30 sept. 2009

APEL UMANITAR !

Daţi-i o şansă lui Călin !!

Familia prof. Popa de la Colegiul Tehnic „Unirea” Ştei, Bihor are nevoie de ajutorul nostru.
Fiul lor Călin suferă de scolioză evolutivă gravă cu grad foarte avansat (140 grade) şi insuficienţă respiratorie, fiind operat pe cord şi dependent de stimulator cardiac. Deoarece spitalele din România nu au dotarea necesară pentru efectuarea acestei operaţii, singura şansă ca acest copil să ducă o viaţă normală este o operaţie pe coloană care se poate efectua la clinica SCHULTHESS KLINIK din Zurich - Elveţia.În urma demersurilor făcute conform procedurii, a primit acceptul în această clinică şi costurile.
Costul acestei operaţii este de 350000 franci elveţieni (aprox. 230.000 Euro). S-au făcut numeroase demersuri la Ministerul Sănătăţii, dar fără nici un rezultat. Copilul este pe zi ce trece tot mai grav, boala având o evoluţie galopantă.
Cu un Euro din partea fiecăruia, Călin poate fi operat în Elveţia pentru a putea duce o viaţă normală.
Număr Teledon apelabil din reţeaua Romtelecom
Număr de acces pentru: 1 EURO 0900 900 031
Sau în conturile deschise pe numele Popa Calin Ioan, la:
Banca BCR – Ştei Bihor
RON: RO41RNCB0037111319110002
EURO: RO14RNCB0037111319110003
Pentru detalii contactaţi-o pe mama lui Călin la adresa:
mamaluic@yahoo.com Tel.0740480321
Vă mulţumim din suflet.
Sindicatul Liber din Învăţământ Bihor
Oradea, Bihor
Str Mihai Eminescu, Nr.11
Tel./fax:0259-416654
PREŞEDINTE SLI BIHOR
Prof. Ioan Ţenţ

5 OCTOMBRIE - GREVA GENERALA A BUGETARILOR




SCRISORI DESCHISE ADRESATE PRESEDINTILOR PD-L CLUJ SI PSD CLUJ


















BACALAUREAT 2010

28 sept. 2009

REFERENDUM pentru declansarea grevei generale incepand cu 16 noiembrie 2009

Având în vedere că:
1. Legea nr. 221 intrată în vigoare la data de 1 octombrie 2008 nu este încă aplicată;
2. În Legea cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, funcţiile didactice sunt poziţionate în partea inferioară a grilei de salarizare;
3. Veniturile salariale ale personalului din învăţământ vor înregistra o scădere substanţială în situaţia în care Legea cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice va fi promulgată în forma pentru care Guvernul României şi-a asumat răspunderea în Parlamentul României;
4. În temeiul Legii privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice şi raţionalizarea cheltuielilor publice, veniturile salariale ale angajaţilor din instituţiile publice trebuie diminuate, în medie cu 15,5% lunar, în perioada octombrie-decembrie 2009,
vă rugăm să vă exprimaţi, prin semnătură, opţiunea pentru declanşarea grevei generale începând cu data de 16 noiembrie 2009.
În situaţia în care rezultatul referendumului va fi favorabil pentru declanşarea grevei generale, aceasta va înceta numai cu acordul membrilor de sindicat

Nr. crt._Numele şi prenumele___Greva generală____Semnătura
................................................ ......DA_______NU........................
1
2
3
...

PROIECTE DE LEGI ACTUALIZATE - FORME TRIMISE SPRE PROMULGARE

O NOUA VICTORIE A F.S.L.I.

În urma ședintei de guvern și a formelor de protest propuse de catre F.S.L.I., Guvernul României face un pas înapoi.
Astfel s-a modificat Legea și s-a renunțat la tăierea sporurilor până la 31 decembrie 2009-
AICI
Astfel, vechiul art. 49 cu 12 nu mai afectează personalul din învățământ prin diminuarea sporurilor.Mai rămân cele 10 zile pentru concediu fără plată din cealaltă lege. Continuăm.

27 sept. 2009

Comunicat FSLI - 26.09.2009

La două săptămâni de la sesizarea de către Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ a conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării în legătură cu prevederile Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice conform cărora, veniturile salariale ale personalului didactic se vor diminua substanţial pentru perioada urmatoare datorită anulării sporurilor, indemnizaţiilor şi a altor drepturi salariale prevăzute de Legea nr. 128/1997 şi de Contractul Colectiv de Muncă, Ministerul Educaţiei, printr-un comunicat de presă, recunoaşte existenţa acestei erori materiale şi asigură profesorii că ea este remediată.
În urma numeroaselor noastre demersuri şi după ce a fost anunţat calendarul actiunilor de protest, Guvernul Boc, pe ultima sută de metri înainte de trimiterea acestei legi spre promulgare, anunţă că articolul din lege prin care se anulau sporurile, a fost eliminat.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că această eroare materială din textul legii de salarizare a fost introdusă intenţionat, fiind o dovadă incontestabilă a faptului că Executivul este incapabil să asigure fondurile necesare acoperirii integrale a veniturilor salariale pentru angajaţii din învăţământ până la sfârşitul anului.
Având în vedere că reprezentanţii celor doua partide care formează actuala coaliţie aflată la guvernare nu mai sunt credibili, atâta timp cât aceştia nu şi-au onorat promisiunile şi nu şi-au respectat nici angajamentele scrise faţă de salariaţii din învăţământ, apreciem că această problemă va fi rezolvată, în momentul în care în Legea cadru de salarizare publicată in Monitorul Oficial, nu va exista un articol în care să se precizeze că sporurile vor fi anulate la 3 zile de la publicarea acestei legi in M.O..
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia actualei Puteri că acţiunile de protest anunţate se vor desfăşura, datorită poziţionării inacceptabile a funcţiilor pe care le ocupă personalul din educaţie în grila de salarizare şi a faptului că Guvernul a legiferat acordarea a 10 zile libere, fără plată, pentru perioada octombrie – decembrie 2009.
Departamentul de comunicare
Bucureşti 26.09.2009

25 sept. 2009

Sporurile profesorilor vor fi acordate şi în perioada septembrie - decembrie 2009

Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării face precizarea că, în perioada septembrie - decembrie 2009, se vor acorda sporurile pe care profesorii le primeau până în prezent.
Drepturile la care fac referire unele adrese ale confederaţiilor sindicale din domeniul educaţiei naţionale se regăsesc atât la pct. 12 al art. 49, care prevede abrogarea unor acte normative la trei zile de la publicarea legii salarizării unitare, cât şi la pct. 40 al art. 48 al aceleiaşi legi, care prevede abrogarea unor drepturi la data de 1 ianuarie 2010.
Constatând eroarea materială, în urma discuţiilor cu reprezentanţii Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale s-au operat corecţiile necesare, la solicitarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării. Astfel, prevederile de la pct. 12 al art. 49 au fost preluate la pct. 40 al art. 48, care menţionează abrogarea unor acte normative începând cu data de 1 ianuarie 2010.
BIROUL DE PRESĂ

Comunicatul Colegiului Liderilor FSLI - 25.09.2009

Astăzi, 25.09.2009, s-a desfăşurat şedinţa extraordinară a Colegiului Naţional al Liderilor Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ. Membrii acestuia şi-au exprimat nemulţumirea faţă de unele prevederi ale ultimelor trei legi pentru care Guvernul PDL- PSD şi-a asumat răspunderea în Parlamentul României, invocând, printre altele, următoarele:
Legea Educaţiei Naţionale conţine atât greşeli gramaticale, precum şi prevederi contradictorii, nelegale şi necorelate cu alte legi care vizează educaţia.
Conform Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, poziţionarea funcţiilor didactice şi nedidactice în grila de salarizare este inacceptabilă, iar veniturile salariale vor înregistra o scădere dramatică în perioada următoare, prin eliminarea sporurilor, indemnizaţiilor şi a altor drepturi salariale prevăzute în Legea nr.128/1997 şi în Contractul Colectiv de Muncă;
În temeiul Legii privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice şi raţionalizarea cheltuielilor publice, veniturile salariale ale angajaţilor din instituţiile publice trebuie diminuate, în medie cu 15,5% lunar, în perioada octombrie-decembrie 2009.
Având în vedere şi faptul că după un an de la intrarea în vigoare a Legii nr.221/2008, aceasta nu este încă aplicată, Colegiul Naţional al Liderilor F.S.L.I. a hotărât participarea la acţiunile de protest declanşate de Alianţa Bugetarilor, după cum urmează:
pichetarea sediilor PD-L şi PSD din Bucureşti şi din municipiile reşedinţe de judeţ – 30 septembrie 2009, în intervalul orar 1100–1300;
grevă generală de o zi în întregul sector bugetar – 5 octombrie 2009;
participarea la mitingul organizat de confederaţiile sindicale cu prilejul „Zilei Internaţionale a Muncii Decente” – 7 octombrie 2009;
neimplicarea/neparticiparea salariaţilor din sectorul bugetar la organizarea alegerilor prezidenţiale – 22 noiembrie 2009 (6 decembrie 2009, după caz).
Colegiul Naţional al Liderilor F.S.L.I. a mai hotărât:
1. Până pe data de 6 noiembrie 2009, se va desfăşura un referendum în rândul membrilor de sindicat ai federaţiei noastre, pentru a-şi exprima opţiunea în vederea declanşării grevei generale pe termen nelimitat, începând cu data de 16 noiembrie 2009. Acest demers va fi propus şi federaţiilor componente ale Alianţei Bugetarilor.
2. Începând cu data de 28 septembrie 2009, toate rezultatele evaluării elevilor nu vor fi trecute în documentele şcolare, acestea urmând a fi consemnate în documentele proprii ale cadrelor didactice.

COLEGIUL NAŢIONAL AL LIDERILOR
Bucureşti, 25.09.2009

Alianta bugetarilor - 24 septembrie 2009

ALIANŢA BUGETARILOR
alcătuită din:
Federaţia Naţională a Sindicatelor „ALMA MATER”,
Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „SPIRU HARET”,
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ,
Federaţia „SANITAS” din România,
Alianţa Sindicatelor „SED-LEX”,
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică „PUBLISIND”,
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor,
Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual,
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Locală şi Centrală din România „COLUMNA”,
Federaţia Naţională a Sindicatelor Libere Tehnic-Economic-Administrativ din unităţile sanitare şi balneare din România,

întrunită în şedinţă în data de 24.09.2009, a stabilit următoarele:

Reprezentanţii din organizaţiilor teritoriale afiliate la federaţiile sindicale componente ale Alianţei Bugetarilor se vor întâlni în cursul zilei de luni, 28.09.2009, pentru organizarea acţiunilor de protest din data de 30.09.2009 şi a grevei generale din data de 05.10.2009;
În data de 01.10.2009 se vor organiza conferinţe de presă, atât la nivel central, cât şi la nivel local, la care vor fi prezentate revendicările comune ale Alianţei, precum şi revendicările specifice ale organizaţiilor sindicale;
La pichetarea sediilor centrale din Bucureşti ale PSD şi PDL, fiecare federaţie sindicală va participa cu 10-15 persoane, pentru fiecare sediu, iar pentru pichetarea sediilor celor două partide din reşedinţele de judeţ, vor participa din partea tuturor organizaţiilor sindicale implicate, minim 50 de persoane, pentru fiecare sediu;
Fiecare federaţie componentă a Alianţei Bugetarilor, cu excepţia federaţiilor sindicale din învăţământ, va preciza, printr-o adresă pe care o vor transmite în teritoriu, faptul că pentru greva generală din 05.10.2009 se solidarizează cu greva generală declanşată de federaţiile sindicale din învăţământ.
Notă: Coordonarea secretariatului tehnic central al Alianţei Bugetarilor va fi asigurată de Simion Hancescu, prim-vicepreşedinte al F.S.L.I., care poate fi contactat la telefon: 0744628263, sau prin e-mail : simion_hancescu@yahoo.com .
Secretariatul Tehnic Central al Alianţei Bugetarilor

24 sept. 2009

COLEGIUL LIDERILOR F.S.L.I. - 25 septembrie 2009

Vineri, 25 septembrie 2009, va avea loc sedinta Colegiului Liderilor F.S.L.I., in cadrul careia se vor stabili acțiunile de protest din perioada imediat următoare, referitoare la greva generala din 5 octombrie organizata de Alianta Bugetarilor si la mitingul de protest din 7 octombrie organizat de confederatiile sindicale, în funcție de mandatul dat de membrii de sindicat din toate județele țării.

COLEGIUL LIDERILOR FSLI - 25.09.2009

23 sept. 2009

IN ATENTIA LIDERILOR DE SINDICAT DIN UNITATILE DE INVATAMANT

Prezidiul Sindicatului Liber al Invatamantului Preuniversitar Clujean face apel la toti membrii de sindicat ca in perioada 28 septembrie – 4 octombrie 2009, sa poarte sigla SLIPC in semn de protest fata de toate nedreptatile pe care le suportam si le vom suporta din cauza consecintelor asumarii raspunderii Guvernului Boc pe cele doua legi care ne privesc: Legea educatiei nationale si mai ales Legea unică a salarizarii personalului platit din fonduri publice.
Vineri, 25.09.2009, la Colegiul lideriilor Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant, trebuie sa manadatam reprezentantul prezidului SLIPC pentru a defini pozitia S.L.I.P.C. referitoare la greva generala de o zi, din data de 5 octombrie 2009, organizata de Alianţa Bugetarilor şi la mitingul de protest din data de 7 octombrie 2009 organizat de confederatiile sindicale.
Sindicatul Liber al Invatamantului Preuniversitar Clujean a respectat până la ora aceasta calendarul formelor de protest al Alianţei Bugetarilor, pe care îl atasăm la prezentul comunicat
Alianţa Bugetarilor a definitivat calendarul protestelor
faţă de Legea salarizării unitare a personalului plătit din fonduri publice
Alianţa Bugetarilor a stabilit un amplu calendar de proteste ca urmare a micşorărilor salariale estimate prin intrarea în vigoare a Legii unice, printre acţiunile anunţate numărându-se pichetarea sediilor PD-L şi PSD, pe 30 septembrie, grevă generală pe 5 octombrie şi miting pe 7 octombrie. Pichetarea sediilor PD-L şi PSD va avea loc între orele 11.00 şi 13.00, în municipiile reşedinţă de judeţ, în timp ce, pe 7 octombrie, sindicaliştii îşi propun să facă miting şi marş de protest. "Facem demersuri să obţinem aprobare pentru traseul clasic, Guvern-Palatul Parlamentului", a declarat, pentru NewsIn, secretarul general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Liviu Marian Pop. Mai mult, Alianţa Bugetarilor a anunţat că niciun membru de sindicat din sectorul bugetar nu se va implica în organizarea alegerilor prezidenţiale.
Printre acţiunile de protest se numără, de asemenea, sesizarea Avocatului Poporului cu privire la neconstituţionalitatea unora dintre articolele cuprinse în cele trei legi asumate săptămâna trecută de guvern şi strângerea de semnături pentru dezbaterea în parlament a legilor. "Vom apela, dacă va fi cazul, la o metodă care a dat rezultate în 2005, şi anume iniţiativa legislativă populară. Avem nevoie de 100.000 de semnături, pe care le vom strânge fără probleme dacă va fi nevoie, pentru a se dezbate în parlament articolele 48 şi 49 din Legea salarizării unitare, prin care se elimină sporurile câştigate de-a lungul timpului de angajaţii din învăţământ. La fel vom proceda şi cu Legea educaţiei naţionale, după ce guvernul se va decide asupra variantei finale", a precizat Pop. Greva generală din 5 octombrie a fost anunţată încă din 10 septembrie de către federaţiile sindicale care îi reprezintă pe poliţişti, personalul sanitar, cadrele didactice şi funcţionarii publici
În afara Legii unice a salarizării, sindicaliştii sunt nemulţumiţi şi de obligativitatea celor zece zile de concediu fără plată şi de concedierea unui mare număr de salariaţi din sectorul bugetar. Prima acţiune de protest organizat de Alianţa Bugetarilor a fost pichetarea Palatului Parlamentului, chiar în ziua asumării răspunderii de către guvern pe Legea salarizării unitare, Legea educaţiei naţionale şi Legea privind reorganizarea instituţiilor publice. Alianţa Bugetarilor este formată din FSLI, Federaţia "Alma Mater", Federaţia "Spiru Haret", Federaţia Sanitas, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţia Locală, Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică "Publisind", Federaţia Naţională a Sindicatelor din Finanţe, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Muncă şi Solidaritate Socială, Federaţia Naţională a Statisticienilor, , Federaţia Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi Sindicatul Naţional al Poliţiştilor.
Notă: Rugăm liderii de sindicat din unităţile de învăţămâmt ca pana joi, 24.09.2009, orele 12 să trimită un mesaj în scris pe blog/fax sau telefonic prin care să ne comunice poziţia membrilor de sindicat în privinţa participarii /neparticipării la aceste forme de protest( greva gnerală din 5 octombrie, mitingul de la Bucureşti din 7 ctombrie a.c., ca primă urgenţă). Mandatul d-voastra va fi transmis de reprezentantul prezidiului S.L.I.P.C. la Colegiul liderilor F.S.L.I., din data de 25.09.2009.
Prezidiul S.L.I.P.C.:
Preşedinte, prof. Lucia Maria Cojocau
Vicepreşedinţi: inst. Vioara Temian, prof. Grigore Tarţa

22 sept. 2009

Informare

I. În conformitate cu prevederile art. 49 pct.12 din Legea cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, la trei zile de la data publicării acestei legi în Monitorul Oficial, se anulează următoarele sporuri, indemnizaţii şi drepturi salariale:
- indemnizaţia de rural;
- sporul pentru tranşele suplimentare de vechime;
- gradaţia de merit;
- salariul de merit;
- sporul de stabilitate;
- sporul de suprasolicitare neuropsihică;
- indemnizaţia de conducere pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi de control;
- indemnizaţia acordată pentru dirigenţi, învăţători, institutori şi educatoare;
- sporul de practică pedagogică;
- ajutorul de deces acordat în cuantum de 5 salarii acordat la decesul unui cadru didactic;
- orice alte premii sau drepturi băneşti prevăzute de lege sau de Contractele Colective de Muncă.
II. În temeiul prevederilor art.10 din Legea privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, în perioada octombrie-decembrie 2009, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul de finanţare, au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal, în medie cu 15,5% lunar, prin aplicarea uneia din măsurile:
- să acorde personalului propriu, indiferent de statutul acestora, zile libere fără plată pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare;
- să reducă programul de lucru;
- să dispună o măsură ce combină alternativele prevăzute la lit. a) şi b);
- altă măsură cu efect echivalent.
În situaţia în care moţiunea de cenzură iniţiată de PNL şi UDMR pe tema Legii cadru privind salarizarea unitară va fi respinsă şi preşedintele României va promulga cele două legi amintite mai sus, veniturile salariale ale personalului din învăţământ se vor diminua, în medie, cu 40% lunar, pentru perioada octombrie-decembrie 2009.
Pentru susţinerea afirmaţiilor de mai sus anexăm câteva exemple.
DEPARTAMENTUL COMUNICARE FSLI
ANEXĂ LA INFORMARE
a) Prof grad I, 22-25 ani vechime, gradatie de merit, dirigentie
Salariul brut actual: 3109 ron
Salariul brut diminuat: 2261 ron
b) Prof grad I, 22-25 ani vechime, salariu de merit, dirigentie
Salariul brut actual: 2860 ron
Salariul brut diminuat: 2261 ron
c) Prof grad I, 22-25 ani vechime, gradatie de merit, dirigentie , spor de rural 15%
Salariul brut actual: 3380 ron
Salariul brut diminuat: 2261 ron
d) Invatator grad I, 25-30 ani vechime, dirigentie, salariu de merit,
Salariul brut actual: 2350 ron
Salariul brut diminuat: 1858 ron
e) Invatator grad I, 25-30 ani vechime, dirigentie, gradatie de merit,
Salariul brut actual: 2555 ron
Salariul brut diminuat:1858 ron
f) Invatator grad I, 25-30 ani vechime, dirigentie, gradatie de merit, spor rural 15%
Salariul brut actual: 2778 ron
Salariul brut diminuat: 1858 ron
g) Invatator definitiv, 2-6 ani vechime, dirigentie, spor rural 15%
Salariul brut actual: 1284 ron
Salariul brut diminuat: 1033 ron
h) Director, prof grad I, 10-14 ani vechime, gradatie de merit, ind de conducere 30%
Salariul brut actual: 2874 ron
Salariul brut diminuat: 1854 ron
i) Director, prof grad I, 25-30 ani vechime, gradatie de merit, ind de conducere 30%
Salariul brut actual: 3713 ron
Salariul brut diminuat: 2365 ron
j) Inspector şcolar, prof grad I, 25-30 ani vechime, gradatie de merit, ind de conducere 40%
Salariul brut actual: 3903 ron
Salariul brut diminuat: 2365 ron
k) Secretar sef IA, studii medii, salariu de merit, ind de conducere 20%
Salariul brut actual: 2351 ron
Salariul brut diminuat: 1483 ron

Calendarul actiunilor de protest

ALIANŢA BUGETARILOR
alcătuită din:
Federaţia Naţională a Sindicatelor „ALMA MATER”,
Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „SPIRU HARET”,
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ,
Federaţia „SANITAS” din România,
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Finanţe,
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţia Locală,
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Muncă şi Solidaritate Socială,
Federaţia Naţională a Statisticienilor din România,
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică „PUBLISIND”,
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor,
Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual,
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Locală şi Centrală din România „COLUMNA”
întrunită în şedinţă în data de 21.09.2009,
a constatat că Guvernul Boc a ignorat solicitările noastre anterioare şi acţiunea de pichetare a sediului Parlamentului din data de 15.09.2009, angajându-şi răspunderea atât asupra Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, lege prin care veniturile salariale ale personalului bugetar se vor diminua drastic în ultimele trei luni ale anului 2009, cât şi asupra Legii privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice şi raţionalizarea cheltuielilor din instituţii publice, lege prin care angajaţilor din instituţiile publice li se vor acorda 10 zile libere, neplătite, în perioada octombrie-decembrie 2009.
În aceste condiţii, Alianţa Bugetarilor a hotărât continuarea acţiunilor de protest, conform următorului calendar:
- pichetarea sediilor PD-L şi PSD din Bucureşti şi din municipiile reşedinţe de judeţ – 30 septembrie 2009, în intervalul orar 1100–1300;
- grevă generală de o zi în întregul sector bugetar – 5 octombrie 2009;
- participarea la mitingul organizat de confederaţiile sindicale cu prilejul „Zilei Internaţionale a Muncii Decente” – 7 octombrie 2009;
- neimplicarea / neparticiparea salariaţilor din sectorul bugetar la organizarea alegerilor prezidenţiale – 22 noiembrie 2009 (+ 6 decembrie 2009, după caz)
Alianţa Bugetarilor solicită, în continuare, Guvernului României următoarele:
1. renegocierea, în regim de urgenţă, a Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice;
2. stoparea disponibilizărilor în sectorul bugetar;
3. renunţarea la acordarea concediului fără plată, forţat.
Federaţia Naţională a Sindicatelor „ALMA MATER”,
Preşedinte: Anton HADĂR
Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „SPIRU HARET”,
Preşedinte: Gheorghe ISVORANU
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ,
Preşedinte: Aurel CORNEA
Federaţia „SANITAS” din România,
Primvicepreşedinte: Adrian BÎREA
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Finanţe,
Preşedinte: Vasile MARICA
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţia Locală,
Preşedinte: Răzvan BORDEANU
Federaţia Naţională a Sindicatelor din Muncă şi Solidaritate Socială,
Preşedinte: Constantin BUZOIU
Federaţia Naţională a Statisticienilor din România,
Preşedinte: Dan PARASCHIV
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică „PUBLISIND”,
Preşedinte: Ştefan TEOROC
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor,
Preşedinte: Sorin DUMITRAŞCU
Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual,
Secretar general: Paraschiv TOADER
Federaţia Sindicatelor din Administraţia Locală şi Centrală din România „COLUMNA”
Preşedinte: Sorin STAN

21 sept. 2009

Alianţa Bugetarilor a definitivat calendarul protestelor faţă de Legea unică

Alianţa Bugetarilor a stabilit un amplu calendar de proteste ca urmare a micşorărilor salariale estimate prin intrarea în vigoare a Legii unice, printre acţiunile anunţate numărându-se pichetarea sediilor PD-L şi PSD, pe 30 septembrie, grevă generală pe 5 octombrie şi miting pe 7 octombrie.
Pichetarea sediilor PD-L şi PSD va avea loc între orele 11.00 şi 13.00, în municipiile reşedinţă de judeţ, în timp ce, pe 7 octombrie, sindicaliştii îşi propun să facă miting şi marş de protest.
"Facem demersuri să obţinem aprobare pentru traseul clasic, Guvern-Palatul Parlamentului", a declarat, pentru NewsIn, secretarul general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Liviu Marian Pop.
Mai mult, Alianţa Bugetarilor a anunţat că niciun membru de sindicat din sectorul bugetar nu se va implica în organizarea alegerilor prezidenţiale.
Printre acţiunile de protest se numără, de asemenea, sesizarea Avocatului Poporului cu privire la neconstituţionalitatea unora dintre articolele cuprinse în cele trei legi asumate, săptămâna trecută, de guvern şi strângerea de semnături pentru dezbaterea în parlament a legilor. "Vom apela, dacă va fi cazul, la o medodă care a dat rezultate în 2005, şi anume iniţiativa legislativă populară. Avem nevoie de 100.000 de semnături, pe care le vom strânge fără probleme dacă va fi nevoie, pentru a se dezbate în parlament articolele 48 şi 49 din Legea salarizării unitare, prin care se elimină sporurile câştigate de-a lungul timpului de angajaţii din învăţământ. La fel vom proceda şi cu Legea educaţiei naţionale, după ce guvernul se va decide asupra variantei finale", a precizat Pop.
Greva generală din 5 octombrie a fost anunţată încă din 10 septembrie de către federaţiile sindicale care îi reprezintă pe poliţişti, personalul sanitar, cadrele didactice şi funcţionarii publici
În afara Legii unice a salarizării, sindicaliştii sunt nemulţumiţi şi de obligativitatea celor zece zile de concediu fără plată şi de concedierea unui mare număr de salariaţi din sectorul bugetar.
Prima acţiune de protest organizat de Alianţa Bugetarilor a fost pichetarea Palatului Parlamentului, chiar în ziua asumării răspunderii de către guvern pe Legea salarizării unitare, Legea educaţiei naţionale şi Legea privind reorganizarea instituţiilor publice.
Aliaţa Bugetarilor este formată din FSLI, Federaţia "Alma Mater", Federaţia "Spiru Haret", Federaţia Sanitas, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţia Locală, Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică "Publisind", Federaţia Naţională a Sindicatelor din Finanţe, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Muncă şi Solidaritate Socială, Federaţia Naţională a Statisticienilor, , Federaţia Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi Sindicatul Naţional al Poliţiştilor.

ALIANŢA BUGETARILOR s-a intalnit astazi la sediul F.S.L.I.

ALIANŢA BUGETARILOR alcătuită din:
1. Federaţia Naţională a Sindicatelor „ALMA MATER”,
2. Federaţia Sindicatelor din Învăţământ „SPIRU HARET”,
3. Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ,
4. Federaţia „SANITAS” din România,
5. Federaţia Naţională a Sindicatelor din Finanţe,
6. Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţia Locală,
7. Federaţia Naţională a Sindicatelor din Muncă şi Solidaritate Socială,
8. Federaţia Naţională a Statisticienilor din România,
9. Federaţia Sindicatelor din Administraţia Publică „PUBLISIND”,
10. Federaţia Sindicatelor din Administraţia Naţională a Penitenciarelor,
11. Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual,
s-a întrunit în şedinţă astăzi, 21.09.2009, la ora 17.00 la sediul F.S.L.I., iar la ora 17.45 a avut loc o Conferinţă de presă.

20 sept. 2009

Diversionistul Cătălin Croitoru recidivează!

Printre invitaţii care au participat la emisiunea „Realitatea zilei” din data de 18.09.2009, s-a numărat şi preşedintele din umbră al Federaţiei Educaţiei Naţionale, deputatul PD-L Cătălin Croitoru.
După ce moderatorul emisiunii, Răzvan Dumitrescu, a dat citire unui comunicat al F.S.L.I., în care s-a semnalat, printre altele, că odata cu intrarea în vigoare a Legii cadru privind salarizarea unitară, veniturile salariale ale personalului din învăţământ se diminuează în perioada următoare cu peste 45%, Cătălin Croitoru pus să comenteze acest comunicat, a făcut afirmaţii scabroase şi diversioniste la adresa federaţiei noastre. „Atunci când la Ministerul Educaţiei s-a discutat problema celor 10 zile libere neplătite, reprezentanţii F.S.L.I. au fost de acord cu diminuarea sau reducerea unor sporuri”, a afirmat halucinant Cătălin Croitoru.
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ reaminteşte membrilor săi de sindicat că, la începutul lunii septembrie, Federaţia Educaţiei Naţionale, prin vocea secretarului general Constantin Ciosu, pentru a-şi demonstra obedienţa faţă de Guvernul Boc, a acceptat acordarea a 10 zile libere fără plată pentru salariaţii din învăţământ, propunând amânarea începerii anului şcolar cu două săptămâni.
De asemena, federaţia noastră reaminteşte salariaţiilor din învăţământ că, atunci când ministrul educaţiei a propus diminuarea cheltuielilor de personal cu 15,5% lunar, pentru perioada septembrie- noiembrie 2009, prin reducerea cu 50% a sporurilor prevăzute de lege, reprezentanţii federaţiilor sindicale au respins categoric această soluţie, argumentând ca o astfel de măsură ar fi ilegală.
Este suspect şi surprinzător faptul că domnul deputat Cătălin Croitoru, vicepreşedinte al Comisiei de Învăţământ din Camera Deputaţilor, un „profesionist” şi un „vehement” apărător al drepturilor membrilor de sindicat , cel care în campania electorală pentru alegerile parlamentare din anul 2008 clama: „dacă ajung parlamentar, nu voi accepta ca Parlamentul să elaboreze legi proaste şi interpretabile pentru educaţie”, a analizat atât de superficial proiectele legilor pentru care Guvernul Boc şi-a angajat răspunderea în Parlamentul României. Dacă studia interesat proiectele acestor legi, ar fi constatat,printre alte nedreptaţi, lacune şi inadvertenţe, că la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial a Legii cadru privind salarizarea unitară, toate sporurile prevăzute de Legea nr. 128/1997, se anulează.
Ghinionul domnului Cătălin Croitoru este că membrii F.S.L.I. sunt oameni inteligenţi, care nu pot fi manipulaţi uşor.
Este surprinzător faptul că mai există oameni, puţini ce-i drept, care mai au încredere într-un pesonaj cu un comportament atât de abject.
BIROUL OPERATIV AL F.S.L.I.
Bucureşti,
20 septembrie 2009

18 sept. 2009

Guvernul Boc îşi bate joc de salariaţii din învăţământ!

După ce ministrul muncii, Marian Sârbu, ministrul finanţelor Gheorghe Pogea şi Primul – Ministru Emil Boc au clamat permanent, în ultimele luni de zile, că „odată cu intrarea în vigoare a Legii cadru privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice niciun venit salarial nu va fi diminuat”, iată că forma finală a legii, pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea în Parlamentul României, le infirmă afirmaţiile.
Astfel, potrivit art. 49 din Legea de salarizare unitară, la trei zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României nu se mai acordă sporurile, indemnizaţiile şi premiile care li se cuveneau tuturor categoriilor de personal din învăţământ potrivit Statutului personalului didactic şi legislaţiei în vigoare.
Prin această măsură, veniturile salariale ale personalului din învăţământ se diminuează în perioada următoare cu peste 45%.
„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ consideră că această decizie luată de Guvernul Boc este de neacceptat şi vom recurge la orice formă de protest prin care să determinăm clasa politică să elimine din textul legii de salarizare prevederile prin care sunt grav afectate veniturile personalului din învăţământ. Este o măsură aberantă care vine în completarea celei de poziţionare jignitoare a funcţiilor din învăţământ în partea inferioară a grilei de salarizare ” a declarat Aurel Cornea, Preşedintele F.S.L.I.
DEPARTAMENTUL COMUNICARE
Bucureşti,
18 septembrie 2009

17 sept. 2009

TOATE SPORURILE DIN INVATAMANT ANULATE DE LEGEA SALARIZARII UNITARE

Art.48. – De la data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
40.
Art. 49 alin. (2), art. 50 alin. (2) şi alin. (12), art. 51 alin. (4), art. 89, art. 90 alin. (2) şi alin. (3) şi art. 94 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, cu modificările şi completările ulterioare
Mai exact:
art.49(2)Personalul didactic calificat potrivit art. 7, care desfasoara activitate didactica în mediul rural sau în localitati izolate, primeste o indemnizatie de 5-80 % din salariul de baza al functiei didactice îndeplinite, în raport cu zona geografica respectiva. Diferentierile pe zone si localitati, în cadrul limitelor prevazute de lege, se stabilesc de consiliile locale, cu consultarea reprezentantilor federatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura din învatamânt, în concordanta cu prevederile înscrise în hotarârile Guvernului cu privire la acordarea acestei indemnizatii
art. 50(2)Pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
art.51. (4)Personalul didactic de predare care indeplineste functia de diriginte, invatatorii, institutorii si educatoarele primesc o indemnizatie de 10% din salariul de baza, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 45 alin. (2) si (3). Aceste indemnizatii se includ in salariul de baza.
Art. 89
(1)Sporul de salariu prevazut la art. 87 alin. (1) lit. f) si la art. 88 lit. g) se atribuie personalului didactic si de cercetare care desfasoara activitati in conditii de risc, potrivit legii si contractului colectiv de munca, fara a depasi 30% din salariul de baza si care face parte din acesta.
(2)Drepturile si obligatiile referitoare la protectia muncii, care revin personalului didactic, didactic auxiliar si de cercetare, se stabilesc in cadrul contractelor colective de munca dintre institutiile de invatamant superior si sindicate sau reprezentantii salariatilor din institutie, potrivit legii.
(3)Drepturile salariale provenite din cercetare stiintifica, proiectare, consultanta, expertiza, inventii si inovatii, precum si din cumul sau plata cu ora, se defalca, in vederea impunerii, pe lunile la care se refera, si se impoziteaza distinct pentru fiecare activitate, separat de celelalte venituri.
Art. 90 (2)Coeficientii de ierarhizare a salariilor de baza pentru vechimea in invatamant de pana la 30 de ani sunt cei prevazuti de legislatia in vigoare.
(3)Pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/20 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
art.94 (4)Criteriile de salarizare a personalului didactic auxiliar sunt stabilite de Ministerul invatamantului, cu consultarea sindicatelor recunoscute pe plan national. Senatele universitare pot stabili salarii diferentiate, cu o crestere de pana la 30% din salariul de baza prevazut pentru functia respectiva, in functie de specificul activitatii desfasurate si de calitatea acesteia, cu respectarea contractului colectiv de munca la nivel de institutie.

Art.49. – La 3 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României se abrogă:
12. Art. 49 alin. (2), art. 50 alin. (2), art. 50 alin. (3), art. 50 alin. (4), art. 50 alin. (6),art. 50 alin. (7), art. 50 alin. (8), art. 50 alin. (11), art. 50 alin. (12), art. 50 alin. (13), art. 51 alin. (1), art. 51 alin. (2), art. 51 alin. (4), art. 51 alin. (5), art. 51 alin. (7), art.89, art. 90 alin. (2), art. 90 alin. (3), art. 90 alin. (4), art. 90 alin. (6), art. 90 alin. (7),art. 90 alin. (9), art. 90 alin. (10), art. 90 alin. (11), art. 90 alin. (12), art. 91 alin. (1), art. 94 alin. (4), art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personaluluididactic, cu modificările şi completările ulterioare
Concret:
art.49 (2)Personalul didactic calificat potrivit art. 7, care desfasoara activitate didactica în mediul rural sau în localitati izolate, primeste o indemnizatie de 5-80 % din salariul de baza al functiei didactice îndeplinite, în raport cu zona geografica respectiva. Diferentierile pe zone si localitati, în cadrul limitelor prevazute de lege, se stabilesc de consiliile locale, cu consultarea reprezentantilor federatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura din învatamânt, în concordanta cu prevederile înscrise în hotarârile Guvernului cu privire la acordarea acestei indemnizatii.
art. 50(2)Pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
art. 50(3)Personalul didactic de predare, didactic auxiliar si cel de conducere din unitatile de invatamant cu performante deosebite in inovarea didactica, in pregatirea prescolarilor sau a elevilor, in pregatirea elevilor distinsi la concursuri scolare, faza nationala si internationala, precum si cu o vechime de peste 3 ani in invatamant poate beneficia de gradatia de merit acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 10% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar si reprezinta 20% din salariul de baza al functiei sau postului persoanei in cauza. Gradatia de merit se include in salariul de baza.
art. 50(4)Personalul didactic de predare, didactic auxiliar si cel de conducere din unitatile de învatamânt, cu performante deosebite în inovarea didactica, în pregatirea prescolarilor sau a elevilor, în pregatirea elevilor distinsi la concursuri scolare, faza nationala si internationala, care au o vechime de peste 3 ani în învatamânt, poate beneficia de gradatia de merit, acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda pentru 16% din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului scolar si reprezinta 25% din salariul de baza al functiei sau postului persoanei în cauza. Gradatia de merit face parte din salariul de baza si constituie baza de calcul pentru sporuri, indemnizatii si alte drepturi care se acorda în raport cu salariul de baza.
art.50(6)Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 4 ani. Personalul didactic care a beneficiat de gradatie de merit poate participa din nou la concurs.
art.50(7)Personalul didactic poate beneficia de salariu de merit conform prevederilor legale. Numarul salariilor de merit se calculeaza la totalul posturilor didactice existente la nivelul inspectoratului scolar si se distribuie pe unitatile de invatamant indiferent de numarul cadrelor didactice ale acestora.
art.50(8)Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si de salariu de merit.
art.50(11)Personalul didactic cu o vechime neintrerupta in invatamantul de peste 10 ani beneficiaza de un spor de stabilitate de 15% din salariul de baza, care face parte din acesta.
*) Sporul de stabilitate prevazut la art. 50 alin. (11) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru personalul didactic de predare încadrat pe functiile prevazute în anexele nr. 1.1, 1.2 si 2, este cuprins în coeficientii de multiplicare prevazuti la transele de vechime recunoscuta de peste 10 ani în învatamânt.
Pentru personalul didactic de predare încadrat pe functii didactice cu transe de vechime recunoscuta de peste 10 ani în învatamânt, care nu îndeplineste conditia prevazuta la art. 50 alin. (11) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru acordarea sporului de stabilitate pâna la împlinirea vechimii neîntrerupte în învatamânt de peste 10 ani, salariile de baza se vor stabili pe baza coeficientilor de multiplicare micsorati prin împartire la 1,15. Daca prin împartirea la 1,15 personalului didactic de predare trecut la o transa de vechime recunoscuta în învatamânt de peste 10 ani nu i se poate asigura salariul de baza avut, acesta va fi mentinut cu acelasi salariu de baza în noua transa pâna când i se poate asigura o crestere a salariului de baza.(la data 04-feb-2008 Art. 50, alin. (11) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 modificat de Art. 2 din Ordonanta 15/2008 )
art.50(12)Personalul didactic beneficiaza de premii si de alte drepturi banesti prevazute de lege si de contractul colectiv de munca.
art.50(13)Personalul didactic beneficiaza, la fiecare transa de vechime in invatamant de un spor de 3% din salariul de baza, pentru suprasolicitare neuropsihica. Acest spor se include in salariul de baza.
Art. 51
(1)Salarizarea personalului de conducere de indrumare si de control, prevazut in Legea invatamantului nr. 84/1995, din unitatile de invatamant din inspectoratele scolare si din Ministerul invatamantului se face prin salariul de baza al functiei didactice, gradului didactic si vechimii recunoscute in invatamant la care se adauga o indemnizatie calculata la salariul de baza al functiei didactice, dupa cum urmeaza:
a)15-25% pentru educatoarele, invatatorii sau institutorii care indeplinesc functia de director;
b)20-25% pentru directorul adjunct de scoala sau de liceu;
c)25-35% pentru directorul de scoala sau de liceu;
d)30-40% pentru inspectorul scolar de specialitate;
e)25-30% pentru inspectorul scolar;
f)25-35% pentru directorul casei corpului didactic;
g)35-45% pentru inspectorul scolar general adjunct;
h)45-55% pentru inspectorul scolar general;
i)45-50% pentru inspectorul principal de specialitate sau pentru functii echivalente in Ministerul invatamantului;
j)45-55% pentru inspectorul general sau pentru functii echivalente in Ministerul invatamantului.
(1)Nivelul salariului de baza al personalului de conducere, îndrumare si control din inspectoratele scolare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, si din Ministerul Educatiei si Cercetarii se stabileste la nivelul maxim al salariului de baza al functiei didactice - educator, învatator, profesor gradul I cu vechime de peste 40 ani, la care se adauga o indemnizatie de conducere de pâna la:
a)10-30 % pentru inspectorul scolar principal de specialitate si inspectorul scolar;
b)15-35 % pentru directorul casei corpului didactic;
c)25-45 % pentru inspectorul scolar general adjunct;
d)30-50 % pentru inspectorul de specialitate sau pentru functii echivalente în Ministerul Educatiei si Cercetarii;
e)35-55 % pentru inspectorul scolar general sau pentru functii echivalente în Ministerul Educatiei si Cercetarii
(11)Remunerarea directorului unitatii de învatamânt este asigurata printr-un salariu de baza, al carui cuantum se stabileste în conditiile alin. (1), la care se adauga o indemnizatie de conducere de pâna la 50 %.
art 51(2)Salarizarea directorului adjunct al unitatii de învatamânt este asigurata printr-un salariu de baza, care se calculeaza la nivelul maxim al functiei didactice corespunzatoare studiilor, la care se adauga o indemnizatie de conducere
art 51(4)Personalul didactic de predare care indeplineste functia de diriginte, invatatorii, institutorii si educatoarele primesc o indemnizatie de 10% din salariul de baza, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 45 alin. (2) si (3). Aceste indemnizatii se includ in salariul de baza.
(41)Nivelul indemnizatiilor acordate personalului de conducere, de îndrumare si control de la inspectoratele scolare judetene, precum si de la Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti se stabileste de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, în functie de amploarea si complexitatea sarcinilor cerute de marimea si specificul judetului si de performantele manageriale ale acestui
art 51(5)Personalul didactic desemnat sa conduca si sa realizeze practica pedagogica pentru pregatirea viitoarelor educatoare si a viitorilor invatatori, institutori si profesori beneficiaza de un spor de 10-25% din salariul de baza al functiei, calculat in raport cu numarul elevilor sau al studentilor practicanti, potrivit regulamentului de practica pedagogica aprobat de Ministerul invatamantului.
art 51(51)Nivelul indemnizatiilor directorului si directorului adjunct, prevazute la alin. (11) si (2), se înscrie în contractul de management educational si poate fi revizuit anual, în functie de modificarile volumului si gradului de complexitate ale activitatii si de performantele individuale manageriale.
art 51(7)Sefii de catedra, de comisii si de colective metodice, de cercuri pedagogice si de consilii consultative de specialitate pot beneficia de sporuri banesti, conform reglementarilor legale.
Art. 89
(1)Sporul de salariu prevazut la art. 87 alin. (1) lit. f) si la art. 88 lit. g) se atribuie personalului didactic si de cercetare care desfasoara activitati in conditii de risc, potrivit legii si contractului colectiv de munca, fara a depasi 30% din salariul de baza si care face parte din acesta.
(2)Drepturile si obligatiile referitoare la protectia muncii, care revin personalului didactic, didactic auxiliar si de cercetare, se stabilesc in cadrul contractelor colective de munca dintre institutiile de invatamant superior si sindicate sau reprezentantii salariatilor din institutie, potrivit legii.
(3)Drepturile salariale provenite din cercetare stiintifica, proiectare, consultanta, expertiza, inventii si inovatii, precum si din cumul sau plata cu ora, se defalca, in vederea impunerii, pe lunile la care se refera, si se impoziteaza distinct pentru fiecare activitate, separat de celelalte venituri.
Art. 90
(2)Coeficientii de ierarhizare a salariilor de baza pentru vechimea in invatamant de pana la 30 de ani sunt cei prevazuti de legislatia in vigoare.
(3)Pentru fiecare dintre transele suplimentare de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/20 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
(4)Personalul didactic din invatamantul superior beneficiaza si de prevederile art. 50 alin. (13).
(6)Personalul didactic din invatamantul superior, inclusiv cel prevazut la art. 81 alin. (4) si (5), cu performante deosebite in pregatirea studentilor, in inovare didactica si in cercetare stiintifica, precum si cu o vechime de peste 15 ani in invatamant poate beneficia de gradatia de merit acordata prin concurs. Aceasta gradatie se acorda la 15% din numarul posturilor didactice existente la nivelul institutiei de invatamant superior, autorizate sau acreditate, si reprezinta 20% din salariul de baza al persoanei indreptatite. Gradatia de merit se include in salariul de baza.
(7)Proportia de 15% prevazuta la alin. (6) se esaloneaza in cote anuale de 5% in primii trei ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(9)Gradatia de merit se acorda pe o perioada de 3 ani. Personalul didactic care a beneficiat de gradatia de merit poate participa din nou la concurs.
(10)Personalul didactic, didactic auxiliar, de cercetare si de proiectare din invatamantul superior poate beneficia de salariu de merit conform legii. Numarul salariilor de merit se calculeaza la totalul posturilor existente in institutia de invatamant superior, potrivit legislatiei in vigoare.
(11)Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si de salariu de merit.
(12)Art. 50 alin. (11) se aplica in mod corespunzator si personalului din invatamantul superior.
Art. 91
(1)Persoanele alese in functiile de conducere din invatamantul superior de stat beneficiaza de indemnizatie lunara de conducere, calculata in procente din salariul de baza al functiei de profesor universitar, cu vechime maxima, dupa cum urmeaza:
a)10-15% pentru sef de catedra;
b)15-20% pentru director de departament;
c)10-15% pentru secretarul stiintific al consiliului facultatii;
d)15-20% pentru prodecan;
e)20-30% pentru decan;
f)20-25% pentru secretarul stiintific al senatului universitar;
g)25-30% pentru prorector;
h)35-45% pentru rector.
Art. 94
(4)Criteriile de salarizare a personalului didactic auxiliar sunt stabilite de Ministerul invatamantului, cu consultarea sindicatelor recunoscute pe plan national. Senatele universitare pot stabili salarii diferentiate, cu o crestere de pana la 30% din salariul de baza prevazut pentru functia respectiva, in functie de specificul activitatii desfasurate si de calitatea acesteia, cu respectarea contractului colectiv de munca la nivel de institutie.
Art. 106
(2)In caz de deces al unui cadru didactic sau didactic auxiliar, cuantumul ajutorului acordat celor indreptatiti este de cinci salarii ale persoanei decedate, din bugetul asigurarilor sociale.

Alaturat puteti accesa Legea învăţământului nr. 84/1995 si Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic actualizate pana la data de 27.04.2009.

Sursa: http://www.liviumarianpop.blogspot.com/

Sporuri şi alte drepturi ale personalului didactic din învăţământ - extras din legea salarizarii unitare (sursa: www.gov.ro)




MECI politizeaza functiile de conducere din unitatile scolare

Referitor la Ordinul MECI nr. 5139/16.09.2009, secretarul general al FSLI, dl. prof. Liviu Marian POP, precizeaza pe blogul sau urmatoarele:
"Tot se vorbeste despre descentralizarea invatamantului. Totul numai la nivel de vorba goala. Asta deoarece doamna ministru doreste centralizarea functiilor de conducere. Daca pana azi functiile de conducere neocupate in urma concursului pentru directori erau ocupate prin dispozitie a inspectorului general, de azi acest lucru se face prin ordin de minsitru. Adica centralizarea deciziei.
Banuiesc ca in optica ministerului, directorii cu delegatie sunt mai importanti decat cei cu concurs, deoarece primii sunt numiti de catre ministru iar ceilalti prin decizie de inspector general.
Lasand la o parte substratul politic al acestui ordin pot spune ca mai este un scop bine gandit de actuala guvernare. Acela de a duce la indeplinire ordinele ministerului mai ales in ceea ce priveste aplicarea masurilor din proiecul de lege de ieri."
__________
Art.10 - (1) În vederea încadrării în constrângerile bugetare determinate de situaţia de criză economică, în perioada octombrie-decembrie 2009, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul de finanţare, au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal, în medie cu 15,5% lunar, prin aplicarea uneia din următoarele măsuri:
a) să acorde personalului propriu, indiferent de statutul acestora, zile libere fără plată pentru o perioadă de până la10 zile lucrătoare;
b) să reducă programul de lucru;
c) să dispună o măsură ce combină alternativele prevăzute la lit. a) şi b);
d) altă măsură cu efect echivalent.
(2) Cu respectarea prevederilor alin.(1), autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a-şi organiza activitatea, astfel încât să asigure continuitatea serviciilor de interes public.
(3) Modalitatea de aplicare a măsurilor prevăzute la alin.(1) se stabileşte cu acordul salariatului, după consultarea organizaţiilor sindicale sau, după caz, a reprezentanţilor salariaţilor.
(4) În lipsa acordului sau în cazul în care, urmare opţiunii exprimate de salariat, nu se poate asigura continuitatea serviciului de interes public, intervalul şi numărul de zile libere, precum şi reducerea programului se stabilesc de conducătorul instituţiei publice, astfel încât să nu fie efectuate mai mult de 4 zile libere într-o lună, iar diminuarea salariului să nu depăşească nivelul prevăzut la alin. (1).
(5) Angajatorul nu poate acorda zilele libere prevăzute la alin.(1) în zilele de sărbătoare legală.
(6) Zilele libere sau, după caz, reducerea programului de lucru prevăzute la alin. (1), (3)-(5) nu afectează durata concediului de odihnă anual şi sunt asimilate unei perioade de activitate, inclusiv în specialitate, efectivă. Salariatul beneficiază în această perioadă de toate drepturile cuvenite, potrivit legii, altele decât cele salariale.
(7) Pentru personalul militar din instituţiile din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, măsura prevăzută la alin.(1) lit.a) se aplică pentru un număr de până la 14 zile calendaristice.

Acte normative M.E.C.I.

Ordinul M.E.C.I. nr. 5132/10/09/2009

ORDIN nr.5132/10/09/2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte

O.U.G. nr. 97/2009 - Examenul national de bacalaureat

Noua structură a examenului de Bacalaureat 2010

În Monitorul Oficial nr. 618/14 septembrie 2009, a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă nr. 97/9 septembrie prin care s-a aprobat noua structură a examenului naţional de Bacalaureat.
Potrivit acestui act normativ, examenul naţional de Bacalaureat constă în susţinerea a două tipuri de probe: evaluări orale şi practice pe parcursul anului şcolar şi evaluări scrise după încheierea anului şcolar.
Evaluările prevăzute pe parcursul anului şcolar sunt următoarele:
- probă de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română;
- probă de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
- probă de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal.
Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă corespunzător Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi;
- probă de evaluare a competenţelor digitale. Rezultatul evaluării se exprimă prin nivelul de competenţă, în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu.
Absolvenţilor clasei a XII-a/ XIII-a, care au susţinut aceste li se eliberează certificate care atestă nivelul de competenţă lingvistică, respectiv nivelul de competenţă digitală. Eliberarea acestor certificate nu este condiţionată de promovarea probelor scrise.Elevii care promovează, pe parcursul învăţământului preuniversitar, examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine sau pentru certificarea competenţelor digitale, au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene, la cerere şi conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării şi Inovării.
Aceste evaluări se organizează şi se desfăşoară la nivelul unităţii de învăţământ, pe parcursul clasei terminale de liceu, în faţa unei comisii prezidate de directorul unităţii de învăţământ şi numite prin decizie a inspectorului şcolar general, în condiţii stabilite printr-o metodologie elaborată de MECI.
Probele scrise prin care sunt cuantificate competenţele formate pe durata învăţământului liceal se susţin după încheierea anului şcolar, în faţa unei comisii formate de inspectoratul şcolar judeţean. Probele sunt următoarele:
- probă scrisă la limba şi literatura română - comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
- probă scrisă la limba şi literatura maternă - comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
- o probă scrisă, diferenţiată în funcţie de filieră, profil şi specializare (matematică - pentru profilul real din filiera teoretică, pentru filiera tehnologică sau, după caz, pentru filiera vocaţională, respectiv istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretică sau, după caz, pentru filiera vocaţională);
- o probă scrisă la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse în următoarele două grupe de discipline: fizică, chimie, biologie sau informatică; respectiv geografie, filosofie, logică şi, argumentare, economie, psihologie şi, după caz, sociologie.
În decursul unui an şcolar se organizează două sesiuni ale bacalaureatului. Se consideră promovaţi elevii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: au susţinut probele prevăzute în interiorul anului şcolar, au susţinut toate probele scrise şi au obţinut cel puţin nota 5 la fiecare dintre acestea, iar media aritmetică, calculată cu două zecimale exacte, a notelor obţinute la probele scrise este cel puţin 6.
În cazul nepromovării examenului, pot fi recunoscute în sesiunile următoare, la cerere, rezultatele la evaluările susţinute in decursul anului şcolar, respectiv rezultatele la probele scrise la care s-a obţinut cel puţin nota 5.
BIROUL DE PRESĂ M.E.C.I.
16.09.2009

