3 iul. 2013

Nu despre şcoală, ci despre fraudă


Ancheta de fraudă la bacalaureat, demarată la Liceul “Dimitrie Bolintineanu” din Bucureşti, a obligat în premieră întreaga presă să ocupe prima pagină cu un eveniment din învăţământ, reluând cu o insistenţă demnă de o cauză mai bună aceleaşi informaţii de pe surse, condimentate cu nelipsitele aspecte picante. S-a remarcat cu ironie că este vorba de liceul unde absolvit şi şi-a luat bacalaureatul omul politic Marian Vanghelie în anul în care a devenit primar de sector.
Am înţeles că este vorba despre o anchetă “in rem”, prin urmare nefocalizată pe un făptuitor, existând doar suspiciuni cu privire la faptă. O asemenea convenabilă formulă permite să “umfli” câteva zeci de cadre didactice ca pe ultimii borfaşi şi să-i duci la audieri. Serialul spectacolelor cu mascaţi, dube şi elicoptere nu putea să nu atingă şi învăţământul. Totul trebuie murdărit, pentru a demonstra unui anume public ahtiat de circ “dreptatea” care se face în ţara asta. Scenariul presupune mobilizarea elitei poliţieneşti şi justiţiare: parchetul de pe lângă tribunalul capitalei, DGPMB, DNA, SRI, care au făcut percheziţii  prin sertarele din cancelarie şi prin băncile şcolare, câutând “înscrisuri şi obiecte relevante”, în timp ce elevii îşi susţineau proba la limba română din marii poeţi ai neamului.
Nu deplângem demiterea unor directori care se poate să fi fost corupţi, admitem “toleranţa zero” în faţa fraudei, dar batjocura ţintită pe profesor, având ca public părinţi şi elevi, nu poate decât să demotiveze munca în educaţie. Deşi articolele din presa centrală folosesc verbe la prezumtiv – profesorii ar fi primit mită, şpaga ar fi fost găsită în sutienele profesoarelor, directoarea ar fost filmată dezbrăcând un elev în timpul banchetului de clasa a XII-a – noroiul şi-a atins ţinta, educatorul este pus la colţ. S-a gândit vreun jurnlist că nu profesorul, ci ofertantul mitei, dacă şi câtă va fi fost acolo, este acela care nu vrea educaţie, nu vrea concurenţă loială, ci vizează sistematic acea ruină generală care permite semidoctului să-l sfideze pe omul cu şcoală?
Nu a sesizat nimeni acest aspect, pentru că acum era momentul mult aşteptat al lapidării profesorului. Şi pentru că toţi sunt fără păcat, fiecare a avut câte o piatră de aruncat. Un distins jurnalist de la Gândul îşi consumă muniţia pe “adulţii nevrotici” care “încearcă, de 23 de ani, să-i tâmpească pe copiii care au avut tupeul să nu clacheze trecând prin şcoală”. Dânsul pretinde ca breasla profesorilor să rămână, într-un ocean de mizerie, insula sacrificiului, în care să pulseze doar “vocaţia, altruismul nebunesc, vibraţia de creator”. Mă rog, fiecare cu utopia lui, dar date fiind în aceste zile eforturile de insultă rânjită la adresa slujitorilor şcolii, domnul Sultănoiu putea să lase pe mai târziu folositoarele sale remarci deontologice.
Din păcate la bătaia de joc generală răspundem doar cu fraze consolatoare de tipul “profesorul poate schimba sistemul”. I-aş răspunde jurnalistului de la Clujul liber, care a scris cu o lăudabilă indignare un articol despre pauperizarea profesorului, cu fraza moromeţiană: “Pe ce te bazezi?” Când şi unde în istorie s-a mai întâmplat asta? Toate reformele de sistem au fost făcute de sus. Decidentul ales democratic sau impus pe alte căi este cel care poate schimba. Nu poţi cere tălpii să mişte capul. De altfel un comentator i-a şi răspuns jurnalistului aşa: “Suntem în povestea cu baronul Munhauzen care se trage singur de păr să iasă din mlaştină.”

                                              Prof. Vladimir Pop, membru al

      Biroul Operativ al Sindicatului Liber al Învăţământului Preuniversitar Clujean

Niciun comentariu: