Exista unele inadvertente intre: -numarul maxim de 20 ore de la ciclul primar -posibilitatea predarii limbilor straine si predarea - mentionata expres - a sportului si religiei de catre profesori de specialitate la ciclul primar in conditiile in care numarul maxim de ore permis la I-IV este de 20 ore iar norma invatatoarei este de 20 ore. Deci: -fie numarul maxim de ore la I-IV este de 22, asa cum s-a anuntat in presa iar atunci, intr-adevar, e loc pentru limbi straine, religie si sport -fie numarul maxim de 20 de ore, dar norma e de 18 caz in care ,de asemenea, limbile straine, religia si sportul pot fi predate de profesori
PROPUNERI:
-acolo unde invatatorul are degrevare de norma (gradul I, peste 25 de ani vechime efectiva) sa se mentioneze expres posibilitatea predarii educatiei muzicale si a celei plastice de catre profesor de specialitate; pana in prezent, inspectoratul a facut tot posibilul ca actualul articol 45 din legea 128 / 1997 sa nu se respecte, gasind solutia platii cu ora; spre deosebire de multe alte discipline, educatia muzicala si educatia plastica au un randament care evolueaza invers proportional cu varsta; in clasele mici sunt interesati iar incepand cu sfarsitul clasei a VI-a interesul lor scade, de regula, vertiginos; mai poate exista o crestere in clasa a IX-a, dupa care, pe a X-a, interesul se diminueaza simtitor.
-ar fi de dorit ca norma invatatorului sa fie de 18 ore; nu atat din dorinta de a avea posibilitatea sa predam la I-IV, ci pentru faptul ca invatatorii sunt, astfel, discriminati
Precizez faptul ca, teoretic, conform actualului Statut al personalului didactic, predarea muzicii si a desenului la I-IV ar fi posibila acolo unde invatatorul are peste 25 de ani vechime si gradul I (articolul 45,alineatul 1) deoarece se precizeaza ca personalul care indeplineste conditiile amintite anterior beneficiaza de reducerea normei cu doua ore saptamanal. ori, norma invatatorului e definita ca totalul orelor din care se scad limbile, religia si sportul
In calitate de profesor, parinte, membru de sindicat subliniez urmatoarele: 1.Articolul 235- Norma didactica Unul din principiile managementului de personal spune ca in construirea fisei postului, la capitolul responsabilitati/sarcini trebuie evitata exprimarea conceptuala confuza, sau utilizarea unei enumerari deschise, pentru ca in ambele situatii se pot genera conflicte, abuzuri, sau neglijente. Cum sa poti insa crea o fisa a postului corecta daca insasi legea, aici articolul 235 este conceput abuziv, prin expresia de la punctul c) activitati de educatie, complementare procesului de invatamant Legea nu defineste conceptul si in consecinta cine si cum stabileste ce se intelege prin activitate complementara? Daca este sa calculam am zice asa: 18 ore predare+ 1 ora dirigentie+ 1 ora perfectionare (periodica/continua, se poate deduce din cele 90 de credite/5 ani)+ 20 ore?= 40h/sapt Cele 20 ore fac obiectul punctului c) si corespund profilului, specializarii si aptitudinilor persoanei care ocupa postul didactic respectiv. Atat de vag este acest mod de exprimare incat practic angajatul devine automat santajabil, el poate fi obligat de conducerea scolii, prin fisa postului, sa accepte varii responsabilitati si sunt convinsa ca nimeni din sistem nu va lua in calcul o serie de activitati extrem de importante si fundamentale, cum ar fi: pregatirea materialului didactic pentru fiecare lectie/ora (de exemplu sunt profesori care predau si 6 discipline diferite, cei de socioumane, de ex), corectarea lucrarilor/temelor elevilor (sunt profesori care au si 400 de elevi/an). Tot datorita acestei formulari dubioase se genereaza o situatie incorecta din punct de vedere economic- o serie de activitati complementare procesului de invatamant, de exemplu, o banala excursie, nu se poate desfasura in timpul celor 8 ore de program si atunci trebuie sa ne punem problema platii, pentru ca ele se desfasoara in weekend, in afara orelor de servici.Ori, dupa cum bine stim, niciodata nu au fost platite profesorilor activitatile din weekend.Si in legea in vigoare, la acest articol privitor la norma avem aceeasi eroare, chiar daca se utilizeaza alt concept. In acest sens nu pot sa nu imi pun intrebari privitoare la competenta celor care ne apara interesele- pentru ca nu este suficient sa lupti pentru cifra absoluta! oare in sindicat nu exista niciun expert in legislatia muncii, in managementul de personal? sau nu se poate cere o consultanta in acest sens?
2.In ceea ce priveste ocuparea posturilor in invatamant: pe baza experientei la catedra (15 ani), in C.A(4 ani), in practica pedagogica cu studentii (10 ani) propun urmatoarele: a) examen national de titularizare in sistem, prin acest examen ti se atesta nivelul de cunoastere si se pot titulariza cei cu medie peste 7.Acest examen trebuie sa verifice cunostinte de specialitate si psihopedagogice. b) examen pentru ocuparea unui post intr-o unitate scolara. Acest examen sa fie organizat de unitatea scolara care a vacantat postul, la concurs sa se poata prezenta cei titularizati, pentru un conctract pe perioada nedeterminata, si cei netitularizati, pe perioada determinata.Acest examen ar trebui construit in asa fel incat sa verifice competente practice, psihopedagogice si trasaturi de personalitate.
3.ART.50, 51Drepturile si obligatiile elevului Daca invatamantul este obligatoriu, asta inseamna ca frecventarea orelor este o obligatie (scuze pentru redundanta exprimarii), dar, din realitatea prezenta stim ce inseamna frecventa obligatorie. Din punct de vedere logic si legal- nu are sens expresia obligatie daca nu exista masuri punitive, sau coercitie. Ce se intampla daca un elev absenteaza, abandoneaza scoala? cine este responsabil si cum/ cine procedeaza? ce facem cu elevii care, din motive medicale (autentice, sau false) absenteaza? exista vreo limita? exista una, pana in 2005, dar s-a eliminat din regulamentul scolar (120 absente motivate medical obliga elevul la repetarea anului) pentru a nu mai inregistra, probabil, abandonul scolar (in unitatea unde lucrez, datorita eliminarii acestei reguli, nr. absentelor motivate medical a crescut cu aproape 400%/scoala).Dar e cine intereseaza? Exmatricularea este un non-sens in conditiile obligativitatii, dar repetentia nu; dar la cate absente motivate/nemotivate se repeta anul scolar.Ideea scaderii notei la purtare pentru cazul absentelor motivate medical este absurda, iar in cazul celor care abandoneaza scoala este aproape o recompensa. ART.41 Subliniez ca in invatamant exista trei filiere; real, uman si tehnologic. Ultima filiera a fost complet ignorata in ceea ce priveste bacalaureatul, atat daca privim spre numarul de ore de limba romana, matematica, cat si in ceea ce priveste disciplina optionala. Tot in invatamant exista unitati scolare cu predare bilingva, ce sa intampla cu aceste specializari in privinta bacalaureatului- nu intra nici la limba materna, nici la profil, pentru ca exista situatii de filiera tehnologica cu predare bilingva. In cazul filierei tehnologice exista o diferenta foarte mare privitoare la durata studiilor, anul scolar se prelungeste pentru acestia cu cateva saptamani si obtin un atestat profesional, dar acelasi atestat profesional il primesc si elevii de la clasele de informatica, fara insa sa trebuiasca sa faca practica. Atestatele (in limba romana si o limba straina si TIC) daca nu sunt promovate conduc la ce? sunt obligatorii? au legatura cu diploma de bac? nu e clar. Exista in tara unitati scolare unde nu exista calculatoare, sau daca exista nu functioneaza, sau nu au profesor specializat pe post. Ce fac elevii respectivi la test?
3 comentarii:
Exista unele inadvertente intre:
-numarul maxim de 20 ore de la ciclul primar
-posibilitatea predarii limbilor straine si predarea - mentionata expres - a sportului si religiei de catre profesori de specialitate la ciclul primar
in conditiile in care numarul maxim de ore permis la I-IV este de 20 ore iar norma invatatoarei este de 20 ore. Deci:
-fie numarul maxim de ore la I-IV este de 22, asa cum s-a anuntat in presa iar atunci, intr-adevar, e loc pentru limbi straine, religie si sport
-fie numarul maxim de 20 de ore, dar norma e de 18 caz in care ,de asemenea, limbile straine, religia si sportul pot fi predate de profesori
PROPUNERI:
-acolo unde invatatorul are degrevare de norma (gradul I, peste 25 de ani vechime efectiva) sa se mentioneze expres posibilitatea predarii educatiei muzicale si a celei plastice de catre profesor de specialitate; pana in prezent, inspectoratul a facut tot posibilul ca actualul articol 45 din legea 128 / 1997 sa nu se respecte, gasind solutia platii cu ora; spre deosebire de multe alte discipline, educatia muzicala si educatia plastica au un randament care evolueaza invers proportional cu varsta; in clasele mici sunt interesati iar incepand cu sfarsitul clasei a VI-a interesul lor scade, de regula, vertiginos; mai poate exista o crestere in clasa a IX-a, dupa care, pe a X-a, interesul se diminueaza simtitor.
-ar fi de dorit ca norma invatatorului sa fie de 18 ore; nu atat din dorinta de a avea posibilitatea sa predam la I-IV, ci pentru faptul ca invatatorii sunt, astfel, discriminati
Precizez faptul ca, teoretic, conform actualului Statut al personalului didactic, predarea muzicii si a desenului la I-IV ar fi posibila acolo unde invatatorul are peste 25 de ani vechime si gradul I (articolul 45,alineatul 1) deoarece se precizeaza ca personalul care indeplineste conditiile amintite anterior beneficiaza de reducerea normei cu doua ore saptamanal. ori, norma invatatorului e definita ca totalul orelor din care se scad limbile, religia si sportul
In calitate de profesor, parinte, membru de sindicat subliniez urmatoarele:
1.Articolul 235- Norma didactica
Unul din principiile managementului de personal spune ca in construirea fisei postului, la capitolul responsabilitati/sarcini trebuie evitata exprimarea conceptuala confuza, sau utilizarea unei enumerari deschise, pentru ca in ambele situatii se pot genera conflicte, abuzuri, sau neglijente.
Cum sa poti insa crea o fisa a postului corecta daca insasi legea, aici articolul 235 este conceput abuziv, prin expresia de la punctul c) activitati de educatie, complementare procesului de invatamant
Legea nu defineste conceptul si in consecinta cine si cum stabileste ce se intelege prin activitate complementara?
Daca este sa calculam am zice asa:
18 ore predare+ 1 ora dirigentie+ 1 ora perfectionare (periodica/continua, se poate deduce din cele 90 de credite/5 ani)+ 20 ore?= 40h/sapt
Cele 20 ore fac obiectul punctului c) si corespund profilului, specializarii si aptitudinilor persoanei care ocupa postul didactic respectiv. Atat de vag este acest mod de exprimare incat practic angajatul devine automat santajabil, el poate fi obligat de conducerea scolii, prin fisa postului, sa accepte varii responsabilitati si sunt convinsa ca nimeni din sistem nu va lua in calcul o serie de activitati extrem de importante si fundamentale, cum ar fi: pregatirea materialului didactic pentru fiecare lectie/ora (de exemplu sunt profesori care predau si 6 discipline diferite, cei de socioumane, de ex), corectarea lucrarilor/temelor elevilor (sunt profesori care au si 400 de elevi/an).