Cum va arăta şcoala după asumarea noii legi

GANDUL vă prezintă, în exclusivitate, cele mai importante modificări atât în învăţământul preuniversitar, în cel superior, în învăţământul pentru minorităţi, în baza materială a educaţiei, în învăţământul particular, ori în ceea ce priveşte recunoaşterea diplomelor, certificatelor şi calificărilor şi statutul personalului didactic.
Învăţământul preuniversitar
Învăţământul obligatoriu în România va fi de 11 clase şi cuprinde şi grupa mare, pregătitoare pentru şcoală şi clasele I-X. Obligaţia de a frecventa învăţământul de 11 clase la zi încetează la 18 ani. (Asta înseamnă că tinerii care nu finalizează învăţământul obligatoriu până la 18 ani, îl pot termina la celelalte forme de învăţământ: fără frecvenţă, frecvenţă redusă.
- Se generalizează învăţământul de 13 clase (se propune astfel, generalizarea liceului).
Învăţământul de stat, dar şi cel particular acreditat va primi finanţare de bază de la bugetul de stat, de la bugetele locale şi din alte surse.
-Educaţia va primi anual minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv, iar Cercetarea va primi 1% din PIB.
- Educaţia din sistemul naţional de învăţământ se desfăşoară în limba română. Aceste se poate desfăşura şi în limba maternă şi în limbi de circulaţie internaţională.
- Învăţarea limbii române, ca limbă oficială, este obligatorie pentru toţi cetăţenii români, indiferent de etnie.
- Religia, ca disciplină şcolară, face parte din trunchiul comun. Elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea. Dacă solicită în scris, părintele sau elevul major, poate să nu frecventeze orele de religie, iar situaţia şcolară i se va încheia fără această disciplină.
- Statul va acorda echivalentul a 500 de euro (la cursul de schimb leu/euro dat de BNR), fiecărui copil, cetăţean român, la naşterea acestuia. Suma se depune într-un cont de depozit, numit cont pentru educaţie permanentă. Titularul contului este singura persoană care poate retrage suma din acest cont, începând cu vârsta de 14 ani. Utilizarea sumelor în alte condiţii decât pentru educaţie constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni, la un an.
Învăţământul preuniversitar cuprinde următoarele niveluri:
a) educaţie timpurie formată din nivelul ante-preşcolar (4 luni - 3 ani), respectiv nivelul preşcolar (3 - 6/7 ani), cuprinzând grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare, pregătitoare pentru şcoală;
b) învăţământ primar: clasele I-IV;
c) învăţământ secundar care cuprinde:
i. învăţământ secundar inferior: gimnaziu, clasele V-VIII;
ii. învăţământ secundar superior: liceu, clasele IX-XII/XIII;
d) învăţământ profesional postobligatoriu organizat în filiera tehnologică;
e) învăţământ terţiar non-universitar: învăţământ postliceal.
• În clasa I sunt înscrişi copiii care au urmat grupa mare, pregătitoare pentru şcoală şi care împlinesc vârsta de 6 ani până la data începerii anului şcolar.
• Continuarea studiilor din învăţământul secundar inferior, gimnazial în învăţământul secundar superior, liceal este asigurată pe baza unui proces de consiliere şi orientare şcolară şi profesională, fundamentat pe cunoaşterea elevilor şi pe recomandările cadrelor didactice, precum şi pe rezultatele învăţării şi pe opţiunile individuale.
• Pentru orientarea şcolară şi profesională a absolvenţilor clasei a VIII-a şi continuarea studiilor în clasa a IX-a, liceele pot opta pentru următoarele soluţii privind selectarea:
I. Soluţia fără examinare, în cadrul căreia se iau în considerare:
a) rezultatele şcolare obţinute pe parcursul claselor V-VIII, ca indicator general al performanţelor elevului în raport cu standardele curriculare;A= rezultatele şcolare obţinute pe parcursul claselor V-VIII, ca indicator general al performanţelor elevului în raport cu standardele curriculare;
b) rezultatele obţinute la o testare naţională realizată la finalul clasei a VIII-a şi structurată după modelul testărilor internaţionale standardizate, ca indicator specific privind competenţele-cheie formate pe parcursul învăţământului general de tip comprehensiv.
II. Soluţia cu examinare, în cadrul căreia probele şi metodologia de concurs sunt stabilite de către fiecare liceu. În media finală rezultată în urma examinării, ponderea rezultatelor şcolare obţinute pe parcursul claselor V-VIII şi a rezultatelor obţinute la testarea naţională realizată la finalul clasei a VIII-a va fi de cel puţin 50%.
Şcolile au obligaţia ca până la data de 1 septembrie să anunţe public modalitatea de selecţie pentru care optează.
- Rezultatele învăţării precizate la alin. (3) sunt consemnate pentru fiecare elev în portofoliul personal pentru educaţie permanentă.
- Organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale precizate la alin. (3), lit. b), procedura de trecere a absolvenţilor clasei a VIII-a în clasa a IX-a, precum şi ponderea rezultatelor şcolare, respectiv a rezultatelor obţinute la testarea naţională realizată la finalul clasei a VIII-a se reglementează prin metodologie elaborată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, aprobată prin ordin al ministrului şi dată publicităţii pentru fiecare promoţie la începutul învăţământului secundar inferior, gimnazial.
- Absolvenţii clasei a X-a îşi pot continua studiile în clasa a XI-a, de regulă, în cadrul aceleiaşi filiere, profil şi, după caz, specializare, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi inovării şi dată publicităţii pentru fiecare promoţie la începutul învăţământului secundar superior, liceal.
- Numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învăţământ este cuprins între cel mult 20 de ore pe săptămână la învăţământul primar şi cel mult 30 de ore pe săptămână pentru învăţământul secundar. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare, câţi şi pentru învăţarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conţinuturilor predate, conform prezentei legi.
- Planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul secundar cuprind 60& discipline din trunchiul comun, de regulă 20% curriculum diferenţiat, şi de regulă 20% curriculum la decizia şcolii/curriculum în dezvoltare locală.
- Disciplinele şi activităţile cuprinse în curriculum la decizia şcolii/curriculumul în dezvvoltarea locală se stabilesc de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, pe baza consultării cadrelor didactice prin consiliul profesoral, a elevilor prin consiliul consultativ al elevilor, a părinţilor prin comitetul reprezentatv al părinţilor, precum şi a reprezentanţilor comunităţii locale şi, după caz, a agenţilor economici cu care unitatea de învăţământ are relaţii pentru pregătirea practică a elevilor.
- Programele şcolare vor acoperi maximum 75% din numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învăţământ. Cadrul didactic dispune de minimum 25% din numărul de ore alocat fiecărei discipline pentru implementarea planurilor individualizate de învăţare şi optimizare a învăţării la clasă a elevilor.
- Evaluarea predicativă a elevilor. Aceasta se realizează obligatoriu de cadrele didactice la începutul fiecărui an şcolar, pentru fiecare disciplină/modul de pregătire din planurile-cadru de învăţământ corespunzătoare. Pe baza rezultatelor evaluării predicative, se stabileşte nivelul iniţial al cunoştinţelor, deprinderilor/abilităţilor şi atitudinilor pentru fiecare elev, considerat ca nivel de referinţă pentru anul şcolar şi disciplina/modulul de pregătire respectiv. Această evaluare nu are influenţă asupra traseului educaţional ulterior.
- Examenul naţional de bacalaureat va cuprinde trei probe scrise (n.n. - patru pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale) în funcţie de profilurile absolvite:
proba I - limbă şi literatură română - probă comună pentru toate profilurile şi specializările;
proba II - o probă scrisă, diferenţiată în funcţie de filieră şi profil: matematică - pentru profilul real, pentru filiera tehnologică sau pentru filiera vocaţională; istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretică sau vocaţională;
proba III - o probă la alegere, în funcţie de filieră, profil şi specializare dintre grupele de discipline: fizică, chimie, biologie sau informatică - sau geografie, filosofie, logică, argumentare şi comunicare, economie, psihologie şi sociologie.
Învăţământul universitar
- Se înăspreşte modul de acordare a acreditării programelor de studiu, eliminându-se totodată posibilele interpretări ale legii. Astfel, o universitate îşi va putea deschide programe de studiu doar daca are avizul legal pentru locaţia şi forma de învăţământ respectivă. Mai mult, o universitate va primi acreditarea doar dacă are minimum cinci programe de studiu acreditate iar instituţiile de învăţământ superior care au primit doar nivel intermediar al acreditării, anume autorizarea provizorie nu vor mai putea folosi titulatura de "universitate". Programele de studiu şi universităţile vor fi ierarhizate, astfel încât candidaţii să ştie unde se derulează cele mai bune cursuri pe fiecare specializare în parte.
- Studiile de licenţă vor putea fi organizate prin învăţământul de zi, seral, cu frecvenţă redusă sau prin învăţământul la distanţă, guvernul reintroducând ID în textul de lege, după ce, proiectul iniţial inventa "învăţământul la distanţă cu frecvenţă redusă".
- În cazul specializărilor în arhitectură, medicină şi medicină veterinară, studiile de licenţă şi cele de masterat vor putea fi comasate în programe unitare cu o durată între cinci şi şase ani. Prevederea se va aplica doar în cadrul învăţământului de zi iar diplomele obţinute vor fi echivalente titlului de master.
- Masteratele vor fi de şase tipuri: master de aprofundare, master interdisciplinar (ce va cuprinde cursuri din două sau mai multe domenii), master de cercetare, master complementar (prin care vor fi urmate cursuri din alte domenii decât cele studiate la nivelul licenţei), master profesional (susţinut în parteneriat cu mediul economic) şi master didactic (pentru cei care vor să urmeze o carieră pedagogică). Universităţile nu vor putea deschide programe de masterat decât dacă dispune de profesori şi conferenţiari titulari pentru cel puţin jumătate di disciplinele aferente respectivului program de studiu.
- Toţi absolvenţii indiferent că au învăţat în universităţi de stat sau private vor susţine două probe în vederea obţinerii licenţei: un examen scris şi prezentarea lucrării de diplomă. În ceea ce priveşte finalizarea studiilor masterale, este obligatorie prezentarea şi susţinerea publică a dizertaţiei, în funcţie de decizia senatului, unirsitatea putând să introducă şi o probă practică.
- Nu mai pot să urmeze doctoratul decât cei care au obţinut în prealabil diploma de master. Doctorandul, ce va deveni "student-doctorand" va fi obligat să publice rezultatele tezei în reviste relevante internaţional. În cazul în care lucrarea este plagiat, titlul de doctor va fi retras
- Pe lângă universităţile de stat şi cele private apar universităţile confesionale, ce vor primi denumirea de institute şi vor putea fi acreditate dacă au un singur program de studiu acreditat. Spaţiile şi dotările acestora vor fi asigurate de cultele religioase.
- O treime din banii pe care universităţile le vor primi de la Ministerul Educaţiei se va acorda pe baza criteriilor de calitate, rectoratele primind dreptul de a gestiona după bunul plac toate fondurile pe care le primesc de la stat.
- În cazul abaterii de la prevederile legale, ministerul va putea să suspende rectorul, să stopeze finanţarea, să nu recunoască diplomele sau să desfiinţeze universitatea.
- Studenţii vor avea un cuvânt de spus în stabilirea orarului şi li se va pune la dispoziţie un ghid, ce va fi publicat pe site-ul universităţii şi va conţine toate informaţiile referitoare la drepturile şi obligaţiile lor. Prin lege, studenţilior li se interzice să se prezinte la cursuri sub influenţa alcoolului sau drogurilor sau să aducă în campus arme, muniţie sau să posede "materiale cu caracter obscen sau pornografic"

GUVERNUL BOC ISI ASUMA TITLURI


15 sept. 2009

Guvernul a aprobat proiectul Legii Educaţiei Naţionale

Guvernul a aprobat peste 50 de amendamente dintre cele depuse de grupurile parlamentare la proiectul Legii Educaţiei Naţionale, a anunţat Ioana Muntean, purtătorul de cuvânt al Guvernului, la finalul şedinţei de guvern.
Unul dintre amendamentele acceptate stabileşte finanţarea, de către stat, a grădiniţelor şi învăţământului obligatoriu, clasele I-X, inclusiv pentru instituţiile de învăţământ particulare acreditate, pe principiul „finanţarea urmează preşcolarul sau elevul”.
Un alt amendament se referă la componenţa consiliului de administraţie al şcolii, care va cuprinde o treime cadre didactice, o treime reprezentanţi ai autorităţilor locale şi o treime reprezentanţi ai părinţilor. Consiliul de administraţie al şcolii va alege directorul, ca parte a procesului de descentralizare.
Directorul şcolii nu va putea să facă parte dintr-un partid politic pe durata mandatului, astfel încât „actualii directori care sunt membri de partid au termen 45 de zile pentru a opta între funcţia de director şi cea de membru de partid”, a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului. În plus, persoanele care ocupă o funcţie de demnitate publică nu pot exercita nici una dintre funcţiile de conducere din cadrul universităţii şi trebuie să aleagă între cele două funcţii.
Potrivit unui alt amendament, proiectele planurilor de şcolarizare pentru toate unităţile de învăţământ din aria geografică proprie vor fi aprobate pe baza unor analize de nevoi, realizate de consiliile locale, în ceea ce priveşte opţiunile elevilor pentru o unitate de învăţământ sau alta, evoluţiile demografice, situaţia spaţiilor de şcolarizare şi a surselor de finanţare.
Programele şcolare vor acoperi maxim 75% din numărul de ore alocat disciplinelor, urmând ca 25% din ore să fie alocat cadrului didactic pentru individualizarea modului de predare, profesorul putând, astfel, să se focalizeze pe elev şi pe nevoile lui de învăţare.
Obligaţia de a frecventa învăţământul obligatoriu de 10 clase, la forma de zi, încetează la 18 ani. În acelaşi timp, pentru copiii şi tinerii capabili de performanţe deosebite vor fi create programe educative care să le respecte particularităţile de învăţare.
Un alt amendament important aprobat astăzi de Guvern se referă la faptul că posturile naţionale publice de radio şi televiziune vor difuza, zilnic, cel puţin 4 ore de emisiuni cu caracter educaţional, a mai anunţat Ioana Muntean.