14 sept. 2011

APROAPE DE OAMENI

Simion Hancescu, presedinte Federatia Sindicatelor Libere din Învătământ
(articol aparut in Tribuna Invatamantului nr. 1115 / 12-18.09.2011)


Dezastru, vinovătie, nemultumiri, supărare. Sunt cuvinte grele care s-au regăsit, din păcate, în descrierea educatiei din acest an. Dezastrul... examenului de bacalaureat. S-a anuntat cu surle si trâmbite că rezultatele din acest an au fost cu mult sub asteptări, o adevărată catastrofă a învătământului românesc. După „fotografierea” situatiei s-au căutat vinovatii. Părintii, elevii, profesorii, Ministerul Educatiei, societatea, cine poartă culpa nestiintei? As spune că fiecare dintre părti se face responsabilă. Evident că au început nemultumirile, iar supărarea a fost inevitabilă mai ales că dezastrul bacalaureatului a fost cu... bis.
Ceea ce nimeni nu a făcut a fost să găsească si solutii pentru a rezolva această problemă majoră a scolii românesti si este foarte probabil ca anul viitor să o luăm de la capăt: aceleasi rezultate slabe, aceeasi lipsă de solusii. Ne-am întrebat de ce nu se mai învasă, de ce sunt elevii plictisisi sau profesorii tracasati? Ar trebui să ne gândim la un mod de a reorganiza sistemul de învătământ. Programele scolare trebuie să fie aerisite, astfel încât materia predată să ofere elevilor informatiile de care au nevoie. Avem nevoie de mai multă practică, pentru a forma muncitori calificati, iar sistemul de evaluare, cel putin la examenul de bacalaureat, trebuie să fie diferentiat în functie de competentele elevului.
Părintii sunt la fel de importanti ca si profesorii atunci când este creionat caracterul unui elev. Acestia trebuie să înteleagă faptul că un copil îsi dă interesul pentru învătătură dacă si părintele îi insuflă acest lucru.
Nu vreau să fac o analiză a bacalaureatului sau a sistemului de învătământ, pentru că asta facem cu totii de foarte mult timp. Analizăm, criticăm, ne facem că luăm măsuri, dăm sanctiuni. Ceea ce nu se întelege este rolul fiecăruia dintre noi în acest sistem mare, numit „educatie”.

INCEPUT PENTRU O SCHIMBARE
Anul scolar 2011-2012 este un început pentru schimbare. Primul lucru de care trebuie să dăm dovadă, atunci când vorbim de schimbare, este responsabilitatea. Implicarea în viata comunitătii, retrezirea spiritului civic sunt două dintre elementele importante care vor trasa traiectoria sindicală. Încercăm să fim mai aproape de cadrele didactice chiar de la primul pas făcut în sistem. Vom deveni principalii lor consilieri, astfel încât să transformăm profesia de cadru didactic în ceea ce era pe vremuri, admirată, respectată si plină de satisfactii. De aceeasi consiliere vor beneficia si pe parcursul carierei didactice. Totodată serviciile pe care le vom oferi se vor axa foarte mult pe formarea profesională. În plus, prin intermediul proiectelor vrem să ne implicăm inclusiv în reconversia profesională a membrilor de sindicat având în vedere instabilitatea de pe piata muncii.
Parteneriatele cu organizatii sindicale din străinătate vor fi una dintre sursele „aprovizionării” cu experientă. Vom învăta de la altii cum au făcut ca sindicatul să nu rămână cu o imagine învechită a iesirilor în stradă, a pancartelor sau a sloganurilor rostite, de cele mai multe ori către oameni impasibili.
Ne vom îndrepta privirea si către cei care se pregătesc de absolvirea studiilor superioare si au ca optiune profesională învătământul, printr-o caravană care se va desfăsura în cadrul parteneriatului încheiat între Departamentul pentru Tineret al federatiei si universitătile din tară. Vrem să le explicăm ce înseamnă să stai la catedră, să predai lectia, să evaluezi un elev, să notezi o absentă în catalog. Pare simplu, dar e complicat, pentru că pe umerii dascălilor atârnă responsabilitatea. Dacă vor întelege acest lucru vor fi în stare să ia o decizie mult mai bună, atât pentru ei cât si pentru elevii pe care îi vor avea sub coordonare. Este una dintre modalitătile prin care încercăm să diminuăm numărul suplinitorilor necalificati.
Obiectivele noi nu ne vor face să uităm de alte probleme pe care le au colegii nostri. Salarizarea care să se ridice la asteptările cadrelor didactice rămâne o prioritate pentru federatia noastră. Din păcate, însă cei care au putere de decizie sunt cei aflati la guvernare. O finantare reală, cu cel putin 6% din Produsul Intern Brut se impune dacă vrem să avem calitatea, despre care spunem cu totii că are nevoie educatia din România.

NEVOIA DE A CONSTRUI
Am spus întotdeauna, calitatea în educatie nu se poate face fără motivarea materială a oamenilor si fără investitii. Gânditi-vă la sistemele de învătământ din străinătate, care sunt considerate de guvernele statelor respective, priorităti. Problema finantării educatiei a fost abordată si în forurile de conducere ale Uniunii Europene, acestea atrăgând atentia că există tări unde educatia primeste fonduri insuficiente. România este printre acestea.
Pentru a fi în sprijinul colegilor nostri si pregătiti să intervenim ori de câte ori au nevoie este foarte important să le cunoastem cerintele. „Aproape de oameni”, este deviza care va contura toate actiunile pe care dorim să le facem în acest an, dar oamenii trebuie să stie ce să ne ceară, pentru ca noi să le oferim ceea ce este util pentru ei. Vom dezvolta un parteneriat si mai solid, dar pentru acest lucru avem nevoie de încredere reciprocă.
Noul an scolar va fi cel al verbului „a construi” si cred că fiecare dintre noi va putea să facă acest lucru, dacă stie unde să caute resursele de care are nevoie. Cred în dragostea fată de copii, în respectul pentru profesie si în devotamentul pe care încă le mai au cadrele didactice. Sper ca si societatea românească si cei care o conduc să aprecieze efortul depus de dascălii care învată copiii să scrie, să socotească, să îsi facă un drum în viată. Succes tuturor în noul an scolar!

12 sept. 2011

Cadouri de început de an şcolar

După o vară agitată, condimentată de scandalul rezultatelor dezastruoase la bacalaureat, dar şi la titularizare, MECTS şi-a propus să facă ordine într-un sistem în care şi profesorii şi elevii prea îşi fac de cap. Testarea iniţială a elevilor (până acum reper al profesorului de la catedră) devine o problemă de stringenţă naţională. Absenţele elevilor vor fi monitorizate bob cu bob şi centralizate prin “pontaj” electronic. Inspectorii şi directorii de şcoli sunt obligaţi să se aşeze la catedră. Asta după ce toţi directorii de unităţi de învăţământ au urmat cursurile managemetului educaţional cu finanţare din fonduri europene. Subit managementul nu mai este considerat o profesie şi trebuie întors omul la meseria de bază. Fireşte directorii de şcoli mici pot preda şi au predat şi până acum.
Ce te faci însă de exemplu cu directoarea unei grădiniţe cu 6 structuri, cu program prelungit, cu peste 300 de preşcolari, cu câte 15-17 grupe?. Ea nu poate „preda” decât ca educatoare la grupă. Printre picături trebuie să asigure asistenţă administrativă, mentorat pentru educatoarele din subordine, consiliere pentru părinţi. Cerinţele speciale ale copiilor preşcolari se rezolvă prin audienţe zilnice acordate familiei. Când directoarea va face activitate la grupă, cine o va suplini ca manager? Oare îngijitoarea, necalificată nici pentru supravegherea copiilor, poate fi acreditată cu competenţe manageriale şi de administraţie? Sau colega de grupă, în cazul când aceasta există, este obligată să lucreze in două ture şi să suplinească neremunerată directoarea la nesfârşit?! Directoarele de grădiniţe, profesioniste de excepţie, nu vor accepta să fie suplinite nici la grupă, nici în munca managerială, iar rezultatul va fi extenuarea. Vor munci zilnc între orele 7,30 şi 17,30 sau 18. Cât vor rezista? Ce calitate va avea munca lor în asemenea condiţii? Dintotdeauna directoarele de centre bugetare au fost degrevate total de ore ca să-şi poată îndeplini în timp real sarcinile de serviciu. Între timp pentru aceste colege ale noastre se va fi scris un secret Cod al Muncii pentru fraieri, care se aplică acum copios, ca să facem economie indiferent de sacrificii şi mai ales de consecinţe.
Ce cadouri primesc elevii la început de an şcolar? Vacanţa lor de vară va fi mai scurtă cu două săptămâni, deoarece cursurile se termină în 22 iunie şi reîncep în 10 septembrie. Mai primesc un calendar nou şi obositor de examene (din doi în doi ani), pe aceleaşi programe depăşite. Elevii care intră în anul acesta în clasa a V-a vor face cinci ani de gimnaziu în loc de patru, după care vârsta le va permite să intre în câmpul muncii. Angajatorii fac coadă de pe acum sa-i primească în schemă. Săptămâna ,,Şcoala altfel”, 2-6 aprilie 2012, perioadă dedicată activităţilor educative extracurriculare şi extraşcolare, ar trebui să le aducă satisfacţii în competiţii sportive şi activităţi de club. Deocamdată nici profesorii, nici directorii nu au experienţă în derularea unei săptămâni de activităţi extraşcolare. O unitate de învăţământ nu se poate transforma peste noapte într-o tabără. Un furnicar de elevi care se mişcă liber va crea probleme de securitate şi chiar de coerenţă şi eficienţă a activităţii. Iar dacă îi aduni într-o clasă, le proiectezi un film şi le ţii prelegeri despre alimentaţia sănătoasă sau despre dependenţa de calculator, nu vor simţi că şcoala lor a devenit „altfel”. De lecţii de dirigenţie au ei parte tot anul. Legea nr. 1/2011 prevede pentru copiii proveniţi din minorităţile naţionale învăţarea istoriei şi a geografiei în limba maternă, iar limba română va fi studiată ca limbă străină. Vor deveni astfel în România cu totul inegale şansele la admiterea în învăţământul superior sau la încadrare. Nu contează. Important este ca politicienii să creeze condiţii de apartheid şcolar pentru copiii alegătorilor şi să împartă societatea în caste etnice.
Dar să ne întoarcem la cadourile profesorilor. Anul 2011 a fost ultimul în care ministerul de resort a organizat concursuri naţionale de titularizare sau suplinire. La anul ocuparea posturilor din învăţămant va fi gestionată direct din şcoli. Dacă angrenajul circulator pcr (pile, cunoşinţe, relaţii, a se observa că l-am scris cu minuscule) va funcţiona bine sub acoperişul şcolii, omul va avea post. Dacă nu, diploma lui va culege căpşuni. Pe bani mai mulţi.
Onor ministerul trimite profesorilor un cadou de început de an şcolar numit „Foaie de parcurs pentru anul şcolar 2011-2012”. Foaia de parcurs, precizăm pentru necunoscători, este documentul care se înmânează şoferului, în care este indicat itinerarul şi însărcinările, pentru ca omul de la volan să nu dea în gropi sau să se abată din drum pe benzina patronului. Pare o glumă să trimiţi asa ceva în şcoli, dar documentul MECTS este cât se poate de serios, iar scopul lui este să arate calea şi să aducă lumină. Există puncte ceţoase pe harta învăţământului românesc? Nici o problemă, ele vor fi clarificate pixel cu pixel după parcurgerea foii MECTS. Ce ne spune acest indicator de parcurs cu trei direcţii? Că absenteismul trebuie monitorizat, prevenit şi redus. Că scopul evaluării este acela de a orienta şi optimiza învăţarea. Că lectura înseamnă înţelegerea textului, indiferent de disciplină. Noutăţi absolute, nimeni nu s-a gândit la toate astea până acum.
Dar iată cum trebuie să strălucească pe hârtie aceşti trei megapixeli. Dacă lecţiile tale nu sunt destul de atractive pentru absenteişti, timp de 6 luni vei întocmi schiţe pentru fiecare lecţie. Başca hartiile care atestă sedinţele tematice şi consilierea părinţilor, rapoartele săptămânale de monitorizare şi programele de măsuri ale diriginţilor. Gândiţi-vă, dragi elevi absenteişti, câte păduri se vor tăia din cauza voastră.
Şi cu evaluarea ce facem? O bancă de instrumente de evaluare unică se va constitui în fiecare şcoală. Că doar n-o să-i lăsăm pe profesori să-şi elaboreze singur instrumentele de evaluare. Chiar dacă au fost abilitaţi la cursuri de perfecţionare, nu se pricep ei la asemena fineţuri. Apelează la bancă şi execută. Le dăm planificări unice şi instrumente unice de evaluare, teste iniţiale unice emanate de la un model naţional. Şoferul poate lua acum mâna de pe volan. Foaia lui de parcurs este de fapt un pilot automat. N-are importanţă că planificarea unică prevede o săptămână de recapitulare pentru testarea iniţiala, iar foaia de parcurs prevede două. Sunt destule săptămâni. Dar iată că pilotul automat se gripează. După testarea elevilor, profesorul poate lua un „ecart” faţă de programa şcolară, dacă la „întâlnirile individuale” cu părinţii se convine acest lucru. Testările finale se vor organiza însă după o procedură asemănătoare, adică vor fi tot unice. Asta înseamnă că şi elevii care au fost remediaţi prin „ecart” faţă de programă vor fi supuşi testării unice. Adunăm mere cu pere în aceeaşi statistică.
Dar să vedem cum îmbunătăţim competenţele de lectură la elevii noştri robi ai imaginii şi ai socializării digitale. Nimic mai simplu. Referindu-ne doar la clasele alfabetizate, adică V-VIII, vedem că la disciplina limba şi literatura română trebuie să alocăm săptămânal minim două secvenţe distincte în structura lecţiei pentru activităţi care stimulează lectura. Adică în fiecare săptămână câte două sau în fiecare lecţie câte două? Că dacă sunt „distincte în structura lecţiei” înseamnă că sunt minim două în aceeaşi lecţie. Probabil că înainte de a preda substantivul, îi vom întreba pe elevi ce au mai citit de la o zi la alta, iar la sfărşitul orei le vom propune să citeacă mai mult pentru data viitoare. Genial. Am rezolvat şi problema lecturii.
Tot în acest document kafkian ni se aminteşte că gradaţia de merit se obţine pe baza înscrierii candidatului cu un proiect didactic cu durata de 4 ani. Nici guvernele nu au proiecte atât de longevive. În orice caz, până atunci, economie. Acest proiect trebuie evaluat, declarat eligibil, avizat pentru implementare, apoi monitorizat de director pe baza unei fişe anuale. Dacă fişa ta de evaluare nu corespunde cu fişa lui de monitorizare, ai muncit degeaba. Dacă eşti constiincios şi ascultător, după 4 ani de trudă la proiect, directorul îţi depune portofoliul în mânile unei comisii judeţene care ţi-l punctează. Dacă nu obţii gradaţia, rămâi cu satisfacţii profesionale, pentru că un proiect didactic urmărit pas cu pas timp de 4 ani, nu-i aşa, te dezvoltă. Dar dacă directorul vrea gradaţie de merit pe baza unui proiect (al lui trebuie sa fie de management), cine-l va monitoriza? Vom primi răspunsul, nicio grijă, cadourile MECTS nu se vor sfârşi aici.

Sindicatul Liber al Invatamantului Preuniversitar Clujean,
Presedinte, prof. Lucia Cojocaru
Vicepresedinte, prof. Vioara Temian

11 sept. 2011

PLANIFICARI CALENDARISTICE

În anul şcolar 2011 – 2012, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului oferă pentru prima dată tuturor cadrelor didactice planificările calendaristice, un instrument flexibil de organizare şi structurare a materiei. Acestea sunt disponibile pe site-ul www.edu.ro, la secţiunea învăţământ preuniversitar, începând cu data de 1 septembrie 2011.
Planificările sunt avizate de comisiile naţionale de specialitate pe discipline şi reprezintă munca a peste 2500 de cadre didactice direct de la catedră precum şi a aproximativ 120 de inspectori de specialitate din inspectoratele şcolare şi minister.
Corelarea acestor instrumente ale muncii didactice cu particularităţile individuale, de grup şi de vârstă ale beneficiarilor direcţi ai educaţiei va aparţine fiecărui dascăl în parte.
Esenţa acestei măsuri este, dincolo de orice analiză, pasul spre debirocratizarea muncii didactice. Economisim timp şi energie în favoarea muncii directe cu elevii noştri.

Foaia de parcurs pentru anul scolar 2011 - 2012

FOAIA DE PARCURS PENTRU ANUL SCOLAR 2011 - 2012

29 aug. 2011

INSTRUCTIUNE NR. 3 - finantarea cheltuielilor pt examinarea medicala obligatorie

Acte normative publicate în Monitorul Oficial subsecvente LEN

INSTRUCTIUNE nr. 2 privind decontarea navetei cadrelor didactice

In conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile ulterioare,

in temeiul art. 105 alin. (2) lit. (f), art. 276 si art. 304 alin. (14) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011 , precum si al art. 4 din Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant,

ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezenta INSTRUCTIUNE  
Art. 1. - Personalului didactic din unitatile de invatamant de stat, care nu dispune de locuinta si caruia nu i se poate oferi o locuinta corespunzatoare in localitatea unde are postul, i se vor deconta cheltuielile pe mijloacele de transport in comun, din localitatea de resedinta la locul de munca si de la locul de munca in localitatea de resedinta. In cazul in care nu exista mijloace de transport in comun intre localitatea de resedinta si sediul unitatii de invatamant, urmeaza a i se deconta contravaloarea a 7,5 l benzina Premium la 100 km parcursi, daca transportul se face cu autoturismul proprietate personala. In cazul in care exista mijloc de transport in comun, dar personalul didactic prefera sa circule cu autoturismul proprietate personala, urmeaza a se deconta contravaloarea abonamentului lunar pe respectivul mijloc de transport in comun. Atunci cand transportul mai multor cadre didactice se face cu un singur autoturism, plata se face numai posesorului autoturismului respectiv. Decontarea sau plata echivalenta costurilor de transport se va efectua de catre autoritatile administratiei publice locale din unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia se afla unitatea de invatamant la care isi desfasoara activitatea cadrul didactic, in urma solicitarilor adresate autoritatilor administratiei publice locale, astfel:

a) decontarea contravalorii calatoriei pe mijloacele de transport in comun prin depunerea la sfarsitul fiecarei luni de activitate a biletelor de calatorie sau a abonamentului, iar decontarea contravalorii corespunzatoare a 7,5 l benzina Premium la 100 km parcursi, prin depunerea la sfarsitul fiecarei luni de activitate a documentelor justificative eliberate de unitatea de invatamant, care certifica efectuarea transportului cu autoturismul proprietate personala;
b) solicitarea contravalorii calatoriei efectuate cu mijloacele de transport in comun sau a contravalorii corespunzatoare a 7,5 l benzina Premium la 100 km parcursi, pentru cei care isi asigura transportul cu autoturismul proprietate personala, ca urmare a pontajului zilnic efectuat de conducerea unitatii de invatamant.

Art. 2. - Consiliul de administratie al unitatii de invatamant propune, lunar, spre aprobare consiliului local drepturile banesti aferente personalului didactic care solicita cheltuieli de deplasare.

Art. 3. - Personalului didactic din unitatile de invatamant conexe, care nu dispune de locuinta in localitatea unde are postul, i se deconteaza cheltuielile de transport. Decontarea sau plata echivalenta costurilor de transport se va efectua de unitatea de invatamant conexa la care isi desfasoara activitatea cadrul didactic, respectandu-se prevederile art. 1.

Art. 4. - Institutiile de invatamant superior pot asigura, integral sau partial, din surse proprii, transportul si cazarea cadrelor didactice care domiciliaza in alte localitati.

Art. 5. - Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, unitatile de invatamant, institutiile de invatamant superior si autoritatile administratiei publice locale duc la indeplinire prezenta instructiune.

Art. 6. - Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,
Daniel Petru Funeriu

Bucuresti, 17 februarie 2011.
Nr. 2.

22 aug. 2011

CALENDARUL examenului de BACALAUREAT sesiunea Toamnă 2011

22 august - proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba şi literatura română şi limba maternă (proba A şi proba B).

23 august - proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare în limba română, în limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională (probele A, B şi C)
24 august - probele de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă şi într-o limbă de circulaţie internaţională (B şi C).
25 - 26 august - proba de evaluare a competenţelor digitale (proba D).
29 august - proba scrisă la disciplina limba şi literatura română, proba E(a)
30 august - proba scrisă la limba şi literatura maternă, proba E(b).
31 august - proba obligatorie a profilului - E(c)
2 septembrie - proba scrisă la alegere a profilului sau specializării - E(d)
4 septembrie - afişarea rezultatelor şi depunerea contestaţiilor
5-6 septembrie - rezolvarea contestaţiilor
7 septembrie - afişarea rezultatelor finale ale examenului de bacalaureat

17 aug. 2011

Versiunea nouă a aplicaţiei Revisal conform H.G. nr. 500/2011

Noua versiune REVISAL  a fost pusa la dispozitia angajatorilor incepand cu data de 8 august 2011.
Aplicatia a fost actualizata in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 500/2011 si permite preluarea datelor aferente registrului din versiunea anterioara a aplicatiei Revisal, introducerea, modificarea si corectarea datelor din registru in conformitate cu prevederile si generarea registrului in format electronic ce urmeaza a fi transmis catre inspectoratul teritorial de munca conform H.G. 500/2011.
Mai multe detalii   AICI .

12 aug. 2011

Guvernul amână cu doi ani finanţarea învăţământului cu minimum 6% din PIB

Guvernul va amâna cu doi ani, până în 2014, termenul impus prin lege de la care trebuie să asigure finanţarea sistemului educaţional cu minimum 6% din PIB, justificând că alocarea fondurilor la acest nivel impune un efort bugetar total suplimentar de peste 46 miliarde lei în anii 2012 şi 2013.
Amânarea termenului este prevăzută în Strategia fiscal-bugetară a Guvernului pentru perioada 2012-2014, obţinută de Mediafax.
Noua lege a educaţiei naţionale, publicată în Monitorul Oficial la începutul acestui an, stabileşte că pentru finanţarea educaţiei naţionale trebuie alocat anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din Produsul Intern Brut al anului respectiv. În acelaşi timp, pentru activitatea de cercetare ştiinţifică trebuie alocat anual de la bugetul de stat minimum 1% din Produsul Intern Brut al anului respectiv.
Aceeaşi lege stabileşte că aceste prevederi trebuie să intre în vigoare la 1 ianuarie 2012.
Strategia Guvernului relevă însă că termenul va fi amânat cu doi ani, până în 2014, cu argumentul cheltuielilor bugetare ridicate.
"Aplicarea acestor măsuri ar presupune un efort bugetar suplimentar în anul 2012 de 22,4 miliarde lei şi de 23,7 miliarde lei în anul 2013", se arată în document.
Strategia a fost aprobată în şedinţa de miercuri a Guvernului.

Educaţia rămâne "Cenuşăreasa" României

Din păcate, ca în fiecare an, sistemul educațional românesc rămâne în coada listei de priorităţi a Guvernului României. În acest moment, educaţia din ţara noastră se confruntă cu o subfinanţare cronică, iar ceea ce guvernanții nu înțeleg este faptul că reforma fără bani nu poate fi făcută. Alocarea a 6% din PIB sistemului de învățământ nu este un moft, ci o reală necesitate.
Învățământul are nevoie de fonduri consistente pentru infrastructură și pentru motivarea resursei umane. Altfel, ne vom condamna elevii să înveţe într-un sistem depăşit de vremuri şi care va deveni din ce în ce mai neatractiv pentru oameni valoroşi. În 2011 învăţământul a primit aproximativ 3% din PIB, în condițiile în care media procentului din PIB în țările UE este de circa 5,2%. Investițiile din acest sector începute în anii trecuți vor fi, în cele mai multe cazuri, conservate și în anii următori întrucât fondurile destinate acestora sunt insuficiente.
Din nefericire, România nu are un prim-ministru care să fie conștient că, fără modernizarea educației, această țară nu se poate dezvolta. Ar trebui, măcar de această dată, să luăm exemplul țărilor care ne sunt superioare, că a investi în educație înseamnă a acorda o șansă în plus poporului, pentru o viață mai bună.

Sursa: FSLI

11 aug. 2011

SINDICALISTII SPUN CA 6% DIN PIB PENTRU EDUCATIE REPREZINTA O NECESITATE, NU UN MOFT

Educaţia din România se confruntă cu o subfinanţare cronică, iar alocarea a 6% din PIB pentru acest domeniu este o necesitate, şi nu un moft, au declarat, joi, reprezentanţii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).
Sistemului educaţional românesc nu va beneficia de o finanţare de 6% din PIB până în 2014, aşa cum prevedea noua Lege a educaţiei naţionale (nr.1/201), se arată în Strategia Fiscal Bugetară pentru 2012-2014, aprobată miercuri de guvern.
"Noua Lege a educaţiei naţionale nr.1/2011 prevede că pentru finanţarea educaţiei naţionale se alocă anual din bugetul de stat şi din bugetele autorităţilor publice locale minimum 6% din produsul intern brut al anului respectiv, iar pentru activitatea de cercetare ştiinţifică se alocă anual, de la bugetul de stat, minimum 1% din produsul intern brut al anului respectiv", se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.
Motivul pentru care se amână cu doi ani aplicarea prevederilor de mai sus din Legea educaţiei se referă la "eforturi bugetare suplimentare ce ar trebui făcute în acest sens, respectiv de 22,4 miliarde de lei în 2012 de şi de 23,7 miliarde lei în 2013".
Potrivit Strategiei Fiscal Bugetare pentru 2012-2014, cheltuielile totale ale Ministerului Educaţiei sunt estimate să crească de la 5,669 miliarde lei în 2011 la 5,742 miliarde anul viitor, 7,795 miliarde în 2013 şi 8,984 miliarde lei în 2014.
Ponderea cheltuielilor de investiţii din cheltuielile totale ar urma să se menţină relativ constantă până în 2013 (18,7% anul acesta, 17,5% în 2012 şi 19,1 în 2013), însă va scădea sensibil, la 14,9%, în 2014.

Sursa:http://www.realitatea.net/sindicalistii-spun-ca-6prc-din-pib-pentru-educatie-reprezinta-o-necesitate-nu-un-moft_860985.html

GUVERNUL TAIE TICHETELE DE MASA, PRIMELE SI BLOCHEAZA ANGAJARILE PANA IN 2014

Guvernul va sista până în anul 2014 acordarea tichetelor de masă, cadou şi de vacanţă pentru angajaţii din instituţiile publice, va bloca şi anul viitor acordarea de premii pentru bugetari şi va continua sistemul de compensare doar cu ore libere a muncii prestate în afara timpului normal de lucru. De asemenea, Guvernul va bloca până în anul 2014 majorarea unor pensii, programată prin Legea pensiilor să fie aplicată anul viitor.
Politica de blocare a angajărilor în sistemul public, prin ocuparea unui singur post din şapte vacantate, va fi menţinută atât anul viitor, dar şi în 2013, tot până în anul 2014 urmând să fie extinsă şi interdicţia de achiziţionare de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică pentru instituţiile publice, informează MEDIAFAX.
În acelaşi timp, valoarea de referinţă corespunzătoare coeficientului de ierarhizare 1,00 aferent grilei de salarii pentru sectorul bugetar va fi îngheţat anul viitor la valoarea de 600 lei, relevă Strategia fiscal-bugetară a Guvernului pentru perioada 2012-2014, obţinută de MEDIAFAX.
Prin blocarea ocupării posturilor vacante în sistemul public, Guvernul estimează economii la cheltuielile de personal de 1,72 miliarde lei în 2012 şi 1,99 miliarde lei în 2013.
Economiile estimate din sistarea tichetelor de masă, cadou şi de vacanţă sunt de 9,1 miliarde lei în 2012 şi 9,6 miliarde lei în 2013.

Sursa:http://www.realitatea.net/guvernul-taie-tichetele-de-masa--primele-si-blocheaza-angajarile-pana-in-2014_860920.html

Alte articole pe aceeasi tema:

http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/guvern-pensii-strategie_fiscal-bugetara-majorare-tichete_de_masa-strategie-blocare-asigurare-buget-deficit_0_533946985.html
http://www.jurnalul.ro/stiri/observator/curba-de-sacrificiu-pana-in-2014-cresc-impozitele-pe-proprietate-ingheata-pensiile-nu-se-mai-fac-angajari-587214.html

DOAR CÂŢIVA LEI VALOREAZĂ ÎNVĂŢĂMÂNTUL ROMÂNESC ?



