Ministerul Educaţiei a finalizat ieri planurile-cadru pentru liceu. Vestea bună pentru liceeni este că noile planuri pun în aplicare intenţia şi promisiunea ministrului Ecaterina Andronescu de a reduce numărul de ore pe săptămână.
Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, d-na Doina Pană, ne-a declarat, ieri, că luni seară MEC urma să posteze pe site-ul edu.ro noile planuri-cadru pentru liceu. Se propune astfel ca pentru clasele IX-XII orarul să se reducă în medie cu 3 ore pe săptămână. Orele de curs tăiate în noua formulă vor fi cele de sport, a doua limbă străină şi o oră din cadrul orelor de cultură de specialitate. „Nu am umblat la curricula profilului teoretic, la disciplinele trunchiului comun (n.n. – trunchiul comun înseamnă disciplinele obligatorii pentru un anumit profil şi specializare), ci doar la profilurile vocaţional şi tehnologic (profesional şi tehnic), unde am scos orele de sport şi a doua limbă străină din grupul orelor din curriculum la dispoziţia şcolii (CDS) sau din curriculum la dispoziţia comunităţii locale (CDL). Sunt însă şi specializări la care am lăsat şi peste 30 de ore, la clasele de balet, coregrafie sau sport, fiindcă aceste ore nu solicită în mod deosebit intelectul.
30 de ore pe săptămână – cifra limită a MEC
Intenţia lăudabilă a MEC este totuşi într-o oarecare contradicţie cu situaţia actuală a numărului de ore pe săptămână, care în curriculul actual cuprinde un număr de ore minim şi maxim.
În tabelul alăturat prezentăm care este numărul de ore pe săptămână în acest moment. După cum se poate lesne observa, dacă s-ar adopta numărul minim de ore, practic, s-ar putea descongestiona orarul săptămânal începând cu clasa întâi şi până la ultima clasă de liceu. Învăţământul nostru preuniversitar suferă însă de o disproporţie serioasă între numărul orelor din trunchiul comun şi numărul orelor din curriculum la dispoziţia şcolii. În ţările UE, raportul este în general între 50-55-60% ore din trunchiul comun şi 50-45-40% ore la dispoziţia şcolii.
Curriculum la dispoziţia şcolii reprezintă în învăţământul obligatoriu european tocmai acea parte flexibilă atât ca număr de ore săptămânal, cât şi ca discipline şcolare prin care să se dezvolte aptitudinile şi interesele educaţionale ale elevilor, ca să se poată realiza o pregătire mai serioasă în aria curriculară ce-l interesează pe elev. Franţa, spre exemplu, are în trunchiul comun pentru liceu 6-7 discipline şcolare, lăsând la latitudinea conducerii şcolii o plajă mare de opţionale. În plus, la francezi, numărul orelor săptămânale este foarte flexibil, tocmai în funcţie de aceste opţionale. Noi am restrâns extrem de mult numărul orelor din CDS şi, mai ales, n-am diversificat aproape deloc aria curriculară a disciplinelor. De regulă, la orele de CDS se face aprofundarea unei discipline din trunchiul comun, ceea ce duce atât la supraîncărcarea conţinutului de învăţat, cât şi la dezinteresul crescut al elevilor pentru şcoală.
Ora de sport – prima tăiată de pe listă
Decizia grupului de lucru din MEC, în privinţa orelor de sport, intră din păcate în coliziune cu ultimele recomandări ale organismelor UE.
Sportul este unul dintre punctele sensibile în curriculă.Parlamentul European a invitat ţările membre să-i confere respectivei discipline un caracter obligatoriu în şcoli şi licee astfel încât elevii să beneficieze săptămânal de cel puţin trei ore de educaţie fizică.
De ce sunt bune orele de sport
Unul dintre principalele beneficii ale sportului, atrage atenţia Bruxellesul, este rolul important pentru sănătatea publică, în special în lupta împotriva obezităţii, boală ce afectează în prezent 21 de milioane de copii europeni. Trei milioane dintre aceştia sunt elevi, conform unui studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Sedentarismul combinat cu o alimentaţie deficitară, bazată pe mâncarea gen fast-food, face ca anual în Europa 85000 de copii să devină obezi. În România, o treime dintre copii devin obezi până să ajungă în băncile şcolii, 70% dintre cei care au vârste cuprinse între trei şi şase ani consumând legume şi fructe doar de două-trei ori pe săptămână. Risurile pe care le implică obezitatea merg, de la diabet şi afecţiuni cardiace, până la anumite tipuri de cancer.
Şase ore pe zi la liceu - orarul propus de Ministerul Sănătăţii
Trei-patru ore în clasă pentru elevii din învăţământul primar, cel mult cinci ore de curs la gimnaziu şi maximum şase ore la liceu, aşa ar trebui să arate orarul şcolarilor în opinia Ministerului Sănătăţii. Potrivit unui ordin propus anul trecut, elevii nu vor mai avea două ore consecutive la aceeaşi materie şi nici nu vor mai susţine două teze în aceeaşi săptămână. De asemenea, orele dedicate educaţiei fizice ar urma să fie intercalate celor teoretice, astfel încât să nu mai fie programate la începutul sau la finalul orarului.
Sindicatele nu ştiu nimic despre reducerea orelor la liceu
Secretarul de stat Pană spune că decizia ministerului nu va afecta cadrele didactice. „Avem mulţi necalificaţi în învăţământ şi nu vor fi probleme majore cu profesorii care să nu-şi mai poată completa norma didactică“. „Poate vor apărea un caz, două, izolate, dar nu reprezintă nici o îngrijorare pentru sistem reducerea numărului de ore pe săptămână“, spune dna. Pană. Nu acelaşi lucru însă îl spun sindicatele. Preşedintele executiv al Federaţiei „Spiru Haret“, Marius Nistor, declara: „Ce ore? A fost doar o discuţie formală cu doamna ministru. Noi nu ştim cine este comisia aceea care lucrează, nu m-a întrebat nimeni nimic, nu ni s-a solicitat prezenţa, deşi o astfel de măsură implică să fie discutată cu partenerii sociali. Reducerea numărului de ore afectează numărul locurilor de muncă şi, de aceea, trebuie să discutăm, să analizăm cu creionul în mână şi apoi vedem. Noi n-am fost chemaţi la o asemenea decizie şi, în acest sens, ea nu poate fi altceva deecât o propunere, din punctul nostru de vedere.“
Info plus:
3 ore de sport pe săptămână
„Parlamentul European invită statele membre să confere educaţiei fizice un caracter obligatoriu în şcoli şi licee şi să accepte acele principii conform cărora, în orar, ar trebui să se prevadă cel puţin trei ore de educaţie fizică pe săptămână, în vreme ce şcolile ar trebui să fie încurajate să depăşească acest prag, în funcţie de posibilităţi”. Art. 10 al Rezoluţiei PE din 13 noiembrie 2007 privind rolul sportului în educaţie
21 de milioane de copii obezi în Europa. 70% dintre preşcolarii români sunt obezi
Sursa: http://www.gandul.info/
Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, d-na Doina Pană, ne-a declarat, ieri, că luni seară MEC urma să posteze pe site-ul edu.ro noile planuri-cadru pentru liceu. Se propune astfel ca pentru clasele IX-XII orarul să se reducă în medie cu 3 ore pe săptămână. Orele de curs tăiate în noua formulă vor fi cele de sport, a doua limbă străină şi o oră din cadrul orelor de cultură de specialitate. „Nu am umblat la curricula profilului teoretic, la disciplinele trunchiului comun (n.n. – trunchiul comun înseamnă disciplinele obligatorii pentru un anumit profil şi specializare), ci doar la profilurile vocaţional şi tehnologic (profesional şi tehnic), unde am scos orele de sport şi a doua limbă străină din grupul orelor din curriculum la dispoziţia şcolii (CDS) sau din curriculum la dispoziţia comunităţii locale (CDL). Sunt însă şi specializări la care am lăsat şi peste 30 de ore, la clasele de balet, coregrafie sau sport, fiindcă aceste ore nu solicită în mod deosebit intelectul.
30 de ore pe săptămână – cifra limită a MEC
Intenţia lăudabilă a MEC este totuşi într-o oarecare contradicţie cu situaţia actuală a numărului de ore pe săptămână, care în curriculul actual cuprinde un număr de ore minim şi maxim.
În tabelul alăturat prezentăm care este numărul de ore pe săptămână în acest moment. După cum se poate lesne observa, dacă s-ar adopta numărul minim de ore, practic, s-ar putea descongestiona orarul săptămânal începând cu clasa întâi şi până la ultima clasă de liceu. Învăţământul nostru preuniversitar suferă însă de o disproporţie serioasă între numărul orelor din trunchiul comun şi numărul orelor din curriculum la dispoziţia şcolii. În ţările UE, raportul este în general între 50-55-60% ore din trunchiul comun şi 50-45-40% ore la dispoziţia şcolii.
Curriculum la dispoziţia şcolii reprezintă în învăţământul obligatoriu european tocmai acea parte flexibilă atât ca număr de ore săptămânal, cât şi ca discipline şcolare prin care să se dezvolte aptitudinile şi interesele educaţionale ale elevilor, ca să se poată realiza o pregătire mai serioasă în aria curriculară ce-l interesează pe elev. Franţa, spre exemplu, are în trunchiul comun pentru liceu 6-7 discipline şcolare, lăsând la latitudinea conducerii şcolii o plajă mare de opţionale. În plus, la francezi, numărul orelor săptămânale este foarte flexibil, tocmai în funcţie de aceste opţionale. Noi am restrâns extrem de mult numărul orelor din CDS şi, mai ales, n-am diversificat aproape deloc aria curriculară a disciplinelor. De regulă, la orele de CDS se face aprofundarea unei discipline din trunchiul comun, ceea ce duce atât la supraîncărcarea conţinutului de învăţat, cât şi la dezinteresul crescut al elevilor pentru şcoală.
Ora de sport – prima tăiată de pe listă
Decizia grupului de lucru din MEC, în privinţa orelor de sport, intră din păcate în coliziune cu ultimele recomandări ale organismelor UE.
Sportul este unul dintre punctele sensibile în curriculă.Parlamentul European a invitat ţările membre să-i confere respectivei discipline un caracter obligatoriu în şcoli şi licee astfel încât elevii să beneficieze săptămânal de cel puţin trei ore de educaţie fizică.
De ce sunt bune orele de sport
Unul dintre principalele beneficii ale sportului, atrage atenţia Bruxellesul, este rolul important pentru sănătatea publică, în special în lupta împotriva obezităţii, boală ce afectează în prezent 21 de milioane de copii europeni. Trei milioane dintre aceştia sunt elevi, conform unui studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Sedentarismul combinat cu o alimentaţie deficitară, bazată pe mâncarea gen fast-food, face ca anual în Europa 85000 de copii să devină obezi. În România, o treime dintre copii devin obezi până să ajungă în băncile şcolii, 70% dintre cei care au vârste cuprinse între trei şi şase ani consumând legume şi fructe doar de două-trei ori pe săptămână. Risurile pe care le implică obezitatea merg, de la diabet şi afecţiuni cardiace, până la anumite tipuri de cancer.
Şase ore pe zi la liceu - orarul propus de Ministerul Sănătăţii
Trei-patru ore în clasă pentru elevii din învăţământul primar, cel mult cinci ore de curs la gimnaziu şi maximum şase ore la liceu, aşa ar trebui să arate orarul şcolarilor în opinia Ministerului Sănătăţii. Potrivit unui ordin propus anul trecut, elevii nu vor mai avea două ore consecutive la aceeaşi materie şi nici nu vor mai susţine două teze în aceeaşi săptămână. De asemenea, orele dedicate educaţiei fizice ar urma să fie intercalate celor teoretice, astfel încât să nu mai fie programate la începutul sau la finalul orarului.
Sindicatele nu ştiu nimic despre reducerea orelor la liceu
Secretarul de stat Pană spune că decizia ministerului nu va afecta cadrele didactice. „Avem mulţi necalificaţi în învăţământ şi nu vor fi probleme majore cu profesorii care să nu-şi mai poată completa norma didactică“. „Poate vor apărea un caz, două, izolate, dar nu reprezintă nici o îngrijorare pentru sistem reducerea numărului de ore pe săptămână“, spune dna. Pană. Nu acelaşi lucru însă îl spun sindicatele. Preşedintele executiv al Federaţiei „Spiru Haret“, Marius Nistor, declara: „Ce ore? A fost doar o discuţie formală cu doamna ministru. Noi nu ştim cine este comisia aceea care lucrează, nu m-a întrebat nimeni nimic, nu ni s-a solicitat prezenţa, deşi o astfel de măsură implică să fie discutată cu partenerii sociali. Reducerea numărului de ore afectează numărul locurilor de muncă şi, de aceea, trebuie să discutăm, să analizăm cu creionul în mână şi apoi vedem. Noi n-am fost chemaţi la o asemenea decizie şi, în acest sens, ea nu poate fi altceva deecât o propunere, din punctul nostru de vedere.“
Info plus:
3 ore de sport pe săptămână
„Parlamentul European invită statele membre să confere educaţiei fizice un caracter obligatoriu în şcoli şi licee şi să accepte acele principii conform cărora, în orar, ar trebui să se prevadă cel puţin trei ore de educaţie fizică pe săptămână, în vreme ce şcolile ar trebui să fie încurajate să depăşească acest prag, în funcţie de posibilităţi”. Art. 10 al Rezoluţiei PE din 13 noiembrie 2007 privind rolul sportului în educaţie
21 de milioane de copii obezi în Europa. 70% dintre preşcolarii români sunt obezi
Sursa: http://www.gandul.info/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu