeţene/municipiului Bucureşti sunt plătiţi după cum urmează:- preşedinte - 170 lei;- membri - 144 lei/persoană;- informatician - 144 lei.
Art.4. (1)Unităţile de învăţământ în care se susţin teze cu subiect unic sau sunt evaluate lucrările elevilor vor elibera fiecărui membru al comisiei o adeverinţă care cuprinde informaţiile necesare pentru plata activităţii depuse. Adeverinţa va fi semnată de directorul unităţii de învăţământ, pe baza listei alcătuite şi semnate de preşedintele comisiei respective.
(2) Pentru personalul didactic din cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar, drepturile prevăzute la art.1-3 vor fi achitate de unităţile de învăţământ preuniversitar la care acesta este încadrat, de la Titlul „cheltuieli de personal”, din bugetele locale.
(3) Personalul de îndrumare și control și directorii unităților de învățământ degrevați total sau parțial de norma didactică de predare nu poate desfășura activități didactice în regim plata cu ora sau cumul conform Art 46 (3) din Legea 128/1997 cu modificările și completările ulterioare.
(4) Pentru personalul didactic din cadrul inspectoratelor şcolare şi din instituţiile subordonate acestora, drepturile prevăzute la art.1-3 vor fi achitate din bugetul instituţiei la care personalul didactic este încadrat.
Art.5. Alte cheltuieli, ocazionate de participarea personalului didactic la comisiile pentru organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic, vor fi suportate de unităţile/instituţiile de învăţământ preuniversitar unde personalul didactic este salariat, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.1860/2006.
Art.6. Direcţia Generală Management Învăţământ Preuniversitar, Direcţia Generală Învăţământ în Limbile Minorităţilor şi Relaţia cu Parlamentul, Direcţia Generală Buget-Finanţe, Patrimoniu şi Investiţii, din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, inspectoratele şcolare, precum şi conducerile unităţilor de învăţământ vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

12 dec. 2008

In urma demersurilor F.S.L.I. Guvernul a acordat banii pentru salarii

Profesorii îşi vor primi salarii mărite din fondul de rezervă bugetară. Guvernul a aprobat la ultima şedinţă alocarea unei sume de peste 40 de milioane de lei, pentru plata lefurilor din învăţământul preuniversitar.
Fondurile sunt necesare pentru acoperirea majorărilor de 9 procente, acordate începând cu luna octombrie. De aceşti bani vor beneficia dascălii din Capitală, dar şi cei din judeţele: Argeş, Bacău, Bihor, Bistriţa Năsăud, Braşov, Buzău, Călăraşi, Covasna, Dolj, Gorj, Harghita, Iaşi, Maramureş, Mureş, Neamţ, Olt, Satu Mare, Sibiu, Teleorman, Vrancea şi Timiş.

Profesorii pacaliti de Tariceanu

Premierul se razbuna si ii lasa pe dascali fara leafa de Sarbatori * In 12 judete ei nu au primit lichidarea pe noiembrie, iar despre majorarile promise, nici pomeneala
Premierul Tariceanu lasa mostenire o adevarata harababura in salariile profesorilor, drept pedeapsa pentru indrazneala lor de a protesta in strada pentru cele 50% obtinute prin lege. Nu numai ca a amanat si modificat, prin ordonante succesive, aplicarea Legii 221/2008, ci razbunarea sa a mers pana acolo incat a "uitat" sa onoreze cu lichidarea pe noiembrie o treime din cadrele didactice. In aceste conditii, peste 100.000 de profesori si personal auxiliar nu vor avea bani de sarbatori. De parca nu era de ajuns ca primesc tichete cadou in mod discriminatoriu, in functie de fondurile primariilor.
Cum era de asteptat, sin­dicatele au fost cele care au facut publica "teapa" Guvernului Tariceanu, primita "cadou" de Mos Craciun de salariatii din invatamant din 12 judete: Dolj, Calarasi, Maramures, Timis, Iasi, Arges, Bacau, Bihor, Buzau, Galati, Gorj si Satu Mare. La acestea se adauga sectoarele 2 si 6 din Bucuresti, ale caror primari au avertizat ca nu au primit banii pentru acordarea salariile din decembrie. Cele trei federatii reprezentative din preuniversitar - FEN, FSLI si FSI "Spiru Haret" - asteapta de o saptamana un raspuns favorabil din partea Executivului, cu care sa inlature temerile profesorilor ca vor ramane cu buzunarele goale de sarbatori. Sedinta de ieri a Guvernului a trecut fara ca pe ordinea de zi sa se afle vreun proiect care sa repare nedreptatea la care sunt supusi dascalii.
Mita electorala
La rectificarea de buget din 25 noiembrie, Guvernul a impartit peste 500 de milioane de lei anumitor primarii, cu argumentul ca trebuie achitate lefurile salariatilor din invatamant. Cum insa operatiunea s-a produs in timpul campaniei electorale, sindicatele suspecteaza, pe buna dreptate, ca banii s-au irosit in scopuri "neortodoxe", din moment ce dascalii nu si-au pri­mit banii. "Tariceanu a descoperit in bugetul Educatiei un excedent financiar tocmai bun de folosit ca mita electorala, dupa ce a refuzat majorarea salariilor in invatamant, sub pretextul ca nu sunt bani, dupa ce a dezinformat si instigat opinia publica impotriva profesorilor, si dupa ce a cerut parintilor si elevilor sa spuna la ce investitii in infrastructura ar trebui sa se renunte pentru majorarile salariale. Astfel, prin cea de a patra rectificare negativa a bugetului Educatiei, 570 milioane de lei au fost dirijati catre domenii menite sa aduca partidelor ce inca guverneaza un retus al imaginii si cateva voturi in plus. Prin aceasta ultima rectificare, Guvernul a recunoscut implicit ca pana acum ne-a mintit, si ca in buget existau sumele necesare aplicarii Legii nr. 221/2008 incepand cu 1 octombrie", reclama Constantin Ciosu, secretarul general al Federatia Educatiei Nationale (FEN). Sindicalistii solicita imperativ atat premierului cat si "poetului Vosganian" sa explice de unde provin banii rectificati si "la ce marete proiecte a trebuit sa se renunte pentru a acoperi promisiunile demagogice si nesustenabile facute pana acum".
Somatie publica
FEN cere Guvernului "sa inceteze cu agresiunea salariatilor din invatamant" si "someaza Ministerul Educatiei sa deblocheze de urgenta fondurile pentru asigurarea salariilor pe luna noiembrie". Totodata, federatia cere sanctionarea persoanelor vinovate, in conformitate cu art. 38, alin. 4 din Contractul colectiv de munca unic la nivel de ramura - invatamant. "Dupa ce a anulat prin ordonante de urgenta repetate legea de majorare a salariilor personalului didactic incepand cu data de 1 octombrie a.c., Executivul nu este in stare nici macar sa asigure salariile pentru sfarsitul de an. Suntem in situatia in care, in preajma Sarbatorilor de Iarna, colegii nostri risca sa nu isi primeasca salariile. Daca saptamana trecuta credeam ca este o situatie punctuala, astazi (ieri, n. red.) am constatat ca in tot mai multe judete nu sunt asigurate fondurile pentru achitarea salariilor pe luna noiembrie. Am inteles de la primari ca au avertizat prefectii asupra acestei situatii, insa, fiind campanie electorala, Guvernul a dat bani doar in functie de coloratura politica", acuza secretarul general al FEN.
Satui de minciunile acestui guvern de marionete si a celor care ii sustin
din umbra, salariatii din invatamant au hotarat sa se adreseze instantelor de judecata si organismelor internationale pentru a-si obtine drepturile stabilite prin lege. Constantin Ciosu, secretarul general al FEN
Joaca de-a premierul
Marius Nistor, presedintele executiv al FSI "Spiru Haret", reclama si el ca "Tariceanu se mai joaca inca de-a premierul Romaniei".
"La ultima rectificare bugetara, Ministerul Educatiei a pierdut peste 500 de milioane de lei, bani care, chipurile, au fost dirijati catre consiliile locale pentru plata unor drepturi salariale ale salaria­tilor din invatamant. Or, acum, constatam ca acesti bani nu au ajuns acolo - probabil ca s-au platit cu totul si cu totul alte lucruri, salarii in sanatate sau in alte domenii de activitate. Premierul Tariceanu ar trebui sa ne dea un raspuns clar, si la fel si Anton Anton, ca doar o face pe ministrul Edu­catiei - mai mult o face, decat este. Noi, deocamdata, avem solicitari de la doi primari de sector din Bucuresti - Sectorul 2 si 6, care, oficial, ne-au solicitat sprijinul pen­­tru alocarea unor surse financiare pentru plata salariilor pe luna de­cembrie."
MECT lanseaza brosuri antijurnalisti
Impasibil la problemele profesorilor, Ministerul Educatiei anunta lansarea brosurii "Esti cool si daca vorbesti corect!".
Editata in cadrul unui protocol de colaborare incheiat cu CNA in vara acestui an, lucrarea va fi distribuita tuturor unitatilor de invatamant, pentru a servi drept material de studiu suplimentar la orele de Limba si literatura romana si pentru cursul optional "Competenta in mass-media". Lucrarea cuprinde "atat greselile de limba identificate in discursul jurnalistilor din audiovizual, cat si formele corecte de exprimare (...) culese, analizate si selectate de un grup de cercetatori ai Institutului de Lingvistica "Iorgu Iordan - Al. Rosetti" al Academiei Romane". "Utilizarea audio-vizualului drept caz de studiu vine ca urmare a influentei din ce in ce mai mare pe care acesta o exercita, alaturi de scoala si parinti, in educatia elevilor", argumenteaza MECT intr-un comunicat.
Tunul "calculatoare de jucarie"
La randul sau, Aurel Cornea, liderul FSLI, ataca dur Executivul. "Somez public Guvernul Tariceanu sa ne spuna unde sunt cei 6% din PIB alocati pentru Educatie in conditiile in care investitiile nu s-au realizat - cele contractate nefiind achitate -, iar banii pentru salariile pe luna noiembrie sunt insuficienti".
"Cadrele didactice din 12 judete ar fi trebuit sa primeasca lichidarea pe noiembrie in data de 5 decembrie, si nici astazi (ieri, n. red.), pe 10 decembrie, nu i-au primit. In plus, 26 de firme din Calarasi, care au facut lucrari de investitii in scoli sunt in prag de faliment, din cauza cu nu si-au primit banii. E numai un exemplu din multe altele de acest fel, iar eu am semnalat aceste nereguli inca dinainte de campanie, inclusiv faptul ca nu s-au achitat nici macar micro­buzele cu care dl. Fenechiu si-a facut campanie in Iasi",
ne-a declarat Cornea.
"Sunt niste mincinosi"
"Am solicitat, de asemenea, sa ni se spuna cum s-a facut licitatia, cu ce firme si care sunt costurile pentru cele 400.000 de calculatoare "de jucarie" contractate acum, pe ultima suta de metri. Din punctul nostru de vedere, nu se justifica o asemenea cheltuiala, pentru ca majoritatea elevilor au cal­culatoare, iar laboratoarele de informatica din scoli sunt do­tate cu calculatoare perfor­mante. In plus, nu este pedagogic ca, dupa orele de curs, copilul sa mai stea acasa inca 3-4 ore in fata ecranului. Din infor­matiile noastre - pentru ca n-am primit un raspuns oficial - calculatoarele s-au cumparat cu 200 de euro bucata, iar dupa incheierea ciclului de invatamant, elevii trebuie sa le returneze. Va dati seama ce calculatoare mai sunt acelea? Dar ele trebuie tinute in inventarul scolii. E o harababura totala. Nicaieri in lume nu s-a facut un asemenea program", acuza Cornea.
In opinia sa, atat premierul, cat si ministrii Educatiei si al Finan­telor "sunt niste mincinosi", "au vistieria goala", iar daca in alti ani profesorii primeau "pana si al 13-lea salariu, in avans", acum nu au bani nici macar pentru onorarea drepturilor salariale din luna noiembrie.
Sursa:http://www.ziua.ro/display.php?data=2008-12-11&id=246699&kword=aurel+cornea

Tariceanu lasa profii fara leafa

Cadrele didactice din mai multe judete nu si-au primit salariul pe luna noiembrie, desi Guvernul a alocat, la ultima rectificare de buget, 400 de milioane de lei unor primarii tocmai pentru a achita aceste lefuri.
Cum insa operatiunea s-a produs in timpul campaniei electorale, au beneficiat de fonduri doar primarii PSD si PNL, acuza sindicatele.
"Dupa ce a anulat, prin ordonante de urgenta repetate, Legea de majorare a salariilor profesorilor incepand cu data de 1 octombrie, Executivul nu este in stare nici macar sa asigure salariile pentru sfarsitul de an. Daca saptamana trecuta credeam ca este o situatie punctuala, astazi (ieri - n.r.) am constatat ca in tot mai multe judete nu sunt asigurate fondurile pentru achitarea acestora pentru luna noiembrie. Am inteles de la primari ca au avertizat prefectii asupra situatiei, insa, fiind campanie electorala, Guvernul a dat bani doar in functie de coloratura politica", ne-a declarat Constantin Ciosu, secretarul general al FEN.
Printre judetele care au semnalat aceasta situatie sunt Dolj, Calarasi, Maramures, Timis, Iasi, Arges, Bacau, Bihor, Buzau, Galati, Gorj, Satu Mare etc. Potrivit liderului FSLI, Aurel Cornea, in timp ce profesorii isi asteapta cu sufletul la gura, din 5 decembrie, lichidarea pe noiembrie, Guvernul a dat "ultimul tun din existenta sa", prin contractarea a 400.000 de calculatoare "de jucarie" pentru elevi, in valoare de 200 de milioane de euro, care au inceput deja sa se defecteze.

Magda SEVERIN
Sursa: http://www.ziua.ro/display.php?data=2008-12-10&id=246622&kword=aurel+cornea

Harta şcolilor, online

Înainte de a se înscrie la o şcoală sau un liceu, elevii şi părinţii vor putea, în anii următori, să verifice calitatea şcolii vizate. Rata de absolvire, numărul abandonurilor şcolare, notele obţinute la examenele naţionale, toate acestea vor putea fi verificate pe o hartă a riscurilor educaţionale. Aceeaşi hartă va ajuta Ministerul Educaţiei şi Cercetării să identifice mult mai rapid problemele din fiecare şcoală şi să facă investiţiile necesare acolo unde este cu adevărat nevoie.
Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) a lansat, la mijlocul acestei săptămâni, un proiect menit să aducă performanţă şi calitate în sistemul de învăţământ preuniversitar. Programul „Dezvoltarea sistemului naţional de management şi asigurare a calităţii în învăţământul preuniversitar”, finanţat cu peste cinci milioane de euro din Fondul Social European, urmează să fie implementat în perioada 2009 – 2011. Obiectivul principal al programului reprezintă elaborarea unor standarde specifice fiecărei şcoli şi, pe baza acestor referinţe, realizarea unei „hărţi naţionale a riscului educaţional”.
Performanţa diferă de la oraş la sat„Pentru un liceu de la oraş, faptul că absolvesc 70% dintre elevi nu reprezintă performanţă, însă, pentru o şcoală din mediul rural, acest lucru ar însemna o adevărată performanţă. Noi nu putem generaliza calităţile învăţământului la nivelul tuturor şcolilor din ţară. Eforturile cadrelor didactice de la o şcoală unde există absenteism şi abandon şcolar ridicat este mult mai mare decât efortul cadrelor didactice de la un liceu de elită”, spune Violeta Gogu, purtătorul de cuvânt al ARACIP. Aceasta spune că, în următorii ani, fiecare şcoală va fi evaluată în funcţie de mai mulţi indicatori precum: rata de absolvire, numărul de copii care provin din familii dezorganizate, numărul de copii care au părinţi plecaţi în străinătate şi alte câteva zeci de instrumente de măsură.
Rezultatele şcolilor disponibile onlinePe măsură ce şcolile vor fi evaluate în baza acestui proiect, părinţii vor putea să se informeze despre fiecare şcoală în parte. „Tot în cadrul proiectului, vrem să facem o bază de date care să fie accesibilă online oricui. Aceasta va fi făcută împreună cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Astfel, vom putea ajunge la un moment dat să aflăm imediat care şcoli au nevoie de calculatoare, care şcoli au cel mai mare abandon şcolar, cel mai mare progres”, mai spune Gogu. Aceasta precizează însă că nu se va putea face o ierarhizare a tuturor şcolilor. „Problemele fiecărei şcoli difere de la una la alta. Nu se pot pune într-o ierarhie”, adaugă reprezentantul ARACIP.
Dascălii, plătiţi în funcţie de performanţăOficialul ARACIP adaugă că nu ştie dacă salarizarea profesorilor va fi făcută în funcţie de indicatorii şcolii la care predau. Propunerile de acest gen au existat şi la Cluj. Într-un interviu acordat cotidianului Informaţia de Cluj, Marinela Marc, inspector şcolar general adjunct, a susţinut că salarizarea, în funcţie de şcoală ar fi benefică. „Atunci, dascălul care intră în sistem ştie de ce este în stare: mă duc la acea şcoală unde mi se cere această performanţă şi voi avea acel salariu, sau mă limitez la această performanţă şi ştiu că pot ajunge la maximul acestui salariu”, afirma Marc.

Sursa: http://www.informatiacluj.ro/Harta-scolilor-online~13149

10 dec. 2008

Profesorii nu vor ca elevii şi părinţii să le "stabilească" salariile

Cadrele didactice nici nu vor să audă despre proiectul Ministerului Educaţiei referitor la evaluarea lor de către comunitate în vederea salarizării. "Acest sistem de evaluare a profesorilor este unul antipedagogic. Un elev va aprecia obiectiv un cadru didactic? Cum să pui, de exemplu, părinţii dintr-o comunitate de semianalfabeţi să evalueze un profesor?", se întreabă reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI). Aceştia consideră că, pentru evaluarea cadrelor didactice în vederea salarizării diferenţiate, Ministerul Educaţiei trebuie să elaboreze "criterii care să ţină cont de specificul şcolii şi de mediul din care provin elevii". "Trebuie definită performanţa şcolară. Trebuie avute în vedere diferenţele dintre elevii din mediul urban şi cel rural. Profesorii pot fi la fel de buni, însă elevii pot obţine rezultate diferite la învăţătură şi din cauza dotării şcolilor. Unităţile de învăţământ preuniversitar din mediul urban au calculatoare şi laboratoare, în timp ce în mediul rural există elevi care nici măcar acasă nu au calculatoare", a declarat, pentru "Curentul", Aurel Cornea, preşedintele FSLI. Potrivit acestuia, "principalul criteriu după care ar trebui calculate salariile cadrelor didactice este progresul şcolar". Acesta a adăugat că progresul şcolar trebuie să ţină cont de standarde educaţionale minime: "Cunoştinţele elevilor trebuie evaluate în prima şi în ultima zi de şcoală. Ministerul Educaţiei trebuie să stabilească exact ce trebuie să ştie un elev la început şi sfârşit de an şcolar la toate materiile. Astfel, Ministerul Educaţiei, prin inspectoratele şcolare judeţene, va şti şi care sunt performanţele fiecărui cadru didactic". Până una-alta, sindicaliştii consideră că, prin promovarea proiectului privind salarizarea diferenţiată a profesorilor în funcţie de evaluarea comunităţii, ministrul Educaţiei, Anton Anton, "a vrut să facă puţină vâlvă pentru a nu i se reproşa că nu a făcut nimic cât timp a fost ministru".

Elevii şi părinţii vor tăia din salariile profesorilor

Ministerul Educaţiei a propus ca elevii şi părinţii să pună note profesorilor. Părerile „cobailor” transmise ministerului, până pe 28 noiembrie, sunt ţinute la secret, deocamdată. În schimb, pe forumul profesorilor de pe site-ul MECT, aceştia au scris negru pe alb cum văd lucrurile. Ascunşi în spatele unui nickname, profesorilor le este mai uşor să-şi spună oful. În primul rând, aceştia cred că principiile şi criteriile de evaluare sunt proaste, făcute pe fugă şi în dezacord cu realitatea.
„Textul ăsta, încropit la repezeală şi pompieristic, la ordin de partid şi de stat (...), înşiră multe propuneri şi sugestii vagi, echivoce şi care lasă loc interpretărilor interesate ale unora”, scrie Oscar. Documentul supus dezbaterii publice pe 12 noiembrie este considerat de profesori lacunar. „Ok, să ne evalueze părinţii, dar pe ce criterii? În baza notelor pe care le dăm copiilor? Sau în baza cunoştinţelor pe care le au copiii la materia x?”, scrie nelămurită Nala. Orice va stabili Ministerul Educaţiei, buzunarul acestuia va fi primul afectat de notele proaste.
Un profesor slab, va primi mai puţini bani, iar unul bun, va primi mai mulţi bani. Grija cadrelor didactice pentru veniturile şi aşa mici este reflectată din plin pe forumul de discuţii. „Dacă elevul nu vrea să înveţe sau nu îl duce capul, noi, profesorii, luăm salariu minim. Super! Evoluţia notelor? Toată lumea va ajunge de la 5 la 10. Şi ce competenţe au părinţii elevilor să evalueze un cadru didactic?? Doamne... ce aberaţie! Ajungem să dăm concurs în faţa părinţilor elevilor”, scrie Piotr.
Să fie evaluaţi şi părinţii!
Ibadaca, unul dintre comentatori, şi-a făcut deja o imagine clară a felului în care vor fi evaluaţi profesorii. Elevii îi vor aprecia pe profesorii „de gaşcă”, directorul îl va prefera pe profesorul care „nu iese” din cuvântul lui şi îi „mai aduce şi o atenţie”, iar de la primarul care „nu dă doi bani pe şcoală” nu are nici o pretenţie. O propunere interesantă vine de la un alt membru al grupului de discuţii. Acesta recomandă evaluarea funcţionarilor „după gradul de satisfacţie al publicului servit”, a poliţistilor „după numărul de arestări şi refuzări de mită” şi a medicilor „după numărul de cazuri rezolvate în care pacientul chiar a supravieţuit”. De departe, cea mai îndrăzneaţă recomandare este chiar evaluarea părinţilor.
Analia007 acceptă să fie evaluată de părinţi, dar doar după ce aceştia sunt evaluaţi de profesori. „Noi îi evaluăm pe ei în carenţele de educaţie ale saltimbancilor pe care îi trimit la şcoală? Ar trebui să evaluăm noi părinţii în materie de educaţia aceea de 7 ani, pe care ar trebui să o aibă odraslele lor şi apoi să ne evalueze ei pe noi, dacă ştim matematica, engleza, româna etc”, scrie Analia007. Subiectul deschis pe site-ul Ministeruui Educaţiei a fost comentat pe 16 pagini, şi a fost citit de peste 10.300 de ori.
Sursa: http://www.gandul.info/scoala/elevii-si-parintii-vor-taia-din-salariile-profesorilor.html?3934;3628038

Decizie nr. 1221/2008 neconstituţionalitatea dispoziţiilor O.U.G. nr. 136/2008

Curtea Constituţională

Decizie nr. 1221/2008
din 12/11/2008
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 804 din 02/12/2008
referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecătorI
on Tiucă - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008, excepţie ridicată direct de Avocatul Poporului.
Dezbaterile au avut loc în Şedinţa publică din data de 11 noiembrie 2008 şi au fost consemnate în încheierea din aceea dată când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la 12 noiembrie 2008.
C U R T E A,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Adresa nr. 9.091 din 3 noiembrie 2008, trimisă Curţii Constituţionale în temeiul prevederilor art. 146 lit. d) teza finală din Constituţie, Avocatul Poporului a ridicat direct excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că actul normativ menţionat nu este conform cu prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), art. 20 alin. (1), art. 41 alin. (4), art. 61 alin. (1), art. 102 alin. (1), art. 111 alin. (1), art. 115 alin. (6) şi cu cele ale unor dispoziţii din pacte şi tratate la care România este parte, precum art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 7 lit. a) din Pactul internaţional din 16 decembrie 1966 cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, Partea I pct. 4 şi Partea II art. 4 din Carta socială europeană revizuită, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1996, art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, Convenţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncă de valoare egală, şi art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, în special în ce priveşte ţările în curs de dezvoltare.
În acest sens, arată că prin emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008, Guvernul încearcă să se situeze "într-o poziţie opusă şi conflictuală cu Parlamentul" care, în cadrul celor trei puteri, "are o poziţie primordială", înfăptuind funcţia legislativă şi gestionând procesul decizional. Funcţia executivă realizată de Guvern este în mod evident subordonată şi controlată de Parlament, rolul acestuia fiind acela de "a executa legile", iar "nu de a obstrucţiona aplicarea lor". În aceste condiţii, ordonanţa criticată "se prezintă ca un refuz explicit al Guvernului de a aplica şi executa legea votată de către Parlament şi promulgată de Preşedintele României. Prin aceasta se încalcă comportamentul constituţional loial, comportament care rezultă din principiul separaţiei şi echilibrului puterilor".
În continuare, autorul excepţiei susţine că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 înfrânge prevederile constituţionale privind delegarea legislativă. Acest procedeu constituţional este utilizat de Guvern "în emiterea de norme cu putere de lege în situaţiile în care Parlamentul este în imposibilitatea de a-şi îndeplini funcţia legislativă"; în niciun caz "nu implică dreptul executivului de a se opune legislativului, de a-l contracara, intrând astfel într-un conflict constituţional".
În fine, Avocatul Poporului apreciază că alin. (6) al art. 115 din Constituţie se opune actului normativ criticat, deoarece ordonanţa de urgenţă nu poate afecta drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de aceasta. Astfel, consideră că dreptul la salariu este un drept fundamental, fapt care rezultă din prevederile constituţionale ale art. 41 alin. (4) şi din cele ale pactelor şi convenţiilor mai sus enumerate.
În conformitate cu dispoziţiile art. 33 din Legea nr. 47/1992, sesizarea a fost transmisă preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că pentru ca un act normativ să poată fi considerat neconstituţional este necesar ca dispoziţiile sale să înfrângă prevederi ale Constituţiei, or textele invocate de Avocatul Poporului reprezintă enunţuri de principiu prin care se reglementează într-o manieră generală raporturi instituţionale între Parlament şi Guvern. De asemenea, precizează că "orice Constituţie ocroteşte drepturi existente şi nu drepturi viitoare".
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază critica formulată de Avocatul Poporului ca fiind inadmisibilă, deoarece motivarea se axează pe situaţia de fapt, pe chestiuni de oportunitate în colaborarea dintre puteri şi interpretări excesive ale autorului, sub multe aspecte indicându-se doar textul constituţional, fără o argumentaţie solidă.
Guvernul a trimis Adresa nr. 5/6.046/C.P.T. din 11 noiembrie 2008, înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 12.224 din 11 noiembrie 2008, prin care informează că, în şedinţa din 10 noiembrie 2008, a fost adoptată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, ordonanţă publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 759 din 11 noiembrie 2008. Prin dispoziţiile acestei ordonanţe a fost abrogată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008, astfel că excepţia de neconstituţionalitate ridicată direct de Avocatul Poporului a rămas fără obiect.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
C U R T E A,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, adresele depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) teza finală din Constituţie şi celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 10 şi 29-33 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată direct de Avocatul Poporului.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 739 din 31 octombrie 2008.
Avocatul Poporului susţine că dispoziţiile acestei ordonanţe înfrâng prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) - Statul român, art. 20 alin. (1) - Tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 41 alin. (4) - Munca şi protecţia socială a muncii, art. 61 alin. (1) - Rolul şi structura Parlamentului, art. 102 alin. (1) - Rolul şi structura Guvernului, art. 111 alin. (1) - Informarea Parlamentului şi art. 115 alin. (6) - Delegarea legislativă, precum şi dispoziţii din pacte şi tratate la care România este parte, precum art. 23 alin. (3) din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 7 lit. a) din Pactul internaţional din 16 decembrie 1966 cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, ratificat prin Decretul nr. 212 din 31 octombrie 1974, publicat în Buletinul Oficial nr. 146 din 20 noiembrie 1974, Partea I pct. 4 şi Partea II art. 4 din Carta socială europeană revizuită, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1996, ratificată prin Legea nr. 74 din 3 mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999, art. 2 pct. 1 şi art. 11 pct. 2 din Convenţia nr. 95/1949 privind protecţia salariului, ratificată prin Decretul nr. 284/1973, publicat în Buletinul Oficial nr. 81 din 6 iunie 1973, Convenţia nr. 100/1951 privind egalitatea de remunerare a mâinii de lucru masculine şi a mâinii de lucru feminine, pentru o muncă de valoare egală, ratificată prin Decretul nr. 213/1957, publicat în Buletinul Oficial nr. 4 din 18 ianuarie 1958, şi art. 2 pct. 1 din Convenţia nr. 131/1970 privind fixarea salariilor minime, în special în ce priveşte ţările în curs de dezvoltare, ratificată prin Decretul nr. 83/1975, publicat în Buletinul Oficial nr. 86 din 2 august 1975.
Analizând sesizarea, Curtea Constituţională urmează să admită excepţia de neconstituţionalitate formulată de Avocatul Poporului, în sensul şi pentru motivele ce se vor arăta în continuare.
Astfel, Curtea observă că art. 1 alin. (4) din Constituţie a instituit principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în cadrul democraţiei constituţionale, ceea ce presupune, pe de o parte, că niciuna dintre cele trei puteri nu poate interveni în activitatea celorlalte puteri, iar pe de altă parte, presupune controlul prevăzut de lege asupra actelor emise de fiecare putere în parte.
Curtea reţine că relaţia dintre puterea legislativă şi cea executivă se exprimă prin competenţa conferită Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă în condiţiile stabilite de art. 115 alin. (4) din Constituţie. Astfel, ordonanţa de urgenţă, ca act normativ ce permite Guvernului, sub controlul Parlamentului, să facă faţă unei situaţii extraordinare, se justifică prin necesitatea şi urgenţa reglementării acestei situaţii care, datorită circumstanţelor sale, impune adoptarea de soluţii imediate în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public. Or, adoptarea de către Guvern a Ordonanţei de urgenţă nr. 136/2008 nu a fost motivată de necesitatea reglementării într-un domeniu în care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotrivă, de contracararea unei măsuri de politică legislativă în domeniul salarizării personalului din învăţământ adoptată de Parlament. Aşa fiind, în condiţiile în care legiuitorul primar a stabilit deja prin Legea nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 730 din 28 octombrie 2008, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor creşteri salariale, Guvernul, prin intervenţia sa ulterioară, intră în conflict cu prevederile art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării".
În continuare, Curtea constată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 înfrâng şi prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie, deoarece afectează drepturi fundamentale, precum dreptul la muncă şi la protecţia socială a muncii şi dreptul la un nivelul de trai decent, aşa cum sunt consfinţite în prevederile constituţionale ale art. 41 şi art. 47 alin. (1). Prin conţinutul lor, acestea sunt drepturi complexe care includ şi dreptul la salariu şi dreptul la condiţii rezonabile de viaţă, care să asigure un trai civilizat şi decent cetăţenilor.
Întrucât ordonanţa de urgenţă dedusă controlului nu satisface exigenţele constituţionale ale art. 61 alin. (1) şi art. 115 alin. (6), Curtea constată că aceasta este viciată de neconstituţionalitate.
Având în vedere argumentele expuse, Curtea reţine că nerespectarea acestor norme constituţionale atrage şi înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), potrivit cărora "În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie".
În fine, Curtea constată că neconstituţionalitatea reţinută în condiţiile arătate mai sus loveşte actul normativ în ansamblul său, astfel că abrogarea dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului a Guvernului nr. 136/2008 prin cele ale art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 151/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, ulterior sesizării instanţei constituţionale, nu mai are nicio relevanţă pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 32 şi 33 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
D E C I D E:
Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicată direct de Avocatul Poporului şi constată că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 136/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru salarizarea personalului din învăţământ în anul 2008 sunt neconstituţionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,Doina Suliman

Sursa: http://www.fsli.ro/info2008/Decizie_nr_1221_din_2008_nectionalitate_OUG_136.2008

Raspunsul Avocatului Poporului


Teza cu subiect unic la matematica, pe 11 decembrie

Perioada tezelor cu subiect unic pentru elevii claselor a VII-a si a VIII-a va continua cu examenul la matematica, ce va avea loc in data de 11 decembrie.
Conform metodologiei in vigoare, elevii vor fi asezati cate unul in banca, in ordine alfabetica, pe clase, si nu pe unitate scolara, potrivit unei liste nominale afisate in prealabil.
Evaluarea lucrarilor va fi facuta de doi profesori. Ultima teza unica, ce urmeaza a fi sutinuta doar de elevii claselor a VIII-a, cea la istorie sau geografie, se va desfasura in 16 decembrie.

Ajutoare putine de la scolile de elita din oras

Campania initiata de Inspectoratul Scolar Judetean Cluj in urma cu citeva saptamini, pentru ajutorarea copiilor cu o situatie materiala precara din judet, a reusit sa-i sensibilizeze pe unii dintre clujeni. Potrivit purtatorului de cuvint al ISJ Cluj, Anca Radu, cei care au raspuns prompt la initiativa ISJ Cluj au fost, in mare parte, elevi ai scolilor din afara municipiului Cluj-Napoca, scoli speciale, gradinite,“mai putin ai scolilor de elita din Cluj.
In aceste zile, elevi voluntari de la liceele din Cluj sorteaza lucrurile si le pun in cutii. Hainele si incaltamintea vor fi date acelora pe care ii avem pe liste, nominal. S-au adunat multe haine, astfel ca vom putea sa ajutam un numar mare de copii aflati in aceasta situatie. Ajutoarele vor fi distribuite la sfirsitul acestei saptamini sau in cel mai rau caz, la inceputul saptaminii viitoare”.Pachetele din partea scolilor care vor contribui la stringerea ajutoarelor au fost strinse in ultimele doua saptamini. Campania se adreseaza in special copiilor intre 3 si 11 ani din mai multe localitati din judet.
Anca M. COLIBASANU
Sursa: http://www.ziarulfaclia.ro/Ajutoare-putine-de-la-scolile-de-elita-din-oras+20003

ISJ Cluj găseşte soluţii pentru a combate şomajul tot mai mare

Şcolile se luptă cu criza financiară


Criza economică mondială afectează şi sistemul de învăţământ clujean. Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj vor propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării să implementeze unele clase cu profile ce ar putea fi căutate în perioada următoare. Decizia aceasta a fost luată pentru a contracara rata şomajului ridicată prevăzută pentru perioada următoare.
La sfârşitul săptămânii trecute, reprezentanţii ISJ Cluj, ai Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM), dar şi ai unor companii clujene au organizat o întâlnire pentru a analiza situaţia pieţei muncii din următorii ani. „Am încercat să regândim ţintele, pentru a preconiza ce schimbări vor fi pe piaţa muncii în următorii doi, trei ani. Am ajuns la concluzia că trebuie mai multe clase cu profile care pot să fie căutate în următorii ani. De exemplu, domeniile precum serviciile, alimentaţia publică, turismul sau media vor fi căutate pe viitor. Absolvenţii de clase cu profil tehnic precum mecanica, electronica, construcţiile de maşini nu vor mai fi aşa căutaţi. Nici construcţiile nu vor merge mai bine, însă nu vor scădea”, a explicat Marinela Marc, inspector şcolar general adjunct în cadrul ISJ Cluj.
Zeci de clase cu profil tehnologic
Reprezentantul ISJ spune că, în funcţie de aceste prognoze, inspectoratul a decis să modifice anumite planuri de şcolarizare la unele şcoli de artă şi meserii şi licee cu profil tehnologic. „În principal, am reorientat numărul de clase spre specializări precum comerţ sau turism. Nu am implementat specializări noi, pentru că acestea existau, dar nu sunt încă foarte dezvoltate”, adaugă Marc. Potrivit acesteia, de anul viitor, în judeţul Cluj ar putea să funcţioneze peste 60 de clase cu profil de artă şi meserii.
80% dintre elevi refuză un liceu profesional
Pe de altă parte, interesul elevilor pentru clasele cu profil tehnologic este foarte mic. Un studiu realizat recent de către Centrul Judeţean pentru Asistenţă Psihopedagogică în şcolile clujene arată că doar 20% dintre elevii de clasa a VIII-a preferă să urmeze mai departe un liceu tehnologic. Mai multe motive par să stea la baza deciziilor lor. „Liceele tehnologice sunt încă departe de ceea ce ar trebui să fie. Dar, până la urmă, cred că este o problemă de atitudine atât din partea elevilor, dar şi din partea profesorilor, care, de multe ori, privesc elevii ca pe nişte copii care au ajuns în acele şcoli pentru că nu au avut altundeva unde să meargă”, adaugă Marinela Marc. Aceasta mai spune că unele şcoli de artă şi meserii au parteneriate cu diverse companii. „Pe baza acestor parteneriate, elevii acelor şcoli pot să facă practică la acele firme, iar după absolvire chiar să se angajeze”, spune inspectorul şcolar.
Sursa: http://www.informatiacluj.ro/Scolile-se-lupta-cu-criza-financiara~13054