Articol din TRIBUNA INVATAMANTULUI nr. 1110-1111



Sărăcia care bântuie prin buzunarele cadrelor didactice a făcut ca mulţi dintre colegii noştri să răspundă prezent Odinului 4363/01/06/2011, respectiv 4364/01.06.2011, privind modul de plată a personalului didactic care face parte din comisiile pentru organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale a elevilor de clasa a VIII-a, precum şi desfăşurarea examenului naţional de bacalaureat şi pentru examenele de absolvire/certificare a competenţelor profesionale pentru învăţământul profesional, liceal şi postiliceal – sesiunile anului 2011.
Profesorii care au corectat lucrările elevilor înscrişi la examenele de capacitate au aflat că vor primi mai puţini bani pentru munca lor, pentru că ordinul mai sus citat prevăzuse iniţial suma de 2 lei pe lucrare corectată, iar în urmă cu o săptămână, un alt ordin înjumătăţea suma, la doar 1 leu. Merge şi aşa. Sărăcia creează obedienţă, prin urmare colegii noştri, reduşi la un venit de subzistenţă, nu reacţionează, iar cei din minister mizează pe asta. Învăţământul românesc, considerat până azi de doi lei de către MECTS, a fost redus la un leu.
Cu un ministru lipsit de demnitate, urgisitul MECTS distribuie spre corpul profesoral rămăşiţe de la masa ministerelor mai bogate, de la cumpărăturile cochetei doamne Udrea Elena şi ale altora ca ea, iar mulţi dintre colegii de partid ai domniei sale primesc bani frumoşi pentru “evaluarea” unor studenţi pe care nici nu-i cunosc.
Nici soarta evaluatorilor de la concursul de titularizare prin examenul încă unic naţional, nu este mai bună, sumele sunt chiar mai inechitabil distribuite. Ordinul emis în acest sens decide că un informatician primeşte un leu /fişă operată/ candidat, iar un supraveghetor doar 20 de lei pe zi.
Dacă privim comparative şi ordinul privind plăţile de mizerie pentru desfăşurarea examenului de bacalaureat, observăm că MECTS şi-a delegat pe directori competenţele de mobilizare, iar aceştia, din exces de zel, au recurs la obligarea colegilor noştri de a asigura desfăşurarea acestui examen. Desigur că un director are suficiente pârghii de intimidare a angajaţilor, dar prin acelaşi mecanism al intimidării prin pauperizare înţelegem şi propria lor obedienţă. Se ştie că directorii au fost loviţi recent de diminuarea încadrării şi indemnizaţiei de conducere. Intimidarea este oricând mai eficientă decât un contract cinstit.
Ameninţările la adresa participanţilor curg, cu spume la gura celor care le proferează. “Dacă vom fi sesizaţi că au fost oferite daruri cadrelor didactice, vom face o cercetare administrativă şi vom lua măsurile de rigoare. Putem merge până la înlocuirea cadrului didactic vinovat din comisie", spune Marian Banu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
“Pedepsele” ce se aplică pentru nerespectarea regulamentului de către cadrele didactice implicate în aceste examene nu se opresc aici, ei pot să rişte: suspendarea dreptului de a a mai supraveghea, salariu redus cu 15% , ba chiar dosar penal, şi cu toate acestea mulţi dintre colegii noştri participă la aceste evaluări.
Am devenit oare o categorie profesională masochistă, ne place să ne supunem, savurăm umilinţa, ne interzicem orice reacţie, orice tresărire de demnitate?
Sindicatul este o instituţie a demnităţii profesionale, de aceea suntem obligaţi să tragem un semnal de alarmă, nu asupra abuzurilor MECTS, care au devenit o a doua natură, ci asupra conduitei profesorilor. Dacă vă lăsaţi striviţi în continuare de tăvălugul umilinţei, veţi avea reflexul ca la rândul vostru să vă umiliţi elevii. Vom pierde astfel ultima umbră de respect pe care comunitatea ne-o mai păstrează. Treziţi-vă, stimaţi colegi!


Prof. Lucia Maria Cojocaru şi prof. Vioara Temian,
Sindicatul Liber al Învăţământului Preuniversitar Clujean