În unităţile de învăţământ din România, în acest an
şcolar, 2017-2018, la catedră au ajuns 4.500 de cadre didactice necalificate.
România este singura ţară din Uniunea Europeană în care există titulatura de
necalificat în sistemul educaţional. Motivul: tinerii performanţi, cu dăruire
şi formare de specialitate, nu vor să predea în şcolile din ţară din cauza
salariilor mult prea mici sau pentru că nu sunt motivaţi sub nicio formă să
ajungă în faţa copiilor pe care să îi ajute să se dezvolte.
Federaţia Sindicatelor Libere din
Învăţământ atrage atenţia Guvernului României că din cauza salariilor mult prea
mici, numărul tinerilor care vor să păşească spre profesia de dascăl este în
scădere.
Dacă în anul 2004, la un număr de 4 milioane de copii,
existau 343.000 de posturi în educaţie, în anul 2017, ne confruntăm atât cu
scăderea numărului de copii la 3 milioane, dar şi cu scăderea numărului de
posturi didactice la aproximativ 295.000. În plus, dacă în anul 2005 existau
19.500 de debutanţi, în 2017, numărul acestora a ajuns la 16.000.
Lipsa personalului didactic
calificat în şcolile din România sporeşte un fenomen pe care nu ni-l dorim:
creşterea numărului de necalificaţi care ajung să predea elevilor. În acest an
şcolar au fost încadraţi 4.500 de angajaţi necalificaţi în acest sistem.
“Ar trebui să facem
un simplu exerciţiu de imaginaţie să ne dăm seama cât de gravă este situaţia
din învăţământul românesc: gândiţi-vă ce ar însemna ca un medic necalificat să
intre în sala de operaţii şi să facă o intervenţie chirurgicală? Sau un medic
necalificat să prescrie medicamente unui bolnav? Ce ar însemna ca un
necalificat să instrumenteze un dosar în justiţie, un necalificat să
stabilească bugetul unei comunităţi sau un necalificat să conducă un avion sau o locomotivă? Ni se pare
revoltător sau absurd. Dacă se acceptă ca în anul 2017 să fie copii care sunt “
modelați” de necalificați, înseamnă că inclusiv România este condusă de
persoane “fără studii de specialitate “
Şi totuşi această
situaţie este permisă exact în sistemul în care copiii ajung să fie lăsaţi pe
mână unor oameni care nu au formarea sau experienţa necesară actului
educaţional.
FSLI consideră că este inacceptabil ca în faţa copiilor
să ajungă “dascăli” care nu stăpânesc
materia pe care o predau, aşa cum nu au nici abilităţile psihopedagogice necesare
pentru formarea unor caractere.
Am ajuns aici, pentru că ani la
rând a fost tolerat acest fenomen. Nimănui nu i-a păsat că un copil poate să
pornească în viaţa lui greşit, chiar din băncile şcoli. Nu vrem să acuzăm pe
niciunul dintre cei 4.500 de angajaţi, dar acuzăm o boală într-un sistem care
ar trebui să performeze.
Schimbarea înseamnă calitate, iar calitate nu
poţi să ai în niciun sistem, dacă nu atragi oamenii potriviţi pentru acest
lucru. Cu un salariu lunar de 1.400 de lei, cât are în acest moment un cadru
didactic debutant, suntem departe de rezolvarea unei probleme majore. Din păcate, nici perspectiva nu este
optimistă.Atâta timp cât prin legea salarizării un profesor debutant va ajunge,
ipotetic, în anul 2022 la un salariu net de 2400 de lei, este evident că este
posibil să crească numărul ”șlefuitorilor de
suflete și caractere”, fără studii de specialitate. Și atunci se pune
întrebarea firească:unde va ajunge această țară?, a declarat preşedintele FSLI,
Simion Hancescu.
Pentru informaţii
suplimentare şi declaraţii:
Preşedinte FSLI,
Simion Hancescu: 0722.779.716
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu