22 nov. 2017

Rezolutia adoptata de Conferinta Nationala a F.S.L.I.

FSLI și-a ales noua conducere

         În perioada 16-18 noiembrie a avut loc Conferinţa Naţională a Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ în cadrul căreia a fost aleasă noua conducere. Vă prezentăm mai jos lista membrilor Biroului Operativ al FSLI:

Simion Hancescu – Preşedinte
Cornelia Stavri Popa – Secretar general
George Purcaru– Prim -vicepreşedinte
Giani Leonte-vicepreședinte
Laviniu Lăcustă- vicepreședinte
Gabriel Ploscă-vicepreședinte
Constantin Ionescu-vicepreședinte
Mitică Iosif-vicepreședinte
Ion Dobre-vicepreședinte
Ion Duță-vicepeședinte
Adrian Voica- vicepeședinte
Dănuț Ieneșescu- vicepeședinte
Lucia Cojocaru- vicepeședinte
Radu Hora- vicepeședinte
Ioana Petreuș- vicepeședinte
Eugenia Sandu- vicepeședinte
Violeta Ionescu- vicepeședinte

         “Le mulţumesc colegilor care mi-au oferit încrederea lor, prin votul exprimat în cadrul Conferinţei Naţionale FSLI. Nu cred în funcţii, dar cred în oameni, în loialitate şi în respect. Sunt principii care mă vor ghida în activitatea pe care o voi desfăşura în întreaga perioadă. Principalele obiective pe care mi le-am propus sunt: respectarea prevederilor Legii educației naționale referitoare la alocarea a 6% din PIB pentru educaţie; obţinerea unor coeficienţi de ierarhizare mai mari în Legea de salarizare pentru angajaţii din învăţământ;reîcadrarea corectă a salariaților din învățământ după intrarea în vigoare a Legii nr.153/2017; modificarea Codului Fiscal prin introducerea unui prag salarial privind impozitarea; pensionarea cu trei ani mai devreme de împlinirea vârstei standard, fără diminuarea cuantumului pensiei, pentru cadrele didactice, care au gradul I şi o vechime de minimum 34 de ani; îmbunătăţirea formării iniţiale a resursei umane din educaţie; o nouă lege a educaţiei care să aibă stabilitate pentru un ciclu complet de învăţământ; o lege distinctă pentru Statutul personalului didactic. Sunt convins că alături de noua echipă vom reuşi să răspundem aşteptărilor membrilor noştri de sindicat, dar şi partenerilor - părinţii şi elevii”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.

Pentru informaţii suplimentare:

Simion Hancescu, preşedinte FSLI – 0722.779.716

25 oct. 2017

Alianta pentru Educatie de Calitate


FSLI: România, singura ţară din UE în care educaţia se face cu necalificaţi

         În unităţile de învăţământ din România, în acest an şcolar, 2017-2018, la catedră au ajuns 4.500 de cadre didactice necalificate. România este singura ţară din Uniunea Europeană în care există titulatura de necalificat în sistemul educaţional. Motivul: tinerii performanţi, cu dăruire şi formare de specialitate, nu vor să predea în şcolile din ţară din cauza salariilor mult prea mici sau pentru că nu sunt motivaţi sub nicio formă să ajungă în faţa copiilor pe care să îi ajute să se dezvolte.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ atrage atenţia Guvernului României că din cauza salariilor mult prea mici, numărul tinerilor care vor să păşească spre profesia de dascăl este în scădere.
Dacă în anul  2004, la un număr de 4 milioane de copii, existau 343.000 de posturi în educaţie, în anul 2017, ne confruntăm atât cu scăderea numărului de copii la 3 milioane, dar şi cu scăderea numărului de posturi didactice la aproximativ 295.000. În plus, dacă în anul 2005 existau 19.500 de debutanţi, în 2017, numărul acestora a ajuns la 16.000.
Lipsa personalului didactic calificat în şcolile din România sporeşte un fenomen pe care nu ni-l dorim: creşterea numărului de necalificaţi care ajung să predea elevilor. În acest an şcolar au fost încadraţi 4.500 de angajaţi necalificaţi în acest sistem.

“Ar trebui să facem un simplu exerciţiu de imaginaţie să ne dăm seama cât de gravă este situaţia din învăţământul românesc: gândiţi-vă ce ar însemna ca un medic necalificat să intre în sala de operaţii şi să facă o intervenţie chirurgicală? Sau un medic necalificat să prescrie medicamente unui bolnav? Ce ar însemna ca un necalificat să instrumenteze un dosar în justiţie, un necalificat să stabilească bugetul unei comunităţi sau un necalificat să conducă un avion sau o locomotivă? Ni se pare revoltător sau absurd. Dacă se acceptă ca în anul 2017 să fie copii care sunt “ modelați” de necalificați, înseamnă că inclusiv România este condusă de persoane “fără studii de specialitate “
Şi totuşi această situaţie este permisă exact în sistemul în care copiii ajung să fie lăsaţi pe mână unor oameni care nu au formarea sau experienţa necesară actului educaţional.
FSLI consideră că este inacceptabil ca în faţa copiilor să ajungă  “dascăli” care nu stăpânesc materia pe care o predau, aşa cum nu au nici abilităţile psihopedagogice necesare pentru formarea unor caractere.
Am ajuns aici, pentru că ani la rând a fost tolerat acest fenomen. Nimănui nu i-a păsat că un copil poate să pornească în viaţa lui greşit, chiar din băncile şcoli. Nu vrem să acuzăm pe niciunul dintre cei 4.500 de angajaţi, dar acuzăm o boală într-un sistem care ar trebui să performeze.
       Schimbarea înseamnă calitate, iar calitate nu poţi să ai în niciun sistem, dacă nu atragi oamenii potriviţi pentru acest lucru. Cu un salariu lunar de 1.400 de lei, cât are în acest moment un cadru didactic debutant, suntem departe de rezolvarea unei probleme majore. Din păcate, nici perspectiva nu este optimistă.Atâta timp cât prin legea salarizării un profesor debutant va ajunge, ipotetic, în anul 2022 la un salariu net de 2400 de lei, este evident că este posibil să crească numărul  ”șlefuitorilor de suflete și caractere”, fără studii de specialitate. Și atunci se pune întrebarea firească:unde va ajunge această țară?, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.

Pentru informaţii suplimentare şi declaraţii:

Preşedinte FSLI, Simion Hancescu: 0722.779.716

FSLI: Dramele copiilor nu trebuie ignorate! În prezent, un consilier școlar are în grijă 800 de elevi!

             Cazul elevului din Brăila, care a încercat să se sinucidă în faţa colegilor săi, este un semnal de alarmă pentru noi toţi, dar mai ales pentru cei care au putere de decizie. Fenomenul bullying-ului în şcoli arată că sistemul de educaţie nu este pregătit, în acest moment, să evite și să gestioneze astfel de situații. Existenţa unui singur consilier şcolar la 800 de elevi este o problemă importantă care ar trebui rezolvată urgent. Altfel, cazurile în care copiii îşi arată, prin gesturi disperate, nevoia de atenţie, vor fi din ce în ce mai multe.  Datoria noastră este să găsim o soluţie pentru aceşti elevi. 

            3 din 10 copii sunt excluşi din grupul de colegi, 3 din 10 copii sunt ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi, iar 1 din 4 copii a fost umilit în faţa colegilor, arată un studiu realizat în 2016 de Organizaţia Salvaţi Copiii România, cu privire la fenomenul de bullying în şcolile româneşti.

          “Atenţia noastră ca profesori trebuie să fie sporită şi în ceea ce priveşte nevoia copilului de afecţiune, nu doar în procesul de predare. Colegii mei, prin rolul pe care îl au şi mai ales prin formarea profesională, sesizează modificările care intervin în comportamentul elevilor de la clasă. Nu de puţine ori, cadrele didactice sunt primele care observă când copiilor le lipsesc atenţia, dragostea părinţilor sau liniştea de acasă ori au probleme de integrare. Deşi cadrele didactice au pregătire psihopedagogică, intervenţia lor este limitată. Aici este nevoie de prezenţa şi suportul consilierilor şcolari, cu o pregătire mult mai bună în gestionarea acestor situaţii. În acest moment, în şcolile noastre sunt doar 1.900 de consilieri şcolari. Practic, un consilier trebuie să se ocupe de 800 de elevi, ceea ce este practic imposibil. Ar trebui ca un consilier școlar să se ocupe de cel mult 400 de elevi.Această situaţie nu trebuie neglijată, dacă vrem ca educaţia să fie una sănătoasă şi axată pe nevoile reale ale copilului. Considerăm că Guvernul trebuie să găsească, alături de specialişti, o soluţie pentru a creşte numărul consilierilor şcolari în unităţile de învăţământ. Altfel, suntem responsabili pentru orice gest al copiilor care trăiesc o dramă”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.


Pentru informaţii suplimentare și declarații:
Preşedinte FSLI, Simion Hancescu: 0722.779.716


29 sept. 2017

PICHETARE INSTITUTIA PREFECTULUI JUDETLUI CLUJ - 02.10.2017


Sindicatul Liber al Învățământului Preuniversitar Clujean, afiliat la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, ca urmare a deciziei Colegiului Național al Liderilor al susnumitei federații, întrunit în ședință de lucru în data de 04.09.2017 și în urma consultării propriilor membri de sindicat, a decis ca în cazul în care Guvernul nu acceptă încheierea unui acord scris, prin care se angajează să soluționeze mai multe probleme cu care se confruntă salariații din învățământ, începând cu 2 octombrie 2017, va începe formele de protest.

Principalele nemulțumiri ale salariaților din învățământ:         

1.     Tergiversarea elaborării  proiectului unei noi legi a educației. Conform Programului de Guvernare PSD – ALDE, o lege așteptată cu interes de către elevi, cadre didactice și părinți, este Legea Educației Naționale. Un act normativ realizat cu responsabilitate și supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntă de mai bine de 20 de ani sistemul de educație din România.


2.     Programele școlare sunt învechite și neadaptate cerințelor de pe piața muncii. Elevii nu sunt pregătiți să facă față provocărilor din plan profesional şi nici măcar pentru a-şi gestiona singuri viaţa. Din cauza programelor, sistemul de educaţie este axat pe partea teoretică, mai puţin pe practică, iar programul elevilor este sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. În opinia noastră, programele şcolare trebuie să fie regândite din temelii; ele trebuie adaptate la cerinţele reale ale pieţei muncii.


3.     Poziționarea funcțiilor didactice în grilele Legii salarizării. Conform prevederilor Legii nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, coeficientul maxim la care poate ajunge un profesor care are o vechime de peste 25 de ani în învățământ este de 2,76, pe o scară ierarhică de la 1 la 12! Consecința directă a poziționării în treimea inferioară a grilei de salarizare va fi neatragerea tinerilor performanți către cariera didactică și prăbușirea definitivă a calității actului instructiv-educativ.


4.     Calculul incorect al sporurilor. Deși conform  H.G. nr/. 38/2017 salariile de bază s-au majorat, de la data de 1 ianuarie 2017, în medie, cu 15%, calcularea sporurilor și indemnizațiilor  nu se face la salariile de bază  majorate de la 1 ianuarie 2017, ci aceste sporuri și indemnizații sunt calculate prin raportare la salariul de bază din luna decembrie 2016, ceea ce conduce la o diminuare a drepturilor salariale care se cuvin personalului didactic.

 
5.     Necuprinderea, în Legea bugetului de stat pentru anul 2017, a sumele necesare pentru plata sentinţelor judecătoreşti. Conform prevederilor legale, în anul 2017, o parte a salariaţilor din învăţământ ar trebui să primească sumele restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti, sume care nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017.

 

6.     Subfinanţarea educaţiei. În momentul de față România este codașa Europei în ceea ce privește procentul din PIB alocat educației. În timp ce media în U.E. în ceea ce privește finanțarea învățământului este de aproximativ 5,2% din P.I.B., în România acesta este în jur de 4%, iar consecințele se văd.


7.     Cuantumul pensiilor celor care au lucrat în învățământ. Pensionarii care au lucrat în sistemul de educaţie au în acest moment pensii de mizerie, situate în jurul sumei de 1.000 de lei, asta în timp ce sunt pensionari proveniți din domenii “strategice ”, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. În unele cazuri aceste pensii “speciale” au ajuns să fie mai mari decât veniturile încasate de angajaţi. Constatăm că există persoane care ies la pensie la 43 de ani, cu o pensie de peste 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl “recompensează” cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari. Considerăm că singurul  principiu care trebuie să stea la baza calculului  pensiilor din România trebuie să fie cel al contributivității la fondul de pensii! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori!

 
Luni, 2 octombrie, între orele 12.00-14.00, concomitent cu pichetările din reședințele de județ, SLIPC organizează o pichetare a Instituției Prefectului Județului Cluj, finalizată cu înmânarea unui memoriu către prefect.

Este nevoie mai mult decât oricând de solidaritate şi forţă.


Președinte SLIPC,
Prof. Lucia-Maria Cojocaru

11 sept. 2017

Mesajul Președintelui F.S.L.I. cu ocazia începutului de an şcolar 2017-2018

Stimați colegi,
Dragi elevi şi părinți,
 
 
Înainte de orice, sunt cadru didactic și de aceea mă voi adresa mai întâi vouă, elevilor. Poate că v-ați săturat de încurajări sau de formulările devenite un clişeu: “voi sunteți viitorul”, “speranța acestei țări de mai bine”. Îmi pare rău, dragi elevi, dacă nu mai credeți în aceste cuvinte. Da, au devenit clișee pentru că le-au folosit oameni care nu au crezut în ele, care nu au făcut nimic pentru a vă ajuta să creșteți așa cum ne dorim cu toții. Dar, chiar așa, eu vă spun că sunt adevărate! Este foarte important să luptați pentru viitorul vostru!
Îmi doresc să credeţi că aveţi forţa să faceţi tot ceea ce vă propuneţi, că puteți fi oriunde vă doriți să fiți şi că nu vă veţi simţi niciodată, nicăieri, inferiori! Nu aveţi de ce!
Noi, profesorii voştri, avem misiunea de a vă ghida. Voi sunteţi cei care, prin propriile forţe, puteţi să mişcaţi lumea. Noi vă mai luminăm din când în când calea. Vă așteaptă încercări grele: bacalaureat, teste naționale, testări, teze. Pe unii, simple liniuțe sau tabla înmulțirii. În faţa emoţiilor voastre avem datoria să ne deschidem, noi, profesorii voştri. Regret însă că nu e suficient doar acest lucru. Din păcate, începe un nou an şcolar, cu probleme vechi de zeci de ani, aşa cum sunt multe dintre şcolile în care învaţă unii dintre voi, nemodernizate, cu bănci scorojite, cu biblioteci sau laboratoare goale. Şi tot goale vor fi şi băncile, în prima zi de şcoală, pentru unii dintre voi, care nu vor primi manuale.
Neajunsurile ne lovesc pe toți: profesori, elevi și părinți. Guvernul nu a trecut clasa în fața noastră, a dascălilor, dar nici în fața voastră, a elevilor.
Vreau să mă adresez colegilor mei, cărora le spun că în mine vor găsi mereu un partener. Nu e simplu să fii la... centru, când armele pe care le ai sunt... puţine. Am fost amăgiţi cu majorări de salarii, sporuri sau alte beneficii. Nu cerem ceva exagerat şi am mai spus-o: în educaţie nu poți să faci performanţă cu profesori care nu sunt plătiţi corect. Guvernul trebuie să se gândească la un lucru: ce poate să transmită unor copii un profesor umilit?
Aşa cum a făcut de fiecare dată, FSLI va face tot posibilul ca nici actualii guvernanţi să nu îşi bată joc de angajații din învățământ. Am trimis un ultimatum Guvernului Tudose și așteptăm, până pe 25 septembrie, un răspuns ferm. În caz contrar, începem protestele.
Este ruşinos, domnilor care conduceţi ţara, ca cifrele să ne arate că România este țara din U.E.care alocă cei mai puţini bani pentru educaţie: 248 de euro pe cap de locuitor, în condiţiile în care media este de 1.400 de euro.
Este ruşinos că astăzi nu avem o coerenţă în programele şcolare, că sunt depăşite de realitatea de pe piaţa muncii. Este grav că avem şcoli care se deschid, deşi nu au avizul ISU. Este revoltător că un profesor debutant câştigă cât un muncitor necalificat.
În faţa acestei situaţii, părinții și cadrele didactice trebuie să devină o echipă, pentru că interesul nostru comun sunt copiii. Pentru asta, trebuie să încetăm să mai punem presiune şi pe părinți! Ei nu trebuie să mai aibă povara cumpărării auxiliarelor, cretă, să schimbe bănci sau să înlocuiască geamurile sparte, ca să nu le înghețe copiii în clase!
De 27 de ani Federația Sindicatelor Libere din Învățământ este alături de salariații din învățământ, dar și de partenerii noștri: părinți și elevi. Așa vrem să rămânem și în acest an.
Am încredere că împreună vom reuși să consolidăm, treptat, sistemul de învățământ. Îmi doresc să fie un an şcolar care să aducă schimbarea în bine acestui sistem. În 2018 se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire. Îmi doresc şi eu o Românie mai bună, pentru noi toţi, dar mai ales pentru copiii acestei țări și pentru cei care construiesc destine şi care modelează acești copii.
 
Preşedinte FSLI,
Simion HANCESCU

30 mar. 2017

Informare FSLI


       I.     Astăzi, 29 martie 2017, la sediul Guvernului României a avut loc întâlnirea Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, din partea Confederației  Sindicatelor Democratice  din România participând Iacob Baciu-președinte  și  Simion Hancescu-vicepreședinte.
În prezența Primului-ministru,domnul Mihai Grindeanu, a ministrului finanțelor publice-Viorel Ștefan, a ministrului educației naționale-Pavel Năstase  și a altor miniștri și secretari de stat s-au discutat următoarele:
 
1.Legea salarizării unitare

   Au fost discuții generale din care s-au desprins următoarele:
-       Prelungirea perioadei de discuții cu partenerii sociali, astfel încât să plece către Parlament un proiect de lege cât mai puțin contestat, dar fără a afecta termenul de adoptare a acestei legi ,care trebuie să fie 30.06.2017;
-       Să fie un singur reper de referință pentru stabilirea salariilor-salariul minim pe economie;
            Președintele FSLI, Simion Hancescu, a atras atenția că această lege de salarizare trebuie să repare actualele inechități și să schimbe ierarhiile din grilele de salarizare aplicate acum, care sunt ilogice și incorecte, amintind că cea mai echitabilă lege de salarizare din România a fost legea Nr.57/1974, unde într-o ierarhizare cu 41 de clase de salarizare, profesorul debutant pleca de la clasa 18, iar clasa maximă în învățământul preuniversitar era de 31, la fel ca și magistrații. Această ierarhizare ar trebui să se regăsească și viitoarea lege de salarizare.
           De asemenea, a solicitat ca prin noua lege de salarizare, banii de salarii să vină prin inspectoratele școlare și nu prin consiliile locale, așa cum se întâmplă acum.

             2. Legea educației naționale
             Toate părțile prezente au recunoscut că actuala lege a educației trebuie modificată, iar angajamentul părții guvernamentale a fost că până la finalul anului 2017 trebuie făcut acest proiect, iar în anul 2018 să fie supus dezbaterii publice și adoptat de către Parlament, astfel încât să intre în vigoare de la data de 1 septembrie 2018.
             Președintele FSLI  a atras atenția că legile după care a funcționat învățământul în ultimii 27 de ani au fost modificate nepermis de mult, elevii și profesorii fiind pe post de cobai și că a sosit momentul să se facă o lege care să fie valabilă macar pentru un ciclu complet de învățământ. Pentru ca acest deziderat să fie pus în practică, trebuie lasate orgoliile la o parte și să fie implicați/implicate toți cei interesați și toate instituțiile cu atribuții în domeniu, inclusiv Administrația Prezidențială și Academia Română.
            De asemenea, președintele FSLI  a atras atenția că problema cea mai gravă a învățământului românesc este cea a curriculei școlare, programele școlare fiind complet anormale și a căror revizuire radicală trebuie să fie un obiectiv imediat al M.E.N., lucru recunoscut de partea guveramentală.
            Președintele FSLI  a mai atras atenția asupra faptului că în Legea bugetului de stat pentru anul 2017 nu au fost prevăzute sumele necesare pentru plata sumelor restante stabilite prin sentințe judecătorești, precum și problema neplății dobânzilor penalizatoare obținute tot în instanță.Ministrul finanțelor a confirmat că este în temă cu aceste probleme și că la prima rectificare bugetară se vor aloca sumele pentru plata tranșelor restante și că vor încerca să găsească o soluție în ceea ce privește plata dobânzilor, recunoscând că autoritățile locale au semnalat la MFP că nu dispun de fonduri pentru plata dobânzilor.
 
            II. Astăzi la Ministerul Muncii și Justiției Sociale ni s-au prezentat  o parte a modificărilor operate în grila de salarizare, urmare a discuțiilor din data de 13.03.2017.Conform acestora, salariul profesorului debutant ar urma să fie, la 1 ianuarie 2022, de aproximativ 4050 lei ( 3500 lei la 1 ianuarie 2021), iar cel al profesorului S, cu o vechime de peste 25 de ani, de 6800 lei (6100 la 1 ianuarie 2021).De asemenea, ni s-a prezentat anexa cu sporurile pentru preuniversitar. Va trebui să luăm o decizie în ceea ce privește gradațiile de merit, în sensul de a se păstra actuala formă sau de a merge pe o altă variantă.Poziția președintelui FSLI a fost de a se crește de la 16%, la 20 % cuantumul celor care ar urma să primească și scăderea la 20 % a procentului de majorare a salariilor, iar durata de acordare să fie de 4 ani.


București ,29 martie  2017

2 mar. 2017

Contractul colectiv de muncă 2017-2018


- publicat in Monitorul Oficial Partea a V-a nr. 1 din 28.02.2017


Contractul colectiv de muncă unic la nivel de sector de activitate - învăţământ preuniversitar are ca scop stabilirea, în condițiile legii, a drepturilor şi obligaţiilor reciproce ale angajatorului şi salariaţilor membri de sindicat, precum şi condiţiile specifice de muncă şi urmăreşte promovarea şi garantarea unor relaţii de muncă echitabile, de natură să asigure protecţia socială a salariaţilor.
În ceea ce priveşte condiţiile specifice de muncă, determinate conform legii, drepturile şi obligaţiile părţilor se vor stabili prin contractele colective de muncă încheiate la nivelul inspectoratelor şcolare şi al celorlalte unități și instituţii subordonate, avându-se în vedere prevederile acestui contract colectiv de muncă. Angajatorul are toate drepturile şi obligaţiile care decurg din legislaţia în vigoare şi din contractul colectiv de muncă.
Documentul este semnat de Ministerul Educației Naționale și federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ: Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ și Federaţia Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

Sursa: 
http://www.monitoruloficial.ro/emonitornew/emonviewmof.php?fid=OC4wMjI0MTAwNjgyNTQ5RSsyOA%3D%3D 

http://www.edu.ro/contractul-colectiv-de-munc%C4%83-unic-la-nivel-de-sector-de-activitate-%C3%AEnv%C4%83%C5%A3%C4%83m%C3%A2nt-preuniversitar-pentru 

1 iul. 2016

FSLI solicita revocarea din funcția de ministru a d-lui Marius-Raul Bostan

FSLI solicita Prim-ministrului României, dl. Dacian Cioloş, revocarea din funcția de ministru al comunicațiilor și pentru societatea informațională a d-lui Marius-Raul Bostan, în urma declarațiilor incalificabile la adresa cadrelor didactice și a sistemului educațional din data de 28.06.2016
 


 
 
 

29 iun. 2016

Ministrul Bostan o rușine pentru țară! Cerem demisia sau demiterea, de urgență!


Declarația elucubrantă și cinică a „tehnocratului” Marius Raul Bostan, ministrul comunicațiilor, a produs stupefacție și revoltă în rândul salariaților din educație și, probabil, a multor părinți: „gratuitatea învățământului este o reminiscență a anilor de comunism”, iar „o mărire de salarii în zona asta de educație  nu ar provoca decât pagube pe următorii 2-3-5 ani, dar pagube pe care nu le mai poți recupera.”
Această declarație nu a fost făcută de vreun „cetățean oarecare” la cârciuma din sat, după ce a consumat câteva pahare de votcă, ci de un membru al Guvernului Cioloș, probabil având discernământ.
Câtă ură viscerală față de acest popor nevoiaș poate avea un demnitar care spune că „părinții ar trebui să plătească pentru educația copiilor lor”?!. Ei oricum susțin, prin taxe și impozite, educația. O asemenea afirmație este făcută în condițiile în care, în Constituția României este stipulat ca drept fundamental, dreptul la învățătură, precum și faptul că „învățământul obligatoriu este gratuit” (art. 32 alin.4). Este intolerabil ca un membru al Guvernului să se lanseze în afirmații publice, fără să cunoască nici cele mai elementare drepturi consfințite de Constituția statului din al cărui GUVERN face parte și care are ca principală  responsabilitate să asigure guvernarea, în limitele legii, mai ales ale celei fundamentale!
Într-o țară ca România, în care aproximativ 40% din populație trăiește la limita de subzistență, un ministru al Guvernului nu are dreptul să declare public asemenea enormități!
Domnule non-ministru, pentru foarte mulți părinți din această țară, acei „100 de lei pe lună”, pe care îi propuneți cu atâta ușurință să îi plătească lunar pentru educația propriilor copii, sunt, de multe ori, tocmai fondurile lunare pe care familia le are la dispoziție pentru a asigura hrana zilnică a propriilor copii școlari! Dacă pentru un ministru al cărui salariu net s-a triplat anul trecut nu este un efort semnificativ să plătească lunar 100 de lei, pentru educația propriului copil, pentru mulți dintre cetățenii acestui stat această sumă este un „lux nepermis” la un salariu net de sub 1000 de lei/lună! Acestea sunt realitățile cetățenilor pe care, în calitate de ministru, îi guvernați, dar pe care nu le cunoașteți, întrucât, fiind un ministru tehnocrat „performant”, nu ați avut timp să vă documentați înainte de a emite aberații în spațiul public!
 Federația Sindicatelor Libere din Învățământ consideră că este o jignire la adresa tuturor dascălilor afirmația aceluiași ministru conform căreia: „a mări salariile din educație înseamnă că România va intra într-o procedură de buget excesiv”, dar și o dovadă de nesimțire și servilism față de instituțiile internaționale care au interese meschine în și cu această țară!.
„Eu, ministru, pot să am 13500 de lei/lună net, dar tu, profesore, mulțumește-te cu 1100 de lei, că nu ești performant și, dacă nu-ți convine, dă-ți demisia”, cam acesta este modul de gândire al tehnocratului Bostan.
Domnule ministru tehnocrat, rolul Guvernului este să finanțeze educația,  să investească în resursa umană din educație și nu să „cerșească” banii de la părinți pentru educarea propriilor copii, cu atât mai puțin să își îndemne dascălii să plece spre alte meserii. Aceste afirmații, coroborate cu cele referitoare la „ideea opririi furnizării energiei electrice pentru consumatori după ora 24.00”, denotă o mentalitate corporatistă, similară cu cea enunțată de CEO NESTLE atunci când susținea că „Accesul la apă nu ar trebui să fie un drept public”.  Nu este acceptabil ca un membru al Guvernului României să emită astfel de opinii, care limitează sau interzic drepturi fundamentale ale omului.  
 Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită, domnului Dacian Julien Cioloș, Prim - ministrul României, să declare public dacă aceste afirmații incalificabile reprezintă poziția oficială a Guvernului României în ceea ce privește investiția în educație și în dascălii acestei țări!
Cerem public Primului-ministru să-l demită pe ministru Bostan, ale cărui afirmații nu fac cinste niciunui ministru! Dacă nu o va face, înseamnă că domnul Dacian Cioloș gândește similar cu ministrul Bostan!
Simplele scuze postate pe profilul propriu de facebook nu sunt de natură să înlăture gravitatea afirmațiilor publice la adresa dascălilor!

Presedinte, 
Simion Hancescu

București,
28.06.2016


15 iun. 2016

După 6 ani, Parlamentul României înlătură una dintre discriminările în salarizarea personalului bugetar

             Federația Sindicatelor Libere din Învățământ salută adoptarea, de către Camera Deputaților, cameră decizională, a Propunerii legislative pentru completarea Legii-cadru nr.284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice (Pl-x 707/2015).
             Prin această propunere, se prevede acordarea sporului pentru titlul științific de doctor pentru personalul plătit din fonduri publice care deține acest titlul științific în domeniul în care își desfășoară activitatea.
            Considerăm că numeroasele demersuri întreprinse de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, atât la nivelul Guvernului României, al Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, dar și la comisiile de specialitate ale Camerei Deputaților, pentru înlăturarea discriminării între salariații care dețineau titlul științific de doctor anterior datei de 31 decembrie 2009 și cei care l-au obținut după 31 decembrie 2009, au sensibilizat parlamentarii, determinând
adoptarea acestei legi.
             Este un gest firesc și normal într-o societate democratică, dar nu este și suficient pentru rezolvarea problemelor în domeniul salarizării bugetarilor !
             Este de datoria Guvernului României ca, la aprobarea normelor metodologice de aplicare a O.U.G. nr. 20/2016 să țină cont și de prevederile acestei legi, în ceea ce privește plata sporului pentru titlul științific de doctor.
             Federația Sindicatelor Libere din Învățământ consideră că Parlamentul României – forul legislativ suprem – are capacitatea de a discuta și aproba o lege unitară de salarizare pentru personalul plătit din fonduri publice, care să elimine numeroasele inadvertențe și dezechilibre existente în salarizare.
 
 
PREȘEDINTE,
Simion HANCESCU
 
București,
14 iunie 2016

10 iun. 2016

Analiza specialistilor: Angajatul are 63 de zile de concediu de odihna neefectuate. Cum le poate valorifica?

 
              In speta analizata astazi luam in considerare situatia unui angajat care are nu mai putin de 63 de zile de concediu de odihna neefectuate. I se cuvin. Sunt zilele care ii revin conform contractului individual de munca. Sunt zile pe care nu le va pierde, in mod evident.
             Asa cum bine stim, concediu de odihna nu se pierde. Chiar si atunci cand salariatul nu isi efectueaza zilele de concediu de odihna timp de ani de zile, el nu isi va pierde dreptul de a le efectua sau de a-i fi compensate in bani atunci cand contractul sau va inceta.
              Codul muncii prevede faptul ca dreptul la concediu de odihna anual platit este garantat tuturor salariatilor si nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renuntari sau limitari.
              "Potrivit art. 38 din Codul muncii, salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzactie prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate.
             Angajatorul nu trebuie sa uite ca acordarea concediului de odihna este un drept al salariatului care naste o obligatie pentru angajator.",
atentioneaza specialistii PortalCodulMuncii.ro.
             In situatia in care angajatorul a permis o astfel de situatie, incorecta de altfel, va trebui sa se asigure ca salariatul isi efectueaza perioada cuvenita de concediu de odihna

            Ce se intampla daca dupa 3 ani de zile in care salariatul nu si-a efectuat zilele de CO, el isi depune demisia sau contractul de munca inceteaza prin acordul partilor?
           In acest caz, salariatul in cauza va fi pus in drepturile aferente compensarii tuturor zilelor de concediu de odihna pe care nu le-a efectuat la momentul potrivt.
            "In concluzie, intrucat concediul de odihna nu se pierde, potrivit prevederilor legale efectuarea acestuia fiind obligatorie an de an. In situatia in care acest lucru nu este posibil in conditiile mentionate anterior, salariatul are dreptul la compensarea concediului neefectuat indiferent pe cati ani se intinde acesta.", precizeaza specialistii in legislatia muncii.
            Va amintim faptul ca toti salariatii au dreptul la minim 20 de zile de concediu de odihna pe an. In contractul individual de munca sau in CCM (contractul colectiv de munca) se pot stipula si nivele mai ridicate ale cuantumului zilelor de CO.

           La final, retinem faptul ca zilele de concediu de odihna nu se pierd. Nu se efectueaza in timpul de repaus saptamanal, nici in zilele de sarbatoare nationala, nici nu putem renunta la ele in calitate de angajatori sau de salariati.

          Va amintim:

          Care este durata minima a concediului de odihna anual?
          20 de zile lucratoare este durata minima.
Durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste in contractul individual de munca, cu respectarea legii si a contractelor colective de munca aplicabile. (Legea nr. 12/2015)
 
           Cate zile de concediu de odihna acordam angajatului care lucreaza 4 ore pe zi?            20 de zile lucratoare este durata minima. Salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile.
          Mare atentie la faptul ca alin. (4) al art 145 din Codul muncii , republicat, potrivit caruia durata concediului anual de odihna pentru salariatii cu contract individual de munca (CIM) cu timp partial se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat, a fost abrogat prin OUG 65/2005. Asadar, salariatii incadrati cu CIM cu timp partial se bucura de acelasi numar de zile de concediu de odihna ca restul salariatilor.

          Cum procedam cu zilele de concediu de odihna in cazul salariatilor care au fost in incapacitate temporara de munca, in concediu de maternitate, in concediu de risc maternal sau in concediu pentru ingrijirea copilului bolnav?
          La stabilirea duratei concediului de odihna anual, perioadele de incapacitate temporara de munca si cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal si concediului pentru ingrijirea copilului bolnav se considera perioade de activitate prestata, conform art. 145, alin. (4).


         Cum se calculeaza indemnizatia de concediu de odihna 
         Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu.
         Indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu.
de
Jurnalist de Legislatia Muncii, Afaceri si HR