Tot datorita acestei formulari dubioase se genereaza o situatie incorecta din punct de vedere economic- o serie de activitati complementare procesului de invatamant, de exemplu, o banala excursie, nu se poate desfasura in timpul celor 8 ore de program si atunci trebuie sa ne punem problema platii, pentru ca ele se desfasoara in weekend, in afara orelor de servici.Ori, dupa cum bine stim, niciodata nu au fost platite profesorilor activitatile din weekend.Si in legea in vigoare, la acest articol privitor la norma avem aceeasi eroare, chiar daca se utilizeaza alt concept.
In acest sens nu pot sa nu imi pun intrebari privitoare la competenta celor care ne apara interesele- pentru ca nu este suficient sa lupti pentru cifra absoluta! oare in sindicat nu exista niciun expert in legislatia muncii, in managementul de personal? sau nu se poate cere o consultanta in acest sens?
2.In ceea ce priveste ocuparea posturilor in invatamant: pe baza experientei la catedra (15 ani), in C.A(4 ani), in practica pedagogica cu studentii (10 ani) propun urmatoarele:
a) examen national de titularizare in sistem, prin acest examen ti se atesta nivelul de cunoastere si se pot titulariza cei cu medie peste 7.Acest examen trebuie sa verifice cunostinte de specialitate si psihopedagogice.
b) examen pentru ocuparea unui post intr-o unitate scolara. Acest examen sa fie organizat de unitatea scolara care a vacantat postul, la concurs sa se poata prezenta cei titularizati, pentru un conctract pe perioada nedeterminata, si cei netitularizati, pe perioada determinata.Acest examen ar trebui construit in asa fel incat sa verifice competente practice, psihopedagogice si trasaturi de personalitate.
3.ART.50, 51Drepturile si obligatiile elevului
Daca invatamantul este obligatoriu, asta inseamna ca frecventarea orelor este o obligatie (scuze pentru redundanta exprimarii), dar, din realitatea prezenta stim ce inseamna frecventa obligatorie. Din punct de vedere logic si legal- nu are sens expresia obligatie daca nu exista masuri punitive, sau coercitie.
Ce se intampla daca un elev absenteaza, abandoneaza scoala? cine este responsabil si cum/ cine procedeaza?
ce facem cu elevii care, din motive medicale (autentice, sau false) absenteaza? exista vreo limita? exista una, pana in 2005, dar s-a eliminat din regulamentul scolar (120 absente motivate medical obliga elevul la repetarea anului) pentru a nu mai inregistra, probabil, abandonul scolar (in unitatea unde lucrez, datorita eliminarii acestei reguli, nr. absentelor motivate medical a crescut cu aproape 400%/scoala).Dar e cine intereseaza?
Exmatricularea este un non-sens in conditiile obligativitatii, dar repetentia nu; dar la cate absente motivate/nemotivate se repeta anul scolar.Ideea scaderii notei la purtare pentru cazul absentelor motivate medical este absurda, iar in cazul celor care abandoneaza scoala este aproape o recompensa.
ART.41
Subliniez ca in invatamant exista trei filiere; real, uman si tehnologic. Ultima filiera a fost complet ignorata in ceea ce priveste bacalaureatul, atat daca privim spre numarul de ore de limba romana, matematica, cat si in ceea ce priveste disciplina optionala.
Tot in invatamant exista unitati scolare cu predare bilingva, ce sa intampla cu aceste specializari in privinta bacalaureatului- nu intra nici la limba materna, nici la profil, pentru ca exista situatii de filiera tehnologica cu predare bilingva.
In cazul filierei tehnologice exista o diferenta foarte mare privitoare la durata studiilor, anul scolar se prelungeste pentru acestia cu cateva saptamani si obtin un atestat profesional, dar acelasi atestat profesional il primesc si elevii de la clasele de informatica, fara insa sa trebuiasca sa faca practica.
Atestatele (in limba romana si o limba straina si TIC) daca nu sunt promovate conduc la ce? sunt obligatorii? au legatura cu diploma de bac? nu e clar.
Exista in tara unitati scolare unde nu exista calculatoare, sau daca exista nu functioneaza, sau nu au profesor specializat pe post. Ce fac elevii respectivi la test?
Trimiteți un comentariu