6 iun. 2012

Despre Bacalaureat si datul cu presupusul


Aud multi presupusi cunoscatori ai sistemului de invatmant preuniversitar dandu-si cu parerea pe tema examenului de bacalaureat. Seamana putin a datul cu sania sau a datul cu presupusul. Pacat ca unii au fost si prin executive.
Totusi sunt nevoit sa le spun ca actualul examen de bacalaureat se desfasoara astfel:
A. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala în limba româna;
B. proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala în limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limba a minoritatilor nationale.
C. proba de evaluare a competentelor lingvistice într-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul învatamântului liceal.
D. proba de evaluare a competentelor digitale.
a) Proba scrisa la limba si literatura româna – proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile;
b) Proba scrisa la limba si literatura materna – proba comuna pentru elevii de la toate filierele, profilurile si specializarile, care au urmat studiile liceale într-o limba a minoritatilor nationale;
c) O proba scrisa, diferentiata în functie de filiera, profil si specializare, dupa cum urmeaza:
(i) matematica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru toate profilurile din filiera tehnologica si pentru profilul militar si profilul pedagogic - specializarea învatatori-educatoare, din filiera vocationala;
(ii) istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celor mentionate la punctul c) (i);
d) O proba scrisa la care elevul poate opta, în conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse în urmatoarele doua grupe:
(i) fizica, chimie, biologie sau informatica – pentru profilul real din filiera teoretica, pentru profilul tehnic si profilul resurse naturale si protectia mediului din filiera tehnologica si pentru profilul militar din filiera vocationala;
(ii) geografie, filosofie, logica si argumentare, economie, psihologie si, dupa caz, sociologie - pentru profilul umanist din filiera teoretica, pentru profilul servicii din filiera tehnologica si pentru toate profilurile si specializarile din filiera vocationala, cu exceptia celui mentionat la punctul d) (i).

Legea educatiei nationale spune ca din 2015 trebuie sa avem bacalaureatul organizat astfel:
Examenul naţional de bacalaureat constă în susţinerea următoarelor probe:
- proba A de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română;
- proba B de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
- proba C de evaluare a competenţei lingvistice la două limbi de circulaţie internaţională studiate pe parcursul învăţământului liceal.
- proba D de evaluare a competenţelor digitale.
- proba E scrisă de evaluare a competenţelor formate pe durata învăţământului liceal, după cum urmează:

a) probă scrisă la Limba şi literatura română - probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările;
b) probă scrisă la Limba şi literatura maternă - probă comună pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale;
c) două probe scrise, diferenţiate după cum urmează:
1. pentru profilul real din filiera teoretică:
(i) matematică;
(ii) probă transdisciplinară din ştiinţe: fizică, chimie, biologie;

2. pentru profilul umanist din filiera teoretică:
(i) o limbă de circulaţie internaţională;
(ii) probă transdisciplinară din geografie, istorie, ştiinţe socioumane;

3. pentru filiera tehnologică:
(i) probă scrisă disciplinară specifică profilului;
(ii) probă transdisciplinară specifică domeniului de pregătire;

4. pentru filiera vocaţională:
(i) probă practică sau scrisă, după caz, specifică profilului ori specializării;
(ii) probă transdisciplinară specifică profilului sau specializării.

Putem astepta pana in 2015 sau sa luam o decizie acuma. In acest sens intentionez consultarea scrisa a elevilor din clasele 9-11 si a parintilor acestora cu privire la ce fel de examen de bacalaureat se doreste in 2013. In paralel aceasta consultare o sa fie si online pe site-ul ministerului.
Astfel sper sa reusesc sa stopez DATUL CU PRESUPUSUL in domeniu Educatiei.
Cred ca semnaturile a peste doua milioane de romani (parinti si elevi) inseamna mai mult decat presupunerile unor pseudoexperti in educatiei.
Sa nu uitam ca totusi mai exista o varianta: Legea educatiei nationale (Codul Educatie - care acuma se afla in Senat) care poate stabili examenul de bacalaureat, cu adevarat in urma unei dezbateri parlamentare. Cu siguranta dupa 10 iunie vom sti ce drum avem de urmat.

Niciun comentariu: